Uppdaterad programvara - slö bil

saxofonisten
27 juli 2020 · 41 Inlägg

Jag lämnade in min passat på en verkstad och i samband med detta uppdaterade de programvaran. Jag upplever att bilen är slöare och drar mer diesel. Det är en passat 2011 2.0 tdi dsg 6. Kan jag få detta återställt tror ni?

eastereverybodybay
27 juli 2020 · 365 Inlägg

saxofonisten skrev:
Jag lämnade in min passat på en verkstad och i samband med detta uppdaterade de programvaran. Jag upplever att bilen är slöare och drar mer diesel. Det är en passat 2011 2.0 tdi dsg 6. Kan jag få detta återställt tror ni?

Inte bara att återställa.

Det krävs nog att du hittar en styrenhet på bilskroten med den gamla mjukvaran som sedan kan giftas in i din bil.

Det finns ju exempel på just detta när det gäller VAG.
Det finns dom som har gått till Allmänna reklamationsnämnden och klagat över att dom har fått bilen uppdaterad mot sin vilja.
Vet inte om det betecknades som "egenmäktigt förfarande"?
Men jag läste om någon exempel där VAG blev tvungna att återställa bilen då ägaren av bilen hade först gått till ARN och fått rätt där och sedan gått till i tingsrätten.

På samma sätt som att det finns exempel på där verkstäder har uppdaterat programvaran på bilar som har haft programvara från trimfirma och då har ju "trimmet" försvunnit.
Verkstaden har då fått ersätta bilägaren med en ny trim-programvara.

Men man får nog bråka oerhört hårt och länge för att få rätt.

saxofonisten
27 juli 2020 · 41 Inlägg

Attans då, de frågade om jag gick med på det först, jag borde ju anat ugglor i mossen...

saxofonisten
27 juli 2020 · 41 Inlägg

Vilken styrenhet är det vi pratar om i så fall? Googlade lite snabbt och det finns ju en mängd styrenheter.

Christian S
27 juli 2020 · 4 816 Inlägg

saxofonisten skrev:
Vilken styrenhet är det vi pratar om i så fall? Googlade lite snabbt och det finns ju en mängd styrenheter.

den till motorn wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Cuefa Ain't no place like home...
27 juli 2020 · 4 628 Inlägg

saxofonisten skrev:
Attans då, de frågade om jag gick med på det först, jag borde ju anat ugglor i mossen...

Då får du dessvärre stå ditt kast.
Har du haft bilen sen ny?
Vet du om den varit trimmad innan?

Har kört ganska många såna här bilar både före och efter uppdaterng och med en original styrbox har jag inte upplevt någon skillnad i prestanda. Har inte kört dem tillräckligt långt för att notera om de drar mer bränsle, dock.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
saxofonisten
27 juli 2020 · 41 Inlägg

Jo jag förstår det...Haft den i ett halvår, men nyss gjort uppdateringen. Den växlar ju inte vid samma varvtal som tidigare, de sa ngt om att bilen måste lära sig på nytt...

Cuefa Ain't no place like home...
27 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Japp, alla grundparametrar är återställda i styrdonen för både växellåda och motor.

Sen ÄR det så att karaktären kan ändras lite, allt för att hålla utsläppen nere.
Folk upplever oftast en ökad bränslekonsumption och det beror på att partikelfiltret regenereras oftare.
Det sker genom att motorn får extra mycket bränsle att förbränna, för att höja temperaturen i partikelfiltret, därigenom går det åt mer diesel.

Att bilarna blir tröttare brukar oftast (men inte alltid) bero på att, som Du säger, bilen "inte känns som den gjorde innan uppdateringen", av ovan skäl.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
saxofonisten
27 juli 2020 · 41 Inlägg

Så det blir inte bättre med tiden, att bilen behöver lära sig?

Den var ju roligare att köra innan och det vore trevligt att få tillbaka den känslan men det är väl inte så enkelt då...

Iof sig är det bra om partikelfiltret regenerar, de är väl dyra att byta?

Cuefa Ain't no place like home...
27 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Ja dom kostar många tusenlappar så ur den hänsynen är det bättre.
Du har dessutom fått en frikostig utökad avgasgaranti på bilen iom uppdateringen.

Det kan ta tid och det är inte säkert att du kommer känna igen bilen helt, från hur du upplevt den tidigare. Men det brukar bli mycket bättre över tid.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
eastereverybodybay
27 juli 2020 · 365 Inlägg

saxofonisten skrev:
Så det blir inte bättre med tiden, att bilen behöver lära sig?

Den var ju roligare att köra innan och det vore trevligt att få tillbaka den känslan men det är väl inte så enkelt då...

Iof sig är det bra om partikelfiltret regenerar, de är väl dyra att byta?

Regenerering handlar om att bränna bort sotpartiklar som fastnar i partikelfiltret för att på så sätt hindra dom från att komma ut i luften som vi andas, men över tid så fylls filtret med aska och den kan ingen regenerering ta bort... och då blir man så illa tvungen att byta filtret, alternativt på fysiskt sätt tömma/rengöra filtret.

Många som har gjort uppdateringen har fått problem med mer sot i partikelfilter och EGR ventil vilket gör att det blir problem tidigare än förut.

För att förbränna mer sot och partiklar och köra regenerering oftare går det åt mer diesel.

Vill du ändra "tillbaka" till en piggare och snålare bil så är det nog bara att vända sig till en trimfirma typ BSR eller annan liknande. 

Det finns firmor som stänger av / tar bort både filtret och EGR ventilens funktion. Men säg för guds skull inte det till en Miljöpartist. roll big_smile

saxofonisten
27 juli 2020 · 41 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

saxofonisten skrev:
Så det blir inte bättre med tiden, att bilen behöver lära sig?

Den var ju roligare att köra innan och det vore trevligt att få tillbaka den känslan men det är väl inte så enkelt då...

Iof sig är det bra om partikelfiltret regenerar, de är väl dyra att byta?

Regenerering handlar om att bränna bort sotpartiklar som fastnar i partikelfiltret för att på så sätt hindra dom från att komma ut i luften som vi andas, men över tid så fylls filtret med aska och den kan ingen regenerering ta bort... och då blir man så illa tvungen att byta filtret, alternativt på fysiskt sätt tömma/rengöra filtret.

Många som har gjort uppdateringen har fått problem med mer sot i partikelfilter och EGR ventil vilket gör att det blir problem tidigare än förut.

För att förbränna mer sot och partiklar och köra regenerering oftare går det åt mer diesel.

Vill du ändra "tillbaka" till en piggare och snålare bil så är det nog bara att vända sig till en trimfirma typ BSR eller annan liknande. 

Det finns firmor som stänger av / tar bort både filtret och EGR ventilens funktion. Men säg för guds skull inte det till en Miljöpartist. roll big_smile

Det låter ju inget vidare om det leder till att det blir igensatt tidigare...!

Har inte bilbesiktningen åsikter om man koppar ur egr och partikel? Även om det inte i alla fall endast är miljöpartister som jobbar där? 😂

Cuefa Ain't no place like home...
27 juli 2020 · 4 628 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

saxofonisten skrev:
Så det blir inte bättre med tiden, att bilen behöver lära sig?

Den var ju roligare att köra innan och det vore trevligt att få tillbaka den känslan men det är väl inte så enkelt då...

Iof sig är det bra om partikelfiltret regenerar, de är väl dyra att byta?

Regenerering handlar om att bränna bort sotpartiklar som fastnar i partikelfiltret för att på så sätt hindra dom från att komma ut i luften som vi andas, men över tid så fylls filtret med aska och den kan ingen regenerering ta bort... och då blir man så illa tvungen att byta filtret, alternativt på fysiskt sätt tömma/rengöra filtret.

Många som har gjort uppdateringen har fått problem med mer sot i partikelfilter och EGR ventil vilket gör att det blir problem tidigare än förut.

För att förbränna mer sot och partiklar och köra regenerering oftare går det åt mer diesel.

Vill du ändra "tillbaka" till en piggare och snålare bil så är det nog bara att vända sig till en trimfirma typ BSR eller annan liknande. 

Det finns firmor som stänger av / tar bort både filtret och EGR ventilens funktion. Men säg för guds skull inte det till en Miljöpartist. roll big_smile

Just att felfrekvensen på dessa komponenter har ökat något iom den ökade förbränningen är anledningen till den utökade avgasgarantin wink

Det är också svårt att säga att just uppdateringen är den enda orsaken till att avgaskomponenter fallerar, de flesta bilar som nu blivit uppdaterade har ju också rullat x antal tusen mil. Måhända skulle komponenterna ha gått sönder även utan uppdateringen. smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 juli 2020 · 13 742 Inlägg

Det går inga problem.. frågar man vag så säger dom så klart nej.


Köpte min polo 1.6tdi redan äkelförstörd med vags skituppdatering.. första jag gjorde var att gå tillbaka 2versioner sen chipade jag bilen efter det.   det var inga problem vi kunde välja vilken version vi använde oss av.  Polarn håller på med biloptimering och nemas problemas..  kan även ladda ner programvaror till övriga styrenheter i hela bilen.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
27 juli 2020 · 7 289 Inlägg

saxofonisten skrev:
Attans då, de frågade om jag gick med på det först, jag borde ju anat ugglor i mossen...

har du sagt ja är du rökt,, jag hade gått till en välmeriterad trimfirma i ditt fall  och fått den omprogrammerad,, Dieselgate fortsätter meo

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
saxofonisten
28 juli 2020 · 41 Inlägg

Tack för tipsen, bor i Göteborg och ska googla på omdömen av trimfirmor, om inte någon här har bra rekommendationer. Vad jag har förstått ska man inte chiptrimma De VW som har DSG-lådor Men att återställa måste ju vara ok.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang