Jag undrar vad det finns för metoder att öka effekten på min förgasarbil? Turbo o nitro är för dyrt o omständligt, tycker jag. Det är en 3.8-liters på ca 330 Hk idag, o jag saknar lite power.
Basic trimning, fler och större förgasare, vassare kam, porta, plana...
- Det är en Genesis Coupé.
Större förgasare...gör det så mycket om man inte även byter spridare o en massa jox? Portning o planing, ja det kostar väl i princip som nitro. Kanske ändå är det vettigaste.
Men vänta nu lite, förgasare i en bil av årsmodell 2010+?
Nu är nog TS ute och cyklar. Bör rimligtvis vara insprutning och finns då säkert mjukvaruoptimering som ger någon hästkraft till. Är det automat finns det säkert optimering av automatlådans styrdon också som ger snabbare växlingar m.m.
Men vänta nu lite, förgasare i en bil av årsmodell 2010+?
Nu är nog TS ute och cyklar. Bör rimligtvis vara insprutning och finns då säkert mjukvaruoptimering som ger någon hästkraft till. Är det automat finns det säkert optimering av automatlådans styrdon också som ger snabbare växlingar m.m.
Nej TS är inte ute o cyklar. Genesis Coupé har en 6-cylindrig förgasarmotor.
Om din Genesis är i originalskick, och motorn ser ut ungefär så här;
så undrar jag; vart ser du en/ett par förgasare?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Basic trimning, fler och större förgasare, vassare kam, porta, plana...
- Det är en Genesis Coupé.
Större förgasare...gör det så mycket om man inte även byter spridare o en massa jox? Portning o planing, ja det kostar väl i princip som nitro. Kanske ändå är det vettigaste.
Har den både förgasare och spridare? Du bör nog läsa på lite som andra skrivit.
Fick kolla på Wikipedia. Tuff, visste inte att Hyundai hade nån bil med +300hk och RWD! Men den har ju solklart en direktinsprutad motor, fanns även med turbo och 370hk tydligen. Var förgasaren kom in i bilden förstår jag inte?
Klart det skulle gå att förgasarkonvertera bilen. Det skulle bli många gula och röda lampor när motorelektroniken slutade svara och man blir tvungen att steloperera de variabla ventiltiderna. Man får väl anta att bilen har manuell låda för automaten skulle få spunk, kanske även antisladdsystem och liknande. Förmodligen har man tappat ett antal hästar från när motorn hade insprutning och att besikta är bara att glömma.
Jag ger mig direkt - har otroligt nog haft för mig att bilen inte haft insprutning, eftersom AutoStables motoroptimering gav endast 22 hk, o jag sedan dess inte haft anledning att ens öppna huven : ))
Okey..då är det en annan situation. Hittills har jag alltså motoroptimerat och planterat ett K&N-luftfilter.
Misstänker att TS förväxlar sugmotor med förgasarmotor, kollade runt lite snabbt om det finns några chipstrim/motoroptimeringar till modellen men hittade inget. 330 Hk på 3.8 liter är ju trots allt rätt bra trimgrad för en fabriksmotor, 86,8 hk/liter, så tveksamt om det går att göra något utan att det drar iväg kostnadsmässigt.
De där snurrorna svarar förvånansvärt bra på kompressor-konvertering faktiskt! De flesta kompressor-kit, som t.ex detta eller detta är dessutom relativt enkelt att installera själv. Du får t.om med ett klistermärke och en T-shirt...
Men att trimma en sugmotor billigt? De sakerna går ihop lika mycket som en fyrkantig kloss i ett trekantigt hål, dvs omöjligt om du inte ändrar minst en variabel - i detta fall pengarna.