2485
Sök

V6 förgasarbil - vad kan göras?

30 Inlägg
27 juli 2020
Trådstartare
#1
Jag undrar vad det finns för metoder att öka effekten på min förgasarbil? Turbo o nitro är för dyrt o omständligt, tycker jag.
Det är en 3.8-liters på ca 330 Hk idag, o jag saknar lite power.

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 juli 2020
#2
Vad är det för bil/motor?

Basic trimning, fler och större förgasare, vassare kam, porta, plana...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

30 Inlägg
27 juli 2020
Trådstartare
#3
caromania skrev:
Vad är det för bil/motor?

Basic trimning, fler och större förgasare, vassare kam, porta, plana...

- Det är en Genesis Coupé.

Större förgasare...gör det så mycket om man inte även byter spridare o en massa jox?
Portning o planing, ja det kostar väl i princip som nitro. Kanske ändå är det vettigaste.

2 357 Inlägg
27 juli 2020
#4
Om turbo är för dyrt så är även sugtrimm för dyrt tongue


5 910 Inlägg
27 juli 2020
#5
Men vänta nu lite, förgasare i en bil av årsmodell 2010+?

Nu är nog TS ute och cyklar.
Bör rimligtvis vara insprutning och finns då säkert mjukvaruoptimering som ger någon hästkraft till.
Är det automat finns det säkert optimering av automatlådans styrdon också som ger snabbare växlingar m.m.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Genesis_Coupe
Senast redigerat av simlar (27 juli 2020)


Forummoderator
9 299 Inlägg
27 juli 2020
#6
simlar skrev:
Men vänta nu lite, förgasare i en bil av årsmodell 2010+?

Nu är nog TS ute och cyklar.
Bör rimligtvis vara insprutning och finns då säkert mjukvaruoptimering som ger någon hästkraft till.
Är det automat finns det säkert optimering av automatlådans styrdon också som ger snabbare växlingar m.m.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Genesis_Coupe

Ja. Ts behöver nog läsa på lite mer om sin bil först.

Sedan är det inte helt enkelt att plana toppar på en V-motor.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 juli 2020
#7
Min japsare är så himla slö, BARA 78 hk, men det gör ingenting, för jag har inte så brått..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

30 Inlägg
27 juli 2020
Trådstartare
#8
Nej TS är inte ute o cyklar. Genesis Coupé har en 6-cylindrig förgasarmotor.

Forummoderator
26 546 Inlägg
27 juli 2020
#9
GenesisCoupe skrev:
Nej TS är inte ute o cyklar. Genesis Coupé har en 6-cylindrig förgasarmotor.

Om din Genesis är i originalskick, och motorn ser ut ungefär så här;

http://images.gtcarlot.com/pictures/64687612.jpg

så undrar jag; vart ser du en/ett par förgasare?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 357 Inlägg
27 juli 2020
#10
Grabbar? Hur ska vi tolka detta?

Låter jag taskig om jag misstänker att detta är troll?


Forummoderator
9 299 Inlägg
27 juli 2020
#11
Xebers76 skrev:
Grabbar? Hur ska vi tolka detta?

Låter jag taskig om jag misstänker att detta är troll?

Känns ju lite så ja. Men hellre fria än fälla.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 854 Inlägg
27 juli 2020
#12
GenesisCoupe skrev:
caromania skrev:
Vad är det för bil/motor?

Basic trimning, fler och större förgasare, vassare kam, porta, plana...

- Det är en Genesis Coupé.

Större förgasare...gör det så mycket om man inte även byter spridare o en massa jox?
Portning o planing, ja det kostar väl i princip som nitro. Kanske ändå är det vettigaste.

Har den både förgasare och spridare?
Du bör nog läsa på lite som andra skrivit.

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 juli 2020
#13
Den kanske har en VolvoSonett-motor?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

331 Inlägg
28 juli 2020
#14
Fick kolla på Wikipedia. Tuff, visste inte att Hyundai hade nån bil med +300hk och RWD! Men den har ju solklart en direktinsprutad motor, fanns även med turbo och 370hk tydligen. Var förgasaren kom in i bilden förstår jag inte? smile

https://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_L … _II_RS_MPi

https://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Genesis_Coupe
Senast redigerat av JN1975 (28 juli 2020)


6 252 Inlägg
28 juli 2020
#15
Klart det skulle gå att förgasarkonvertera bilen. Det skulle bli många gula och röda lampor när motorelektroniken slutade svara och man blir tvungen att steloperera de variabla ventiltiderna. Man får väl anta att bilen har manuell låda för automaten skulle få spunk, kanske även antisladdsystem och liknande. Förmodligen har man tappat ett antal hästar från när motorn hade insprutning och att besikta är bara att glömma.

30 Inlägg
28 juli 2020
Trådstartare
#16
Jag ger mig direkt - har otroligt nog haft för mig att bilen inte haft insprutning, eftersom AutoStables motoroptimering gav endast 22 hk, o jag sedan dess inte haft anledning att ens öppna huven  : ))

Okey..då är det en annan situation. Hittills har jag alltså motoroptimerat och planterat ett K&N-luftfilter.

Freude am fahren
436 Inlägg
28 juli 2020
#17
Misstänker att TS förväxlar sugmotor med förgasarmotor, kollade runt lite snabbt om det finns några chipstrim/motoroptimeringar till modellen men hittade inget. 330 Hk på 3.8 liter är ju trots allt rätt bra trimgrad för en fabriksmotor, 86,8 hk/liter, så tveksamt om det går att göra något utan att det drar iväg kostnadsmässigt.


Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
28 juli 2020
#18
De där snurrorna svarar förvånansvärt bra på kompressor-konvertering faktiskt!
De flesta kompressor-kit, som t.ex detta eller detta är dessutom relativt enkelt att installera själv.
Du får t.om med ett klistermärke och en T-shirt... cool

Men att trimma en sugmotor billigt? De sakerna går ihop lika mycket som en fyrkantig kloss i ett trekantigt hål, dvs omöjligt om du inte ändrar minst en variabel - i detta fall pengarna.
Senast redigerat av Cuefa (28 juli 2020)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök