30 juli 2020
Trådstartare
Som sagt så behöver jag hjälp med mitt problem jag beskrev kortfattat ovan.
Bilen det handlar om är som sagt en audi a6 2,5 tdi quattro -03
Det började med att bilen blev sakta men säkert mer och mer svårstartad på kallstarten.
Tillslut så dog han helt och då vart det ca 15-20 grader +.
Började med att byta ut en temperatursgivare som va dålig och sedan lmm som också var trasig.
Har även bytt bränslefiltret då det var ett tag sedan det var bytt, även luftat alla spridare ifall det fanns lite luft någonstans.
Har läst felkoderna och det enda jag får på är lufttemperatursgivaren (lmm). Mycket möjligt att den nya är trasig från fabrik men tvivlar på det. Tror mer att det är pga sportluft filtret.
Har även kollar bränslepumparna och relät till pumpen och allt är som det ska.
Bilen startar utan större problem med startgas och när den är i arbetstemperatur, går som han ska förutom att den är sjukt slö.
Ligger jag fullgas på 1ans växel tar det ca 10 sekunder att komma upp till 3000 varv innan han får en liten knuff så man kan lägga i 2an.
Har funderat på om det kan vara glödstift men tycker inte att det borde vara något problem med tanke på att det är vanligt vis 15 grader plus minst. samt att det borde ju inte påverka hur bilen går?
Tanken har slagit mig att en spridare har fastnat i öppet läge så jag dränker motorn med diesel.
(verkar som att bilen har mekaniska spridare). Finns det något sätt att felsöka om det är felet?
Har grunnat över vad problemet kan vara allt förlänge nu så behöver någon annans hjälp som kanske kan lite mer om äldre dieselbilar och dess symptomer.