Supra MK3 goes 2JZ + Helrenovering - första projektbilen

Saker spårade ur, bilen skulle bara rostlagas, byggas ihop och få en ny originalmotor utan vevlagerras samt lackas. Nu är bilen omlackad, MaxxECU Race med 2JZ-GTE singelturbo och lite annat preppat. Snart på gatan och SFRO bessad.
  • 66 Följare
  • 93 243 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 december 2022
Rovers
20 maj 2020 · 752 Inlägg

Alltså har såååå svårt för japanernas dille på omålat under brädan tongue

BMW 750i "Direktören" (1995)
BMW 735d "Dieseln" (1978)
Mazda RX-7 "20B" (1995)
dFagnell
27 maj 2020 · 237 Inlägg

Rovers skrev:
Alltså har såååå svårt för japanernas dille på omålat under brädan tongue

Haha, jag förstår dig! Blev helt tokig på att få loss brädan så får trösta mig med att jag slipper se där under iallafall.

På tal om annat så var det nog inte så tokigt att jag gjorde nya mittkonsolens gjutmall, för nu kan jag få till växelspaksplatsen snyggare och anpassa det hela för den ombyggda tunneln.

Ska försöka hinna med att svetsa en sväng imorgon.

Senast redigerat av dFagnell (27 maj 2020)

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
27 maj 2020 · 237 Inlägg

Gjorde ett begagnatfynd under lunchen idag, vad det är för något som köpts dyker upp här senare då den kommit hit.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
10 juni 2020 · 237 Inlägg

Fick hem en Nuke fuelrail förra veckan samt löst frågan gällande vem som ska fixa kardan + växellådsfäste. Ska se till att fixa klart motorfästena/kuddarna och se till att lådan ligger 100% rätt innan jag rullar över bilen till Olle som får fixa så jag har en kardan. Skönt att ha en verkstad med svarv och kunskap på hemmaplan som kan lösa såna här grejer så man slipper skicka sakerna land och rike runt.

Så förhoppningsvis kan jag få detta gjort relativt asap och det känns som att en stor post är avklarad.

Men som med allt annat så kostar det en del att bygga bil så jag kommer fortsätta med div småpill som inte kostar pengar under tiden. Familjen blev med vattenskoter så vi har någon form av sommarnöje trots allt.

BMW 530XD "F11" (2011)
Bennybira
11 juni 2020 · 480 Inlägg

Tror du den blir körklar innan hösten? smile

Fiat 127 (1977)
dFagnell
21 juni 2020 · 237 Inlägg

Bennybira skrev:
Tror du den blir körklar innan hösten? smile

Det finms en chans, inte helt säker. Men oddsen för att den borde vara körbar är rätt höga. Men ingen stress, har funderat mer uti vilka sfro mods som mpste göras och vissa saker kommer göras över hösten.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
21 juli 2020 · 237 Inlägg

Liten update: Har slitit ned bakvagn, bränsletank, pratat lite och försöker hitta en bra deal på soppasystem och annat som behövs nu.

En växellådsbalk är numer tillverkad och motorn slipper extern hjälp för att hänga på plats.

Sen köpte jag en BMW-210 diff idag och imorgon ska en kompis som är duktig på ombyggnationer titta förbi och se vad som måste göras för att den ska gå att få dit.

Jag är lite rädd att jag måste höja kardantunneln några mm-cm då kardanen kommer ligga lite högre än original så ombyggnationen av bakvagnen får påbörjas nu, sen ska jag kapa och svetsa lite i främre delen av tunneln innan jag lämnar ifrån mig bilen till Olle för bygge av kardan.

Förhoppningsvis så får jag tummen ur och köper 2JZ-härvan till Maxxecu strax, så jag kan börja pilla lite el, bra syssla när annat bara kostar pengar.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
22 juli 2020 · 237 Inlägg

Nya diffen, köptes med axlar och kardan så förhoppningsvis så får jag ihop detta asap. När allt för framdrivning är på plats så känns det som att en enormt stor sten lättat från mitt bröst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-dc76c49ed87cc19e5f42fd2414112b20.jpg


Att ha detta som förstaprojekt har varit utmanande och såhär med handen på hjärtat skulle det nog varit enklare att börjat med att trimma E30n för att få den gatlegal då det är mycket lättare att hitta andra delar som passar för SFRO-vänlighetens skull.

Men och andra sidan så är det skönt att jag snart fått ihop hela transmissionen.

Senast redigerat av dFagnell (22 juli 2020)

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
22 juli 2020 · 237 Inlägg

Diffen och drivaxlarna lossade, råkade dock rinna ut lite olja ur diffen då jag hade bakvagnen upp och ned, men får komma ihåg att kolla nivån i den nästa gpng den ska användas.

En hel del svordomar gick det åt då skiten satt något så förbannat. Men nu är det hela löst. Det blir att kapa och bygga om lite i bakvagnen för att få plats med denna klump, men det ska inte vara hela världen att få gjort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-3e604804d53feb7a7b8ac8a6bf22a762.jpg


Frågan är vad jag ska hitta på imorgon, det blir att köra lite tightare garageryck för att hinna få ihop bilen till nästa sommar iallafall.

Jag har lite planer på hur jag ska få fart på detta.

BMW 530XD "F11" (2011)
pattern Snöräser
4 augusti 2020 · 44 Inlägg

Grymt bra jobbat!

dFagnell
7 augusti 2020 · 237 Inlägg

Idag blev växelspaken temporärt monterad samt all interiör el inkopplad och funktionstestad. Det jag upptäckte är att start-reläet inte drar men det är inga problem samt att elhissen på höger sida ej fungerar, dvs inga större bekymmer. Motorn är ju inte ens inkopplad och det löser jag med Maxx-ECUs reläbox tids nog.

Bromsljus, blinkers, fläktar och spjäll och allt annat funkar kanon. En skön upptäckt då det enda jag någonsin testat på bilen är om elhissen höger fram fungerade då fönstret stod öppet.

Någon dag ska jag börja titta på att strippa originalelen för att minska kablage och annat trassel i motorutrymmet. Det går ju en hel del kablar och jag är verkligen inte sugen på mer eltrassel efter att ha dragit all el i Johans bil (ADHD-Garage). Den orken försvann för i år men får väl återkomma något annat år då mina roliga el-pysselprojekt är klara där. (Där datoriserar vi allt med över 40 reläer som kontrolleras av Arduinos+dator i bilen + belysning och mycket mer).

Jag ska bygga ett riktigt fäste för växelspaken och kapa lite till i väntan på att bakvagnen får sig en makeover.

Konceptet blir som sådant att köra med BMW-diffen och kasta in något likt detta: https://racingdiffs.com/collections/lsd … ersion-set eller bygga om den från öppen. Då drivaxlarna är bultade på båda sidor på donatorbilen har jag kommit fram till idén att låda svarva fram adaptrar för drivaxlarna så en vanlig supraaxel passar. Kruxet är att axlarna mest troligtvis är för långa och kommer därav behöva kortas, men det blir då enkelt när det är dags att beställa riktiga axlar att beställa oem-spec minus ex 7cm istället för BMW-210 fläns till supra mk3 xx cm.

Såhär i efterhand börjar jag känna mig lättad då de värsta grejerna börjar komma på plats. Jag har hunnit spana in en bromsvågsbox att kasta in, dels för att det är coolt men även för att jag behöver bygga om bromssystemet för stundande SFRO-registering.

Eftersom att originaltanken var kex så har jag bestämt mig för att bygga med en fuel cell istället och ska deala lite ang affären för att kanske få ett bra pris på sprut+soppasystemsgrejer. Därefter är det relativt små saker som återstår, ska hitta någon IC, servoslangar, kylare och dra bromsledningar och så vidare.

Note to self: Vänster dörrlist och främre vä. listen + främre list hö. fram måste köpas innan bilen kan lackas.

Målet är att försöka kunna provstarta till nyår.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
21 augusti 2020 · 237 Inlägg

Glömt uppdatera här på sistone men jag har påbörjat svetsningen av kardantunneln i veckan, så motorn är urlyft igen. Ska demontera värmepaketet så det inte fattar eld under svetsningen och förhoppningsvis påbörja nytt montage av spakstället igen för en mer permanent installation.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-d9f7f599e389320f467023c0fcad6683.jpg

Så jag har lite att göra i helg. Men får jag låda och spakställ på plats inom kort så är jag ruskigt nöjd för då kan jag återmontera delar av inredningen och det känns som att jag är åter på banan strax. Så det blir att köpa sig en trave öl och bege sig till garaget strax.

Snart kommer lönen, då är det dags att handla 2JZ-härvan till MaxxECU och reläcentralen och koppla upp det och se till att elen fungerar, får låna kompisens MaxxECU under tiden så jag hinner lägga pengar på andra grejer än sprutet till det är klart. Helt klart skönt för då kan jag nog få ihop soppasystemet och påbörja lösning kring grenrörsfrågan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-6b9b2940b2c614b05a33da6e6335eee1.jpg

Jag kom även över en uppsättning 2.5" rör och skarvar för en riktigt överkomplig peng så det får bli 2.5" tryckrör initialt, då har jag ändå en vettig anledning att uppgradera i ett senare skede.

Nästa vecka så trillar jag förmodligen över en ny IC som en kompis hade liggandes i sina gömmor. Så snart börjar kanske de lite roligare bitarna i pusslet komma på plats.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
27 augusti 2020 · 237 Inlägg

Köpte mig en IC idag, återstår en oljekylare, alukyl och oljesandwich rörande olje/vattenkylsystemet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-95324a43e71809b66f987bd45a418c43.jpg

Hängde upp ek temporärt och labbade med lite rör jag också trillat över. Längderna stämmer inte än men det ser ju klart bättre ut då man kan börja planera rördragning osv.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
29 augusti 2020 · 237 Inlägg

Provade hänga upp fronten och upptäckte till min förtjusning att min provisoriska ic-balk fungerade alldeles förträffligt även med fronten fär, den får bli relativt permanent vid ett senare skede.

Motorn ska i och ur några gånger till innan det är dags att fixera fronten+icn igen.

Sitter och funderar på att kasta iväg lite beställningar på bla. oljesandwich och härva, men först dags för lite hemläxa.

Oljesystemet känner jag mig rätt säker på. Elen är jag också rätt säker på tillvägagångssättet på, men till skillnad från vissa andra köp så funderar jag gärna lite onödigt mycket för att slipps korkade köp.

Nytt bromsrecept på G. Liten spinoff på tidigare recept men med 345mm skivor fram, detta borde räcka för effektdispens hoppas jag, ska forska och labba lite innan jag beställer grejer, tyvärr lite svåråtkomliga grejer, tur att internet är stort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-38da10df1e7ee84cbe5ecb732de4165a.jpg

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
4 september 2020 · 237 Inlägg

Inhandlade en momentnyckel idag och slet loss front och motor+låda

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-b0cfc94e2f9134a409f763ce8632d52b.jpg

Monterade svänghjulet med ARP samt pilotlagret.

Fick sedan kapa ned röret som urtrampningslagret sitter på, tog ned det en hel del mer efter att ha mätt en del.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-2933722c5a1f97b7dbedf635f825bdb3.jpg

Efter att ha svarvat av den så fick jag full splinesanvändning när urtrampningslagret var monterat, innan så var en skiva fri i luften.

Rengjorde det hela därefter och hängde på allt med kopplingen och kollade att allt lirade och det verkar funka som det ska.

Skall beställa justerskruv till utrtampningslagret samt en slavcylinder som jag glömt köpa innan allt i kopplingsväg är klart.

Senast redigerat av dFagnell (4 september 2020)

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
11 september 2020 · 237 Inlägg

Ytterligare saker på väg hemåt, beställde ett par basic skivor i rätt storlek för att kunna testa med bromsoken jag tänkt köpa. Väntar mest på att det dyker upp ett par ok av rätt modell i närheten innan jag vänder mig till eBay där jag sett ett par vettiga ex.

Det blir 345mm framtill, borde betta rätt lagomt när man vill stanna.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
24 september 2020 · 237 Inlägg

Skivorna har kommit, jag har inte hunnit köpa några centrumringar samt ok men det var rätt gedigna skivor jämfört med originalen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-cd34c628e7b09a90ff6eeb174bba396c.jpg

Dessutom så kände jag att svetsa om bakvagn och hålla på med drivaxlar var förjävla omständigt så jag sket i det. Ska satsa på en annan idé jag har som fått ok av SFRO. En kompis som CNC svarvar skulle hjälpa mig att svarva/fräsa de detaljer som krävs för att ro det i land.

Så jag monterade helt enkelt upp bakvagnen igen och toppade upp diffen med olja som smitit ut genom luftningshålet då jag haft den tippad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-1e55fde74bc8ff33c0457fbe14b2a658.jpg

Om allt går som det ska bör jag ekonomiskt vara i ett sådant läge att jag kan köpa resterande av de saknade delarna i januari och därefter lägga fullt fokus över våren att få klart resten.

Nu ska motorn i och jag har dragit iväg frågan till två personer jag känner som kan bygga om kardanen, bär jag fått napp slänger jag hjul på bilen och lastar den på transport till den som får äran att bygga kardanen och hämtar hem den sen.

Då är det lite småsvetsande kvar i kardantunneln, bygga konsolen för spakstället och lite annat småpill innan jag känner att flera milstolpar är nådda.

Nu är det dock dags att pallra sig hemåt och sova.


Läser folk ens denna tråd? Det är så tyst att det börjar kännas lite som en blogg.

BMW 530XD "F11" (2011)
nossxela
24 september 2020 · 20 Inlägg

Riktigt kul bygge, håller själv på med ett liknande och är mycket nyfiken på vad du har för planer för bakvagnen. Följer tråden och är inne och kikar efter uppdatering dagligen!

dFagnell
25 september 2020 · 237 Inlägg

nossxela skrev:
Riktigt kul bygge, håller själv på med ett liknande och är mycket nyfiken på vad du har för planer för bakvagnen. Följer tråden och är inne och kikar efter uppdatering dagligen!

Kul! Jag skippar att bygga om bakvagnen för denna gång. Jag kommer köra på ett recept jag fått ok av hos SFRO och som blir lättare att genomföra. Efter att ha letat en annan diff än den öppna 210an och insett att det blir dyrt med nya axlar så sket jag i bytet då originaldiffen är okej, dock lite hög utväxling (3,7ish) men framtiden kanske bjuder på något byte utväxlingsmässigt.

Detta dels pga att det var lite svårt att hitta tid för att få detta genomfört samt att det kostar mer än det smakar. Jag kommer gå loss på styrningen istället för att få klart de sista punkterna för SFRO-reggningen.

Det kommer bli elektriskt styrservo med en manuell styrväxel. Yttre p-ändar byggs custom av en vän som kan CNC-fräsa/svarva. Jag ska 3d-printa några hylsor och testmontera innan han får ritningen för tillverkning.

Så förhoppningsvis kastar jag ut några kronor av lönen nu och beställer bildelar.

Jag räknade ut att teoretiska topphastigheten på 6-ans växel blir i runda slängar 300km/h, däremot är ettan värdelös och jag når jag inte 100km/h på tvåan med aktuell topp. Skulle behöva liiiite mer varv för att nå upp dit. Men som första bygge kan man inte tänka på allt, då hade jag fortsatt planera.

Men jag har ju trots allt kommit en bra bit på vägen, då jag köpte bilen hade jag som mest bytt ett hjullager och en bussning på min gamla brukis. Snart kommer det hända grejer!

BMW 530XD "F11" (2011)
M-Thooor
25 september 2020 · 407 Inlägg

Läser också varje uppdatering! Lär nog bli betydligt bättre bromsar med de stora skivorna m.m, måste uppgradera mina med framöver smile

Originaldiffen hänger med hyffsat men jag har kört sönder 2 diffar nu med 640whp 830wNm 😅 kronhjulet pajar i dem.

Toyota Supra Mk3 "Ma70" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang