Volvo v50 motor brunnit

volvo244-83
8 augusti · 130 Inlägg
#1

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124511/124511-063b936a6cdc2a41baf2a67fc6a5bd7a.jpg

Hej jag är i akut behov av lite info och tips.
Jag har en volvo v50 1,6d 2010.
När jag körde bilen så slutade gasen och funka och när jag stanna bilen och öppnade motorhuven som brann det ca mitt på motorn på långsidan mot torpedväggen.
Det såg ut som att det hade börjat under topp plastkåpan på motorn då plast delar var opåverkade på långsidan på motorn vid torpedväggen en bit ner på motorn under där topp plastkåpan smällt.
Bilen är nu i södertälje en bra bit hemifrån och hade inte verktyg då till att undersöka vad felet var.
Är i akut behov av bilen och verkstan har lång väntetid enligt deras hemsida

Antar att jag kommer få laga kabelstammar som går där. Men vet inte alls hur det ser ut under och vad som kan tänkas ha startat elden.

Senast redigerat av volvo244-83 (8 augusti )

Utmarks-Loke
8 augusti · 3 217 Inlägg
#2

Det där kan bli nästan hur dyrt som helst. Du kommer få byta kabelstam, närliggande slangar, kanske kamrem för säkerhets skull samt det som har brunnit.

volvo244-83
8 augusti · 130 Inlägg
#3

Skadan v
ar rätt kompakt placerad vad jag kunde se

Senast redigerat av volvo244-83 (8 augusti )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti · 13 046 Inlägg
#4

Ser ut som det blir kabelskarvning på hög nivå men som 244-83 skriver ser skadan rätt lokal ut. Det är bara att börja riva. Men kablar, skarvar (helst lim) och diverse tänger kommer behövas.

Tråkigt jobb. Nyligen köpt den också ser jag. Usch!

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
torsen
8 augusti · 4 464 Inlägg
#5

Har du helförsäkring?
I så fall sitter du inte i sjön, men dock med självrisk.
Går det på maskinskadedelen, om bilen inte rullat över 10.000 mil, är självrisken 2.000:-(Folksam).
Går det på vagnskadedelen, som är körsträckeoberoende, är självrisken 3.000:-(Folksam).
Har du dessutom räddningsförsäkring får du lånebil, med viss självrisk, eller stilleståndsersättning.

Har du kaskoförsäkring kanske försäkringsbolaget tar det som brandskada?

Har du BARA trafikförsäkring får du problem och sitter i sjön.

Beroende på vad som är skadat och hur mycket det är skadat lönar det sig kanske inte att reparera en så pass gammal bil.
Är den inte helförsäkrad löser försäkringen heller inte in den = du får själv ombesörja ev skrotning.
Alternativet är att sälja den som reparationsobjekt.

Lycka till och berätta hur det går.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti · 13 046 Inlägg
#6

torsen skrev:
Har du helförsäkring?
I så fall sitter du inte i sjön, men dock med självrisk.
Går det på maskinskadedelen, om bilen inte rullat över 10.000 mil, är självrisken 2.000:-(Folksam).
Går det på vagnskadedelen, som är körsträckeoberoende, är självrisken 3.000:-(Folksam).
Har du dessutom räddningsförsäkring får du lånebil, med viss självrisk, eller stilleståndsersättning.

Har du kaskoförsäkring kanske försäkringsbolaget tar det som brandskada?

Har du BARA trafikförsäkring får du problem och sitter i sjön.

Beroende på vad som är skadat och hur mycket det är skadat lönar det sig kanske inte att reparera en så pass gammal bil.
Är den inte helförsäkrad löser försäkringen heller inte in den = du får själv ombesörja ev skrotning.
Alternativet är att sälja den som reparationsobjekt.

Lycka till och berätta hur det går.

Den har rullat nästan 19000 mil så kanske inte.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
jaka54
8 augusti · 3 948 Inlägg
#7

Hej!
Ta bort plastkåpan så kan du se vad som orsakade branden.

volvo244-83
8 augusti · 130 Inlägg
#8

Hej. Den är helförsäkrad.
Jag måste vänta tills måndag då den står på inhägnad ca 17 mil ifrån hemort.
Jag åkte till en nära bilskrot idag och kollade på en liknande. Och under plast kåpan så var det rejält med mer plast. Hela insuget var i plast. Och bränsleslangar gick genom där.
Förhoppnings vis får jag svar i början av veckan om försäkring täcker och vad det kommer att kosta

spillolja
8 augusti · 2 519 Inlägg
#9

En typisk brandskada = brandförsäkringen träder in

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
volvo244-83
8 augusti · 130 Inlägg
#10

torsen skrev:
Har du helförsäkring?
I så fall sitter du inte i sjön, men dock med självrisk.
Går det på maskinskadedelen, om bilen inte rullat över 10.000 mil, är självrisken 2.000:-(Folksam).
Går det på vagnskadedelen, som är körsträckeoberoende, är självrisken 3.000:-(Folksam).
Har du dessutom räddningsförsäkring får du lånebil, med viss självrisk, eller stilleståndsersättning.

Har du kaskoförsäkring kanske försäkringsbolaget tar det som brandskada?

Har du BARA trafikförsäkring får du problem och sitter i sjön.

Beroende på vad som är skadat och hur mycket det är skadat lönar det sig kanske inte att reparera en så pass gammal bil.
Är den inte helförsäkrad löser försäkringen heller inte in den = du får själv ombesörja ev skrotning.
Alternativet är att sälja den som reparationsobjekt.

Lycka till och berätta hur det går.

Det framgår inte nån max sträck .
Bara att när vagnskadegarantin går ut så är det bra att täckna helförsäkring då vagnskada ingår i den

volvo244-83
8 augusti · 130 Inlägg
#11

spillolja skrev:
En typisk brandskada = brandförsäkringen träder in

Hoppas den är bra bara

volvo244-83
9 augusti · 130 Inlägg
#12

Jag googlade och hittade info om att volvo har återkallat v50 m.m. att insuget i plast är fel konstruerat och kan börja brinna vid överhettning eller vid sotning

Christian S
10 augusti · 4 669 Inlägg
#13

volvo244-83 skrev:
Jag googlade och hittade info om att volvo har återkallat v50 m.m. att insuget i plast är fel konstruerat och kan börja brinna vid överhettning eller vid sotning

isåfall är det inte bara volvo bilar som ska återkallas eftersom volvo fick den motorn ( 1,6D som sedan bytte namn till D2 ) ifrån ford samt att den även sitter i citroen och peugeot.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
xXSammy
10 augusti · 5 867 Inlägg
#14

Aldrig nämnts något om en återkallelse om 1.6 PSA motorn gällande brandfara

Däremot har det varit vanligt på 1.6orna att spridarna börjar läcka. Blir svart kox (diesel och oljeblandning) som täcker spridaren.

Beroende på årsmodell så går det även ett rör ifrån EGRen till insuget.

Har något av ovanstående läckt ut avgaser under en längre tid kan det bli brand.

De/Dem
volvo244-83
10 augusti · 130 Inlägg
#15

xXSammy skrev:
Aldrig nämnts något om en återkallelse om 1.6 PSA motorn gällande brandfara

Däremot har det varit vanligt på 1.6orna att spridarna börjar läcka. Blir svart kox (diesel och oljeblandning) som täcker spridaren.

Beroende på årsmodell så går det även ett rör ifrån EGRen till insuget.

Har något av ovanstående läckt ut avgaser under en längre tid kan det bli brand.

Hej. Det var en lista enligt nyheter på internet som volvo hade bekräftat stämmer. Men ringde volvo i morse ang detta och det är vissa volvo bilar från 2014

Christian S
10 augusti · 4 669 Inlägg
#16

volvo244-83 skrev:

xXSammy skrev:
Aldrig nämnts något om en återkallelse om 1.6 PSA motorn gällande brandfara

Däremot har det varit vanligt på 1.6orna att spridarna börjar läcka. Blir svart kox (diesel och oljeblandning) som täcker spridaren.

Beroende på årsmodell så går det även ett rör ifrån EGRen till insuget.

Har något av ovanstående läckt ut avgaser under en längre tid kan det bli brand.

Hej. Det var en lista enligt nyheter på internet som volvo hade bekräftat stämmer. Men ringde volvo i morse ang detta och det är vissa volvo bilar från 2014

då måste det vara det som det är en åtgärds kampanj på (bla min V60) där man bla bygger om kylningen till egr ventilen och det gäller VED motorerna (diesel varianten av VEA motorerna) vilket är en 4 cylindrig 2 liters motor.
här är en artikel om det https://www.svt.se/nyheter/inrikes/volv … -i-sverige

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
volvo244-83
11 augusti · 130 Inlägg
#17

På v70 4D så gör man bara rent 2st sensorer istället för att åtgärda grundproblemet. Enligt en kompis som har fått en info om att han ska komma in med sin bil för detta problem.

Christian S
11 augusti · 4 669 Inlägg
#18

volvo244-83 skrev:
På v70 4D så gör man bara rent 2st sensorer istället för att åtgärda grundproblemet. Enligt en kompis som har fått en info om att han ska komma in med sin bil för detta problem.

nej det gör man inte, han måste ha missuppfattat det för jag hade inne min V60 D4 för detta i våras och man bygger som jag skrev tidigare bla om kylningen till egr ventilen med hjälp av en bit slang så man drar om dragningen av kylslangarna lite, sedan laddar man även i ny programvara.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Christian S
11 augusti · 4 669 Inlägg
#19

här är brevet jag fick

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8969/8969-e53e1fc57000ff649a5d72d4e61bcc5f.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
volvo244-83
31 augusti · 130 Inlägg
#20

Rimgde Meca ( Bilakuten i Södertälje )
Idag och fick svar att dom måste får pris på kabelstam och den inte finns som reservdel och det tar lite längre tid då. Ringde då till volvo och fick pris på den delen! nästan 10 000lr för kabelstammen mellan styrenheter och motorn.
Bilen har varit inne 16 arbetsdagar för felsökning/dokumentering till försäkringsbolag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang