Volvo 740 går ojämnt på tomgång

MJohansson1
28 juli 2020 · 6 Inlägg

Hej, de är såhär att jag har en 740 90- med en b230f, den har gått väldigt bra tills för ett tag sedan, den började få oljämn tomgång mellan 1000-500 varv ungefär, lamda lampan började lysa, testade koppla ur lmm då började den gå sämre så lmm kan man utesluta, sprayade startgas runt insuget utan att höra nån skillnad på tomgången, får felkod 1-1-3 vilket är ”lamdareglering för mager” om jag uppfattat de rätt, verkar som att felet uppkommer då motorn fått upp tempen ordentligt,                           om nån har den minsta aning om vad felet kan vara samt om nån haft liknande problem å fixat de  skulle alla tips osv hjälpa!

simlar
28 juli 2020 · 5 516 Inlägg

Prova koppla ur lambdasonden, har varit med om att trasig lambdasond gett ojämn tomgång.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
MJohansson1
28 juli 2020 · 6 Inlägg

Ska testa dra ut lamdan å se, om den börjar gå sämre/bättre då ja drar ut lamdan är den väll hel? Å om den går oförändrat är den trasig?

simlar
28 juli 2020 · 5 516 Inlägg

MJohansson1 skrev:
Ska testa dra ut lamdan å se, om den börjar gå sämre/bättre då ja drar ut lamdan är den väll hel? Å om den går oförändrat är den trasig?

Skulle säga går den bättre är den trasig då defekt lambdasond brukar ge fel värden utan att motorstyrningen registrerar sonden som defekt och orsakar då ojämn motorgång.


Annars kan du ju börja med att blinka ut felkoder om det är lh2.4 i bilen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
MJohansson1
28 juli 2020 · 6 Inlägg

Enda felkoden jag får är 1-1-3

simlar
28 juli 2020 · 5 516 Inlägg

MJohansson1 skrev:
Enda felkoden jag får är 1-1-3

Ah juste hade du ju redan skrivit.
Men mest troligt lambdasonden som ger fel värde, var samma felkod och symptom på min polares 740 och löste sig då genom att byta lambdasonden.
Den bilen gick klockrent när man kopplade ut sonden.

Kan inte rekommendera biltemas lambdasond i alla fall, den höll i ca en månad innan felet kom tillbaka, han köpte då en äkta Bosch och bilen går fortfarande som den ska flera år efteråt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
MJohansson1
28 juli 2020 · 6 Inlägg

Tack så mycket för hjälpen ska testa de tror jag har en bättre begagnad sond i garaget nånstans! Ska byta den å se om den börjar gå bättre,

simlar
28 juli 2020 · 5 516 Inlägg

Du kan även kolla om den går dåligt kall, lambdasonden används inte förrän vid va 70°C kylvätsketemp så den ska då gå bra tills den blir varm

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
MJohansson1
4 augusti 2020 · 6 Inlägg

Testat rengöra lmm å lamda gick bra ett tag sen kom de tillbaka, stiften är ganska torra, å så nu imorse körde jag bilen till macken, stängde av bilen å då ja kom ut igen efter cirka 1 minut så harvade den bara, den hostade inte till eller nått, så ja fick skjuts till jobbet å så bogserade farsan hem den, då han rullade ner den på infarten så rullstartade han igång den, då gick den igång direkt, sen startade den på nyckeln, frågan är vad i hela h****te försiggår, blir tokig, kan gå jätte bra tre dagar sen strula 2 dagar, förstår inte hur felet kan komma och gå, nånting är ju tokigt men vad, kan de vara soppa boxen som strular???

simlar
9 augusti 2020 · 5 516 Inlägg

Kan vara bränslerelät eller spridarrelät, inte helt ovanligt med glappa lödningar som då ger skumma fel.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang