VW Golf 1.6 1k1 går på 3-cylindrar

Macphisto
12 augusti 2020 · 3 Inlägg

Jag blir tokig...
Har en Golf från 2007 som jag helt enkelt inte får ordning på.
Fenomen:
Tändstiftet på cylinder 1 blir svart och kletigt, vilket såklart gör att den inte tänder på den cylindern.
Eftersom jag haft massor med andra problem såsom högt Co, lågt lambda så har jag bytt spridare på den cylinder samt även lamdasond. Detta löste besiktningen....
Men cylinder 1 kleggar alltså igen fortfarande. Sätter man i ett nytt tändstift går bilen bra, en tendens till lite ryck vid gassläpp eller när man kör med lite gas.
Kompressionstest är gjort och det ser bra ut, trodde annars det var kolvringarna som gjort sitt.
Skulle vara mycket tacksam om någon har någon aning om vad som kan vara felet!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Eftersom det är en såpass Ogammal kärra så borde man kunna köra realtidsdata på den och kolla vad som sker..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
simlar
12 augusti 2020 · 5 508 Inlägg

1,6FSI eller 1,6 MPI?

1,6fsi är direktinsprutad samt en tändspole per cylinder.
Problem med alla motorer som endast har direktinsprutning är sot på insugsventilerna, dom börjar till slut gå dåligt pga får för lite luft.

1,6mpi har spridare i insuget samt tändkablar.
Dessa brukar efter 10+ år få problem med tändkablarna samt att tändspolen ärgar i tändkabelkontakterna, dom går då lurvigt på tomgång och släcker tändstiften om det är tillräckligt illa.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
husseman
12 augusti 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm, koppla upp med VCDS eller Autocom(sämre) o ge lite felkoder. Borde finnas lite om misständningar på cyl 1. - eftersom du bytt spridare, så luktar det t-spole -kablar här.

mvh/husse

Macphisto
13 augusti 2020 · 3 Inlägg

Det är inte en FSI.
Samt att jag bytt insprutningsventilen till den cylinder som strular. Det gjorde att den klarade avgaskraven, men tydligen så är problemet kvar då den nu går på 3-cyl igen.

simlar skrev:
1,6FSI eller 1,6 MPI?

1,6fsi är direktinsprutad samt en tändspole per cylinder.
Problem med alla motorer som endast har direktinsprutning är sot på insugsventilerna, dom börjar till slut gå dåligt pga får för lite luft.

1,6mpi har spridare i insuget samt tändkablar.
Dessa brukar efter 10+ år få problem med tändkablarna samt att tändspolen ärgar i tändkabelkontakterna, dom går då lurvigt på tomgång och släcker tändstiften om det är tillräckligt illa.

Macphisto
13 augusti 2020 · 3 Inlägg

Ok. Tack!
Felkoden är som sagt miständning cyl 1, sen kommer ju lite andra på köpet.
Har för mej att det blir lite lambda felkoder osv då det inte går reglera längre. Men det är ju följdfel.
Jag ska kolla felkoder igen.
Jädra tröttsamt fel.
Tack för hjälp!!!

Mvh
Marcus

husseman skrev:
Hmm, koppla upp med VCDS eller Autocom(sämre) o ge lite felkoder. Borde finnas lite om misständningar på cyl 1. - eftersom du bytt spridare, så luktar det t-spole -kablar här.

mvh/husse

ehedman
13 augusti 2020 · 1 966 Inlägg

Byt en sak i taget - tändspole, tändkabel, tändstift etc. - med en annan cylinder.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang