Skoda octavia rs 1.8t -03 Envis turbo

Repeat
18 juli 2020 · 3 Inlägg

Modifikationer - Steg 1 chippad

Turbon verkar leva sitt egna liv, det är inte alltid den vill ladda när jag startar bilen. Utan jag kan behöva starta om bilen för att den ska börja ladda. Den laddar jämt och fint när den väl fungerar. Jag har nyligen bytt turbo och problemet fanns redan innan.
Det finns även inga felkoder.
All hjälp är extremt välkommen!

Jesper328
18 juli 2020 · 2 333 Inlägg

Magnetventil, kablage till magnetventil?

Up the RA
Shailey
14 augusti 2020 · 37 Inlägg

Min octavia rs -04 gör likadant.  Jag har testat byta magnetventil (n75), kollat över efter läckage, bytt några vakuumslangar och annat men inget har hjälpt. Jag tror och har dratt en vild chansning att nåt ger felvärde när bilen är kall och drf arbetar inte turbon som den ska..

Jag har den välkända koden 17705 (men jag har slutat bry mig om den då jag typ testat nästan alla problemlösningar påt o inget hjälper), jag har även en felkod för SAI:en ( secondary air injection-system, minns ej vilken kod). Kan det vara så att pga en felande SAI så lider turbon av det? SAI:en arbetar väl endast när bilen är kall för att få bra avgasvärde eller vad det nu är smile 
Om man tar bort SAI:en helt eller byter ut den så kanske det blir bättre.. Jag är dock van nu vid att alltid starta om bilen nån minut efter start haha, och ibland efter en stund igen ifall turbon bråkar extra mycket, men annars går bilen bra liksom!

Jag kan tillägga att ifall jag inte startar om bilen nå minuter efter start så dyker felkoderna upp, men om jag startar om så är det lugnt! Min bil är också optimerad, om det nu spelar roll vet jag ej..

Senast redigerat av Shailey (15 augusti 2020)

Repeat
18 augusti 2020 · 3 Inlägg

Hmm okej! Ja, jag böt nyligen magnetventilen till ingen nytta samt att jag har varit in med bilen till verkstad för att se om dem kunde ta reda på vad felet var.. Det jag fick till svar var att det var en trasig luftslang som dem tejpade ihop. Ingen direkt förbättring efter det, borde dock byta.
Har inga felkoder som dyker upp heller! Så jag lägger det hela på is ett tag då det är en massa annat som ska fixas med bilen!

Haha ja, jag har börjat med att låta bilen gå ner i normal tomgång, efter det så startar jag om så är allt som det ska!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang