Kan inte lägga i femman och sexan

maax01
2 september 2020 · 11 Inlägg

Har en Opel Zafira 1.9 CDTI 2007 där det helt plötsligt blev omöjligt att lägga i femman och sexans växel. Alla andra växlar fungerar helt normalt. Min verkstad (Mekonomen) tyckte att jag skulle byta växellåda, men jag vill kolla om det finns någon här som kanske har en idé om vad det kan vara för fel och hur det kan åtgärdas.
Tack på förhand//Magnus

Utmarks-Loke
2 september 2020 · 5 833 Inlägg

Kolla om det inte är något med länkaget mellan spaken och växellådan. En person sitter inne i bilen och lägger i olika växlar, den andra står ute vid växellådan och kollar hur växelföraren rör sig. När man ser åt vilket håll den går för att femman och sexan skall i, så kan man hjälpa till lite med handen. Går de i då måste länkaget justeras eller kanske någon bussning bytas, eftersom rörelsemånen inte riktigt räcker till längre.

maax01
2 september 2020 · 11 Inlägg

Stort tack, uppskattas. Ska kolla smile

Mack Forum- och sitemoderator
2 september 2020 · 26 136 Inlägg

Gå sen aldrig tillbaka till den Mekonomenverkstaden..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Presidento Of World
2 september 2020 · 3 324 Inlägg

Tror tyvärr faktiskt att växellådan är paj, vanligt att lagret på 5 och 6ans går åt pipan om det sitter m32 i där..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Myhran
2 september 2020 · 452 Inlägg

Det intressanta med det här forumet är när någon haft bilen på en verkstad så blir det en mob just mot verkstaden,

Alla verkstäder är onda! Det känns som den generella uppfattningen!
Absolut verkstäder kan ha fel! Det kan vi alla ha! Har ni aldrig gjort fel i en bedömning i livet?

Det är många faktorer vi inte vet! Verkstaden har ju kanske t.o.m. haft bilen! Det finns alltid 2 sidor på ett mynt!

Utmarks-Loke
2 september 2020 · 5 833 Inlägg

Om det finns ett vanligt fel på just femmans och sexans växlar på denna modell är det väl stor risk att det hänt även här. Förr brukade växel 1, 3 och 5 ligga på en axel och 2 och 4 på en annan, men här är det tydligen 5 och 6 som ligger tillsammans.

Mack Forum- och sitemoderator
2 september 2020 · 26 136 Inlägg

Kan kanske utveckla vad jag menade med mitt tidigare inlägg.
Självklart kan alla göra fel, och så vidare. Även verkstäder.
Alla har vi dessutom olika erfarenheter av olika verkstäder, och min högst personliga
råkar vara väldigt negativ när det kommer till just Mekonomen.
Nu finns Mekonomen över hela landet och ingen verkstad "är den andre lik" om man säger så, men att läsa att en verkstad rekommenderar att byta växellåda det första de gör får i alla fall mina öron att dras bakåt.

Men, som sagt. Det är min högst personliga åsikt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Myhran
2 september 2020 · 452 Inlägg

Men återigen har verkstaden sagt detta på telefonen utan att se bilen irl!? Jag ser inte någon info om detta iaf! De kanske haft bilen inne på en omfattande kontroll, det framgår inte av TS,

Så TS vad har verkstaden gjort och inte gjort med bilen? Har du pratat med dem på telefonen eller har du haft bilen inlämnad?

torsen
3 september 2020 · 7 233 Inlägg

Om nu verkstaden inte varit under och kollat bilen så kan det vara som jag råkat ut för för många år sedan.
En bit sly hade trängt upp och blockerade det utvändiga länkaget på växellådan så att vissa växlar inte ville gå i.
Bara att avlägsna träbiten, som inte var stor, men effektiv på att hindra länkarna.
En Mercedes GE230 med 5-petad låda var det fråga om.

Grundtipset vid bilägande: Aldrig aldrig aldrig besöka/anlita Mekonomverkstäder!!!

Mangisen
3 september 2020 · 1 034 Inlägg

torsen skrev:
Om nu verkstaden inte varit under och kollat bilen så kan det vara som jag råkat ut för för många år sedan.
En bit sly hade trängt upp och blockerade det utvändiga länkaget på växellådan så att vissa växlar inte ville gå i.
Bara att avlägsna träbiten, som inte var stor, men effektiv på att hindra länkarna.
En Mercedes GE230 med 5-petad låda var det fråga om.

Grundtipset vid bilägande: Aldrig aldrig aldrig besöka/anlita Mekonomverkstäder!!!

Du kan alltså inte rekommendera R S bilservice i Laholm? roll

maax01
5 september 2020 · 11 Inlägg

Presidento skrev:
Tror tyvärr faktiskt att växellådan är paj, vanligt att lagret på 5 och 6ans går åt pipan om det sitter m32 i där..

Hej igen, tack för allas synpunkter. Verkstaden (Mekonomen) har alltså kollat länkaget från växelspaken och fram till lådan och sagt att det inte är nåt fel på den linan... De tror också att det är nåt i lådan. Är det nån som har en susning om vad det kan kosta att renovera växellådan, eller tipsa om en bra verkstad som kan fixa det. Jag bor i Göteborgstrakten, men kan tänka mig att åka en bit för att få det fixat (dock ej för långt för det är lite tungt att ligga och nöta på fyrans växel...).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang