Volvo v50 felkod 2008 vakuumventilfel

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 september 2020 · 4 917 Inlägg

Jag är DEFINITIVT inte glad när jag gör detta inlägg eftersom jag kan LITE om elektronik..
En v50-07 med lysande motorlampa och felkod 2008 kostar ca 800 om man gör det själv..
Och här kommer varför jag är GANSKA förb.., ja , ni vet..
Jag mätte med Ohmmetern inställd på 200 ohm och mätte på vakuumplattan med de 4 luftanslutningarna och 2 elanslutningar på toppen.
Värdet på anslutningarna visste jag inte , men det skiljde sig rejält åt och normen är att de tydligen ska visa ganska lika i motståndsvärde..
Med den inställningen ovan så visade dessa 2 anslutningar på plattan ingenting..
Men vred jag upp mätarn till 20Kohm-området så visade den ena mätpunkten ett värde på 300 och den andra bortåt 1800, och det var ju inte bra..sad
Köpte en ny för priset ovan och mätte denna innan montering och fick då runt 300Ohm på bägge punkterna på plattan. Satte i denna och raderade felkoden och ännu har den inte kommit tebaks..
Och nu det argsinta..
När jag skulle ta av vakuumplattan så kunde jag inte göra detta eftersom plattan var alldeles FÖR varm, så jag fick vänta en kvart tills den svalnat..
Hur hela friden kan man montera elektronik som är utsatt för rejäl värme , hur korkad får man vara som konstruktör ??
Så nu har vi anledningen till att så många har fått byta denna detalj under åren ..sad
En simpel lösning hade varit att isolera den undertill och detta hade besparat alla denna helt onödiga utgift.
Och till er som råkar ut för samma SKIT så ta av anslutningarna genom att bända försiktigt på nedre delen av anslutningen med en tunn mejsel ,så lossnar dom lätt. Mät sen mellan de 2 stiften så ser ni värdet som tydligen ska ligga runt 300 ohm på bägge som jag skrev ovan..
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208896/208896-cd4b3952ae1f0669a4149eb276f043c8.jpg

Senast redigerat av axxet (30 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang