Avgasvärden Chevrolet.

Anders_78
29 september 2020 · 2 Inlägg

Hej,

Jag har lite funderingar kring avgasvärdena från besiktningen på en bil, som någon här kanske kan ge tips om. Bilen ifråga är en Cheva S-10 (v6:a) från tidigt 90-tal. Den besiktigades för några dagar sedan med anmärkning på:

CO-HALT FÖRHÖJD TOMGÅNG (8.2.1.2) * FÖR HÖG
LAMBDA-VÄRDE FÖRHÖJD TOMGÅNG (8.2.1.2)

CO 2500- halten låg på 1,4 (max 0,3) och lambdavärdet på 1,06 (0.96-1,25). Retardation (?) var 7,9m/s (max 5,0 m/s).

Innan bilen besiktigades var värdena riktigt dåliga (O2 2500: 3,2 CO: 5,8 HC: 436). Därefter byttes lambdasond och katalysator samt nya tändstift och ny olja. Bilen varmkördes också innan bes. Innan dess har bilen stått länge.

Någon som vågar gissa vad detta kan bero på och om det går att åtgärda? Är inte själv särskilt kunnig på bilar, men har grundläggande kunskaper.

Tack på förhand.

/A

simlar
30 september 2020 · 5 516 Inlägg

Bilen får för mycket bränsle eller för lite luft eller så förbränns inte allt bränsle.
Lambdavärdet pekar på avgasläckage.
Lambda över 1 = snål blandning men avgasvärdena tyder på fet blandning.
Lambdavärdet som mäts med besiktningens avgasmätare påverkas dock av läckage var som helst i avgassystemet medan bilens lambdasond påverkas enbart av läckage mellan motor och lambdasonden och ca 10-30cm efter lambdasonden.

Så börja med att kolla efter avgasläckage mellan avgasportar på toppen ända till katalysatorn.

Om inget läckage finns kollar du luftfiltret, eller byter det bara för att vara säker på att det flödar luft som det ska.

Sen koölar du tändsystemet.
Tändstiften byter du om dom inte är nybytta.
Har den tändkablar lär det vara dags att byta dom också då dessa aldrig brukar bytas.
Kolla skick på rotor och fördelarlock om bilen har fördelare.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Anders_78
30 september 2020 · 2 Inlägg

Ok, tack för svar. Då vet jag vilken ände jag ska börja kolla åtminstone. Kollar avgassystemet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang