Teslas Battery day 2020

torpis Forummoderator
23 september 2020 · 10 572 Inlägg

Tesla hade i natt sin stora battery day. Många högt ställda förväntningar. Mycket häftiga grejor presenterades. Många och stora steg framåt. Det var dock antiklimax att allt var ganska långt bort. Till och med Model S Plaid är 1,5år bort. Egentligen ingenting alls som vi har nytta av nu. Alla var överens om att det var på G och det krävdes många av de bästa ingenjörerna för att nå fram.

Dock mycket spännande med de nya 4680 cellerna utan tabs och med torr elektrodprocess. Det är helt avgörande för att få ner kostnaden för cellpaketen.

Även häftigt att man nu är så självsäker på sina celler att man gått från 16moduler till 4st moduler ner till att mer eller mindre bygga in cellerna i bilen som en bärande del. Mycket kool, men som sagt en bit framåt i tiden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
SportPilot Ubåtsingenjör
23 september 2020 · 7 218 Inlägg

Hela grejen var tyvärr en besvikelse, hade högt ställda förhoppningar... rädd för att aktien djupdyker vid öppning

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rensvinf
23 september 2020 · 528 Inlägg

Jag försökte kolla med google vad Tesla menar med "tabless" celler, men jag ska ärligt erkänna att jag inte förstod.  Har du möjlighet att förtydliga Torpis?

Jag förstod det som att det är en ny battericell som inte bara till storlek och form är annorlunda utan även kemiskt(?). Men de gör en poäng av att den är tabless, vilket jag blev nyfiken på..

torpis Forummoderator
23 september 2020 · 10 572 Inlägg

Rensvinf skrev:
Jag försökte kolla med google vad Tesla menar med "tabless" celler, men jag ska ärligt erkänna att jag inte förstod.  Har du möjlighet att förtydliga Torpis?

Jag förstod det som att det är en ny battericell som inte bara till storlek och form är annorlunda utan även kemiskt(?). Men de gör en poäng av att den är tabless, vilket jag blev nyfiken på..

Jag kan försöka. En cell är en lång remsa med tunn folie som rullas ihop eller viks ihop beroende på battericellens önskade form. I Teslas fall är det en rulle. I ena änden av denna långa remsa fästs en batteripol, eller "tab". Så elektronerna behöver åka karusell genom hela rullen och samsas om att åka ut genom en enda "tab"

https://i.imgur.com/6ED496e.jpg

Tesla har gjort om hela kanten på rullen till "tab" så att säga. Strömmen får mycket större yta att ta sig över på vilket sänker cellens inre resistans och gör att man kan bygga större celler utan att få problem med temperaturen i mitten. Annars försöker man göra celler små eller i vart fall platta.

https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2020/09/Screen-Shot-2020-09-22-at-5.55.10-PM.jpg?quality=82&strip=all&w=1000

Ett annat sätt som i princip alla andra tillverkare valt är platta celler, samma princip men rullen är inte upprullad som en toarulle utan vikt platt som ett lakan istället. Stor cell utan att få för tjockt med material någon stans. Även större tabs som synes. Men tänk Teslas "tab less" cell med mängder at små flikar storlek typ som en burk tandpetare har du MER kontaktyta än LG cellen som är stor som ett A4 papper.

https://www.wardsauto.com/sites/wardsauto.com/files/styles/article_featured_standard/public/uploads/2015/11/img7448.jpg?itok=Mu5qVHsU


Denna detalj kommer göra att Teslas bilar alltid kommer kunna ladda snabbare än konkurrenterna. Att tex Audi förefaller ladda snabbt beror på att man stängt av ändlägena i cellen och bara låter kunden ha hand om mittenbiten. "Alla sätt är bra utom dom dåliga". Ungefär som om Ferrari skulle skicka med extra cylindrar som inte används.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
23 september 2020 · 10 572 Inlägg

SportPilot skrev:
Hela grejen var tyvärr en besvikelse, hade högt ställda förhoppningar... rädd för att aktien djupdyker vid öppning

Aktien är en sak, men Teslas mission är viktigare.

Synnerligen häftigt och unikt att en VD står och talar om exakt hur de skall göra för att dräpa konkurrensen. Som i sin tur står med hakan vid fötterna och bara kan titta på. Hehe

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
SportPilot Ubåtsingenjör
23 september 2020 · 7 218 Inlägg

torpis skrev:

SportPilot skrev:
Hela grejen var tyvärr en besvikelse, hade högt ställda förhoppningar... rädd för att aktien djupdyker vid öppning

Aktien är en sak, men Teslas mission är viktigare.

Synnerligen häftigt och unikt att en VD står och talar om exakt hur de skall göra för att dräpa konkurrensen. Som i sin tur står med hakan vid fötterna och bara kan titta på. Hehe

raset jag befarade blev sant, ner 10% nu sad Att de ligger före konkurrensen är det ingen tvekan om, men battery day var allt för upp haussad

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rensvinf
24 september 2020 · 528 Inlägg

torpis skrev:

Rensvinf skrev:
Jag försökte kolla med google vad Tesla menar med "tabless" celler, men jag ska ärligt erkänna att jag inte förstod.  Har du möjlighet att förtydliga Torpis?

Jag förstod det som att det är en ny battericell som inte bara till storlek och form är annorlunda utan även kemiskt(?). Men de gör en poäng av att den är tabless, vilket jag blev nyfiken på..

Jag kan försöka. En cell är en lång remsa med tunn folie som rullas ihop eller viks ihop beroende på battericellens önskade form. I Teslas fall är det en rulle. I ena änden av denna långa remsa fästs en batteripol, eller "tab". Så elektronerna behöver åka karusell genom hela rullen och samsas om att åka ut genom en enda "tab"

https://i.imgur.com/6ED496e.jpg

Tesla har gjort om hela kanten på rullen till "tab" så att säga. Strömmen får mycket större yta att ta sig över på vilket sänker cellens inre resistans och gör att man kan bygga större celler utan att få problem med temperaturen i mitten. Annars försöker man göra celler små eller i vart fall platta.

https://electrek.co/wp-content/uploads/ … amp;w=1000

Ett annat sätt som i princip alla andra tillverkare valt är platta celler, samma princip men rullen är inte upprullad som en toarulle utan vikt platt som ett lakan istället. Stor cell utan att få för tjockt med material någon stans. Även större tabs som synes. Men tänk Teslas "tab less" cell med mängder at små flikar storlek typ som en burk tandpetare har du MER kontaktyta än LG cellen som är stor som ett A4 papper.

https://www.wardsauto.com/sites/wardsau … k=Mu5qVHsU


Denna detalj kommer göra att Teslas bilar alltid kommer kunna ladda snabbare än konkurrenterna. Att tex Audi förefaller ladda snabbt beror på att man stängt av ändlägena i cellen och bara låter kunden ha hand om mittenbiten. "Alla sätt är bra utom dom dåliga". Ungefär som om Ferrari skulle skicka med extra cylindrar som inte används.

Tack för en bra sammanfattning.   Då förstår jag lite bättre.   Tesla är unika, det måste man ge dem. Det enda som är synd är att de är för dyra för average-joe och ordinary Jane.  Jag *tror* att det delvis har att göra med tullar, skatter och dylikt; vilket gör det än mer sorgligt.  För mig, för att de ska framstå som de absoluta kungarna på sitt gebit, så fattas bara en trovärdig uppvisad återvinning av battericellerna också.  Jag *tror* (återigen) att återvinning mest handlar om att cellerna ändå är så pass billiga att återvinning inte är aktuellt rent ekonomiskt, men då Tesla tycks vara ett bolog som ska bana väg för teknikutveckling först och främst, så kanske de kan "pull that rabit" ur sin hatt..    typ.

torpis Forummoderator
26 september 2020 · 10 572 Inlägg

Lite recaps av Battery day! Orkar ni inte se alla så ta dom i turordning :-)


En väldigt träffande resume som spelar på en viss satir över hur marknaden fungerar. Dvs alla tycker massa saker trots att dom inte har en jäkla aning egentligen



Mer rumsren breakdown av Ben


Tankar från Joe

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
clabbe14
26 september 2020 · 76 Inlägg

Jag kan rekommendera en nyutgiven bok om vad som är på gång i vårt lilla hörn av världen :https://www.adlibris.com/se/bok/batterirevolutionen-northvolt-och-den-nya-svenska-bilindustrin-9789189061422?gclid=Cj0KCQjwqrb7BRDlARIsACwGad6XXKy470cWyAyxoU_T-c4zJ1PFt_WjQNbtiB-tVJMRSh301ciF2XIaAor3EALw_wcB

Mycket läsvärd och faktaspäckad läsning!

/Hälsningar Claes

torpis Forummoderator
26 september 2020 · 10 572 Inlägg

Sandy Munro. Han började sin saga med att hacka på Tesla. Han hade till viss del rätt men jag tror han trodde det var nyckeln till framgång. Han följde upp med positiva inslag och vips lyfte han till skyarna. Nu är han synnerligen positiv och har blivit en fan boy. Har är fasen kunnig inom bilindustrin och har ofta ganska vettiga inställningar även om jag tror att han förstått att ju mer pro TEsla han är desto mer pengar blir det från youtube!   Men klart sevärt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
2 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Kul att fortsätta följa diskussioner och analyser. Det Tesla faktiskt sagt börjar sjunka in och vissa gör sitt bästa för att förklara det tekniska, andra gör sitt bästa för att haussa TSLA och andra menar att det var en besvikelse. Dock är det förvånansvärt mycket åt det positiva hållet. När man väl bryter ner det som presenterats så är det trögt att komma på massa negativa spaltmeter.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang