25 augusti 2020
Trådstartare
Hej, jag har en Peugeot 308 årsmodell 2014 som gått ca 12000 mil. Igår när jag körde hemåt så lät det rätt högt när jag svängde vänster i en rondell i medelhastighet. Det lät mer och mindre och mer och mindre, som ett pulserande ljud i takt med hur snabbt däcken roterade gissar jag.
Ljudet kom från bakre delen av bilen, troligen vänster sida. Det var inte gnisslande som metall mot metall. Jag uppfattade det som att bakaxel eller liknande håller på att ge upp, men jag kan otroligt lite om bilar. Ljudet lät inte alls bra. Det har låtit på liknande sätt ibland tidigare vid låga hastigheter, men då väldigt lågt ljud som jag inte tänkt så mycket på.
Jag stannade bilen och undersökte det lilla jag kunde på plats. Normalt däcktryck, jag sparkade på däcken och de verkar sitta som de ska. Jag tryckte ner bilen kring däcken och fjädringen tog emot. Sen körde jag hem sakta och ljudet kom inte igen då. Det verkar bara bli i kurvor som rondeller där man svänger snabbt.
Min tanke är om jag ska lämna in den på en vanlig besiktning, för där kollar de efter fel som påverkar säkerheten och då bör de kanske hitta om något är fel? Jag kan vänta ett par månader till annars innan jag måste besiktiga.