Förslag på sportig första bil.

A_V
13 oktober 2020 · 5 Inlägg

Hej!

Helt ny här, men tänkte att någon här kanske kan hjälpa mig.
Fyllde 18 och tog körkortet för ett halvår sedan, och letar efter min första bil.
Har en budget på ca. 70 000 kr.

Det får ju inte vara vad som helst, kräsen som man är wink

1. 200+hk
2. Bensindriven
3. Manuell
4. Sedan, coupé eller möjligtvis småbil
5. Minst 4 användbara säten
6. Årsmodell (ca) 2000 och framåt

Kommer inte köra några jättelånga sträckor, så bensinförbrukning är inte så viktigt. Är ju dock fortfarande student, så en gigantisk V8 är inte direkt något alternativ.

Mvh, Alfons

1Adrian1
13 oktober 2020 · 356 Inlägg

BMW 330 E46, Honda Civic Type R, Subaru WRX/GT (STI finns som högerstyrd inom din buget, men kanske inte aktuellt som första bil hehe), MK5 Golf GTI, Mazda 3/6 MPS, Audi S4 B5, Audi S3 8L/8P. Det finns en hel del att välja mellan så att säga!

Skulle jag varit du skulle jag tagit en Type R (EP3 eller FN2). Pålitliga som fan, otroligt skoj och köra, billig i försäkring, inte så mycket i skatt och drar inte särskilt mycket. Kan inte bli mycket bättre om man är student wink

Senast redigerat av 1Adrian1 (13 oktober 2020)

simlar
14 oktober 2020 · 5 525 Inlägg

Tänkt på att det inte är inköpspriset som är det dyra utan det är försäkring, reparationer och däck som är det dyra med att äga en bil.

Inte många ungdomar som tänker på det utan stirrar sig blint på hur effekstark eller "fet" bil som ryms inom budget.

Roligaste bilarna jag ägt är faktiskt dom bilarna som haft under 100hk och kostat under 5k i inköp.
Varför? Jo för man plågar bilen konstant utan att behöva oroa sig över att åka för fortkörning och skulle bilen gå sönder är den ändå inte värd mer än hjulen den står på tongue

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
torsen
14 oktober 2020 · 7 238 Inlägg

Mest lycka och glädje för pengen är Mazda MX Miata - tror jag!

A_V
14 oktober 2020 · 5 Inlägg

Jo, det har jag allt koll på. Har räknat ut en ungefärlig månadskostnad, och det är inga problem.
Självklart har jag en buffert för oförutsedda reparationer osv.

Jo, det är klart det kan vara kul att ha något som man inte behöver bry sig om alls, men letar nog efter något lite stabilare smile

A_V
14 oktober 2020 · 5 Inlägg

Har kollat runt ett tag på blocket osv. innan jag skrev här.
Mazda 6 mps tycker jag är rätt schysst, och relativt billig försäkring och skatt.
Har problemet att det verkar inte finnas några allls i göteborgsområdet. Kommer upp nya annonser i Stockholm hela tiden, men i Göteborg finns det inget..😓

A_V
14 oktober 2020 · 5 Inlägg

1Adrian1 skrev:
BMW 330 E46, Honda Civic Type R, Subaru WRX/GT (STI finns som högerstyrd inom din buget, men kanske inte aktuellt som första bil hehe), MK5 Golf GTI, Mazda 3/6 MPS, Audi S4 B5, Audi S3 8L/8P. Det finns en hel del att välja mellan så att säga!

Skulle jag varit du skulle jag tagit en Type R (EP3 eller FN2). Pålitliga som fan, otroligt skoj och köra, billig i försäkring, inte så mycket i skatt och drar inte särskilt mycket. Kan inte bli mycket bättre om man är student wink

Tack för alla förslag!

Var och provkörde en e90 325i för några veckor sedan, kändes riktigt gubbig faktiskt. En e46 330i kanske är ett bättre köp? De verkar ligga ganska lika i pris, iaf tidiga e90.

Senast redigerat av A_V (14 oktober 2020)

A_V
14 oktober 2020 · 5 Inlägg

Skulle jag varit du skulle jag tagit en Type R (EP3 eller FN2). Pålitliga som fan, otroligt skoj och köra, billig i försäkring, inte så mycket i skatt och drar inte särskilt mycket. Kan inte bli mycket bättre om man är student wink

Var precis och provkörde en Type R FN2, optimerad och ferrita avgas. Har lite svårt för utseendet men vilken fantastisk bil i övrigt. Riktigt rolig faktiskt. Kan nog bli en sådan 😆

1Adrian1
14 oktober 2020 · 356 Inlägg

A_V skrev:

Skulle jag varit du skulle jag tagit en Type R (EP3 eller FN2). Pålitliga som fan, otroligt skoj och köra, billig i försäkring, inte så mycket i skatt och drar inte särskilt mycket. Kan inte bli mycket bättre om man är student wink

Var precis och provkörde en Type R FN2, optimerad och ferrita avgas. Har lite svårt för utseendet men vilken fantastisk bil i övrigt. Riktigt rolig faktiskt. Kan nog bli en sådan 😆

Låter ju härligt! Du kommer bli hur nöjd som helst om det blir en sån big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang