axxet skrev:
Ja, en olycka kommer sällan ensam och det fick jag erfara idag..

Det klickade inte ens i startmotorn och jag fick springa igång den gamle skten från -98..
Kan ni tänka er en gammal gubbe springa igång en corolla..?
Inte ens en käft som kunde hjälpa mig..
Nåja, jag kom hem och demonterade startmotorn som låg "hårresande" till, BAKOM motorn, mot torpeden.
Man ser den inte ens när man tittar för det är en massa slangar och kablar ivägen..
Jag kunde knappt se den ena 14 mm skruven och den andra fick jag fumla mig fram till..
Det tog en timme att ta av skten p gr av allt som var ivägen och som tack fick jag ett ryggskott på gr. av att jag var frambockad länge..
Jag fick kränga upp startisen mellan slangarna och fick av kabeln som går till batteriet och den simpla lilla kabeln till låset, och denna var komplicerad att få av för den var ju låst av 12 mm muttern till solenoiden..
Ja, hemma så delade jag eländet och hittade felet direkt.
Jag plockade av kolhållaren och började reparationen.
Det var ett kol som inte hade fjädern påtryckt och denna var var bränd p gr av kortslutning till godset..
Därefter upptäckte jag att ett av de andra kolen var betydligt mera slitet än de andra..
Nåväl, detta fixade jag GRATIS eftersom jag hade en gammal avensisstartmotor liggandes sen tidigare..hur jag fick tag i den vill jag inte tala om..

Nu ska den renoverade startmotorn "bara" tillbaka på sin plats bakom motorn..
https://www1.garaget.org/gallery/images … 7a4_tn.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images … cb3_tn.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images … 300_tn.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images … d18_tn.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images … e43_tn.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images … 8a9_tn.jpgJa, det blev lite rörigt, men ni förstår väl..
.