V70N 03 Klocka som ballat ur

SFT
23 oktober · 4 Inlägg
#1

Som rubriken lyder så har klockan i min v70 ballat ur och hoppar fram och tillbaka hela tiden, kan ställa den så den går rätt och senare samma dag går den fel ändå. Har sett den hoppa 5 minuter från ingenstans, så jag undrar om det är något som upplevt liknande eller om ni har några tips.

Tobzter
23 oktober · 2 914 Inlägg
#2

https://www.obdtuning.se/sv-SE/reparati … 70-6663009

vanligt att kombi instrumentet pajar på dessa, lödningar som blir dåliga,

Mossan1
23 oktober · 48 Inlägg
#3

Kombiinstrumentet (kallas DIM) 2002 och tidiga 2003 på V70N och S60 av samma årgångar har dåligt lödtenn som ger sig. Förr eller senare.....

Omlödning på firma kostar inte hela skjortan.

Något att tänka på, är att ha batteriet bortkopplat hela tiden DIM är borta.
Annars får du massor av felkoder. SRS (Airbag) koder med lysande varning är vanligt då, och det måste nollas via OBD uttaget med en Volvo anpassad utrustning.  En generisk scanner klarar inte det.  Airbag koder försvinner inte med batteriströmmen.

SFT
25 oktober · 4 Inlägg
#4

Mossan1 skrev:
Kombiinstrumentet (kallas DIM) 2002 och tidiga 2003 på V70N och S60 av samma årgångar har dåligt lödtenn som ger sig. Förr eller senare.....

Omlödning på firma kostar inte hela skjortan.

Något att tänka på, är att ha batteriet bortkopplat hela tiden DIM är borta.
Annars får du massor av felkoder. SRS (Airbag) koder med lysande varning är vanligt då, och det måste nollas via OBD uttaget med en Volvo anpassad utrustning.  En generisk scanner klarar inte det.  Airbag koder försvinner inte med batteriströmmen.

Ok, tack för infon!

Brådhis * Voff voff *
25 oktober · 5 690 Inlägg
#5

Mossan1 skrev:
Kombiinstrumentet (kallas DIM) 2002 och tidiga 2003 på V70N och S60 av samma årgångar har dåligt lödtenn som ger sig. Förr eller senare.....

Omlödning på firma kostar inte hela skjortan.

Något att tänka på, är att ha batteriet bortkopplat hela tiden DIM är borta.
Annars får du massor av felkoder. SRS (Airbag) koder med lysande varning är vanligt då, och det måste nollas via OBD uttaget med en Volvo anpassad utrustning.  En generisk scanner klarar inte det.  Airbag koder försvinner inte med batteriströmmen.

Nix, när jag provat har det gått utmärkt att både starta och köra med DIM bortkopplad. Inga SRS-koder, inga övriga lampor som lyst efteråt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Mossan1
27 oktober · 48 Inlägg
#6

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:
Kombiinstrumentet (kallas DIM) 2002 och tidiga 2003 på V70N och S60 av samma årgångar har dåligt lödtenn som ger sig. Förr eller senare.....

Omlödning på firma kostar inte hela skjortan.

Något att tänka på, är att ha batteriet bortkopplat hela tiden DIM är borta.
Annars får du massor av felkoder. SRS (Airbag) koder med lysande varning är vanligt då, och det måste nollas via OBD uttaget med en Volvo anpassad utrustning.  En generisk scanner klarar inte det.  Airbag koder försvinner inte med batteriströmmen.

Nix, när jag provat har det gått utmärkt att både starta och köra med DIM bortkopplad. Inga SRS-koder, inga övriga lampor som lyst efteråt.

Jo, har man tur, så slipper man felkoderna på SRS.
Kan ev bero på passagerarkudde eller ej eftersom vissa faktiskt lyckas utan kod, men de flesta fallen jag känner till, drabbades.
Rekommendationen är, koppla bort batteriet till den är tillbaka.

Brådhis * Voff voff *
27 oktober · 5 690 Inlägg
#7

Mossan1 skrev:

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:
Kombiinstrumentet (kallas DIM) 2002 och tidiga 2003 på V70N och S60 av samma årgångar har dåligt lödtenn som ger sig. Förr eller senare.....

Omlödning på firma kostar inte hela skjortan.

Något att tänka på, är att ha batteriet bortkopplat hela tiden DIM är borta.
Annars får du massor av felkoder. SRS (Airbag) koder med lysande varning är vanligt då, och det måste nollas via OBD uttaget med en Volvo anpassad utrustning.  En generisk scanner klarar inte det.  Airbag koder försvinner inte med batteriströmmen.

Nix, när jag provat har det gått utmärkt att både starta och köra med DIM bortkopplad. Inga SRS-koder, inga övriga lampor som lyst efteråt.

Jo, har man tur, så slipper man felkoderna på SRS.
Kan ev bero på passagerarkudde eller ej eftersom vissa faktiskt lyckas utan kod, men de flesta fallen jag känner till, drabbades.
Rekommendationen är, koppla bort batteriet till den är tillbaka.

Tur? Väldigt få felkoder baseras på tur... Jag har provat på ett flertal V70N S60 att starta och köra utan DIM (när jag monterat kromringar tex och väntat på att limmet ska torka) och inte någon gång har jag fått SRS-koder av detta.

Kopplar man bort CCM utan att vänta på att bilen somnat däremot blir det omedelbart SRS-koder (och en massa andra). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Mossan1
28 oktober · 48 Inlägg
#8

Eftersom vissa får, och andra inte så kan man nog kalla det för "tur".

Naturligtvis finns det en eller flera parametrar som avgör i praktiken.
Men är parametrarna okända och man chansar så litar man på just turen.

Samma med CCM. Ibland blir det, och ibland inte. Givetvis finns något som bestämmer.  Att CAN måste (minst) ner i dvala är en möjlig parameter, absolut.

Min rekommendation är i alla fall att vara helt strömlös till en DIM (Eller annan CAN-Nod) är återmonterad igen.

Senast redigerat av Mossan1 (28 oktober )

Brådhis * Voff voff *
29 oktober · 5 690 Inlägg
#9

Mossan1 skrev:
Eftersom vissa får, och andra inte så kan man nog kalla det för "tur".

Naturligtvis finns det en eller flera parametrar som avgör i praktiken.
Men är parametrarna okända och man chansar så litar man på just turen.

Samma med CCM. Ibland blir det, och ibland inte. Givetvis finns något som bestämmer.  Att CAN måste (minst) ner i dvala är en möjlig parameter, absolut.

Min rekommendation är i alla fall att vara helt strömlös till en DIM (Eller annan CAN-Nod) är återmonterad igen.

Det handlar nog i första hand om hur CAN-nätet är uppbyggt. CCM är en (väldigt) primär del och man får oundvikligen alltid en mängd felkoder om man kopplar ur den utan att bilen somnat. DIM däremot verkar bilen bara måttligt intresserad av. Har som sagt provat att köra med DIM liggande i passagerarsätet och bilen var nöjd ändå. Dock går ju ingenting sönder om man drar ur saker med bilen vaken så har man möjlighet att släcka koderna själv är det fritt fram att koppla bort sakerna. Som i mitt fall med hundbur i bagageutrymmet är det helt enkelt enklare att radera koder än att koppla loss en batteripol. Därav att jag genom åren provat att koppla i och ur saker och märkt vad som triggar koder och inte. wink

Som sagt, för den vanliga hemmaskruvaren utan PPC, Dice eller liknande håller jag helt med om din rekommendation, att koppla bort batteriet innan man börjar koppla isär noderna i bilen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang