Passat Alltrack 2012, hummande/visslande ljud från bakre delen av bilen

mattisism
28 oktober 2020 · 3 Inlägg

Hej! Har en Passat Alltrack 2012 TDI 2.0 på 15800 mil. Köpte bilen för någon vecka sedan och detta ljud har nyligen kommit.
Vet inte riktigt hur jag ska beskriva ljudet förutom som när man tar upp en av vindruterna lite för lite så det kommer in lite luft. När jag först hörde ljudet så dubbelkollade jag ifall alla rutor var helt uppe, även ifall soltaket var korrekt nere för det lät så mycket som att det var det som var problemet. När jag kom hem sen så hörde jag fortfarande ljudet när bilen stog stilla så jag tog ett varv runt den och lyckades lokalisera det till bakre delen i mitten. Hörs som tydligast om man sätter sig på huk vid ett av de bakre däcken. Ett slags hummande ljud som inte påverkas av hastighet. Lika högt hela tiden. Först trodde jag det hade något med diffen att göra men kom snabbt fram till att det borde låta högre ju snabbare jag kör, vilket det inte gör.
Har ni någon aning om vad det kan handla om? Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få, är långt ifrån en bilkunnig person och precis köpt min första bil, vill verkligen inte att den ska börja krångla redan. Ni får gärna höra av er om ni vill att jag ska spela in ljudet, eller liknande.

MVH Mattis

simlar
29 oktober 2020 · 5 516 Inlägg

Antar det är vid höger bakdäck du hör ljudet tydligast?

Mest troligt den elektriska bränslepumpen i tanken som låter.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
mattisism
29 oktober 2020 · 3 Inlägg

Kollade vidare på detta och kan mycket väl vara bränslepumpen. Ser även att den ingår i min garanti så ska kolla med verkstan, tack!

granadadr
29 oktober 2020 · 7 269 Inlägg

kolla om det tystnar, blir mindre oljud om du svänger kraftigt, om ja så kan det vara ett hjullager,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
simlar
29 oktober 2020 · 5 516 Inlägg

granadadr skrev:
kolla om det tystnar, blir mindre oljud om du svänger kraftigt, om ja så kan det vara ett hjullager,

Ett hjullager låter inte vid stillastående bil wink

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
granadadr
29 oktober 2020 · 7 269 Inlägg

aa såg ej det,, sorry smile  då tror jag på soppapump med smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang