Ford Fiesta 2013 - Knackade Ljud Motor [Youtube klipp]

LinusSh
4 november 2020 · 5 Inlägg

Hej,

Har precis införskaffat mig en bil och efter 2 dagar så uppstår det ett knackade ljud från motorn. Jag är inte bilkunnig så, men efter att ha läst runt så kan det vara ett par ventiler som kan ha tagit stryk om man använt för tunn olja?

Bifogar med ett klipp (varning:  hög ljudvolym).

https://youtu.be/isEw8iKK-SI

Fullt medveten om att klippet inte säger speciellt mycket, men vid gas uppstår "knackade ljudet". Upplever även att knackade ljudet uppstår vid högre varvtal desto varmare motorn är. Bilen är servad sedan 6 månader tillbaka.

Någon kunnig?

uhlin
4 november 2020 · 2 834 Inlägg

Låter absolut inte som ventiler.

Skulle tro på nåt som har med multiremmen att göra. Löphjul, spännhjul. Kan även va generator.

Lägg av multiremmen och se om det blir tyst då.

Utmarks-Loke
4 november 2020 · 5 833 Inlägg

Hade det varit ventillyftarna skulle det haft en mycket jämnare takt. Något med multiremmen är nog en bra gissning.

LinusSh
4 november 2020 · 5 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Hade det varit ventillyftarna skulle det haft en mycket jämnare takt. Något med multiremmen är nog en bra gissning.

Jag har ett inplanerat kamremsbyte denna månad (oavsett om detta problem hade uppkommit eller inte).

Tror ni att ett kamremsbyte hjälper eller vad ska lyftas med verkstaden?

Tacksam för svar!

LinusSh
4 november 2020 · 5 Inlägg

uhlin skrev:
Låter absolut inte som ventiler.

Skulle tro på nåt som har med multiremmen att göra. Löphjul, spännhjul. Kan även va generator.

Lägg av multiremmen och se om det blir tyst då.

Hur "lägger man av multiremmen"? Förmodar att det är något en verkstad kommer att behöva göra åt mig.

Utmarks-Loke
4 november 2020 · 5 833 Inlägg

LinusSh skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Hade det varit ventillyftarna skulle det haft en mycket jämnare takt. Något med multiremmen är nog en bra gissning.

Jag har ett inplanerat kamremsbyte denna månad (oavsett om detta problem hade uppkommit eller inte).

Tror ni att ett kamremsbyte hjälper eller vad ska lyftas med verkstaden?

Tacksam för svar!

Kamremmen är en annan rem, som tur är. Om den låter så där är katastrofen nära. Multiremmen är den synliga remmen som driver generatorn och en del andra grejer. Men be verkstaden byta den samtidigt, den måste ändå lossas för att komma åt kamremmen och den kostar inte många kronor.

xXSammy
4 november 2020 · 6 569 Inlägg

Aggregatremmen på dessa motorer saknar remspännare, så den klipps bort och ny krängs på.

Svårt att höra men låter inte som ett lager ljud

De/Dem
LinusSh
4 november 2020 · 5 Inlägg

Känns som att jag kan vara lugn (att det inte ska rinna iväg pengamässigt) -- tackar!

torsen
4 november 2020 · 7 234 Inlägg

xXSammy skrev:
Aggregatremmen på dessa motorer saknar remspännare, så den klipps bort och ny krängs på.

Svårt att höra men låter inte som ett lager ljud

Tycker inte heller att det låter som ett lager, ventil- eller lyftaremissljud.

B t w så fick jag lära mig något nytt i dag.
Nämligen att det finns motorer som saknar remspännare.
Hur vanligt är detta?

uhlin
4 november 2020 · 2 834 Inlägg

torsen skrev:

xXSammy skrev:
Aggregatremmen på dessa motorer saknar remspännare, så den klipps bort och ny krängs på.

Svårt att höra men låter inte som ett lager ljud

Tycker inte heller att det låter som ett lager, ventil- eller lyftaremissljud.

B t w så fick jag lära mig något nytt i dag.
Nämligen att det finns motorer som saknar remspännare.
Hur vanligt är detta?

Jag tvivlar faktiskt på att det inte skulle finnas nån sträckare på remmen,  kanske inte just spännhjul men nån sträckning.

Låter märkligt bara att kränga av och på den.

Kollade på autodoc och till fiesta - 13 finns det iallafall spännrulle.

xXSammy
5 november 2020 · 6 569 Inlägg

torsen skrev:
Nämligen att det finns motorer som saknar remspännare.
Hur vanligt är detta?

Senare version av 1.8 Duratec saknar remspännare

uhlin skrev:
Jag tvivlar faktiskt på att det inte skulle finnas nån sträckare på remmen,  kanske inte just spännhjul men nån sträckning.

Låter märkligt bara att kränga av och på den.

Kollade på autodoc och till fiesta - 13 finns det iallafall spännrulle.

Det är "bara" att kränga på den (ihop med verktyg som monteras på vattenpumpens remskiva) händer ibland att nya remmen går av för det inte finns mycket stretch i den

Den gamla skärs/klipps av

De/Dem
LinusSh
5 november 2020 · 5 Inlägg

Uppdatering:

Min bilverkstad identifierade att generator-remmen hade gått osv. 1000kr för att åtgärda (inklusive felsökning).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang