Startmotorn tuggar men bil startar ej - Hyundai i30 2009 diesel

Theope
8 november 2020 · 3 Inlägg

Hej,

Har märklig nog haft samma problem 4 söndagar i rad...

Bilen går igång, efter ca 15-30 sekunder dör bilen och går ej att starta igen.
Startmotorn tuggar men bilen går inte igång, även fast jag håller inne nyckeln i 1min+.
Efter att jag låtit bilen stå i 2-3h så går bilen igång igen efter att startmotorn fått stå och tugga i ca 1min.

Jag bytte batteriet för ca 6 månader sen till ett från Biltema.
Felsökte bilen på en verkstad i fredags och då sa dom att batteriet var dåligt och Biltemas batterier är av dålig kvalitet. Dom tyckte jag skulle börja med att byta batteriet. Generatorn var det inget fel på.

Jag är dock fortfarande skeptisk. Även om Biltemas batterier är av dålig kvalitet så lär det väl inte sluta fungera efter 6 månader?
Värt att tillägga är att radio, lysen osv funkar så ström finns i bilen. Problemet är som sagt att startmotorn bara tuggar men inget mer händer efter att bilen precis innan har kunnat starta.

Någon som spontant har någon tanke vad felet kan vara?

Tack på förhand!

Jesper328
8 november 2020 · 2 366 Inlägg

Om det endast händer på Söndagar så vill jag minnas att Söndagar är vilodagar.

Men såhär va, anlita inte den verkstaden igen, och byt inte batteriet.

Alla andra veckodagar så går bilen bra utan konstigheter?
Det finns flera anledningar till att en bil kan bete sig så här, och jag vill inte direkt säga något utan att ha lite mer info, eller någon avläsning av felkoder.

Men typ vev/kamaxelgivare, svänghjul som håller på att separera, bränslefilter, bränslepump, diverse sensorer.
Svårt att säga utan att ha bilen framför sig.

Up the RA
Theope
8 november 2020 · 3 Inlägg

Yes, när jag väl fått igång bilen efter några timmar då funkar den hela veckan. Fram till nästa söndag då det stått orörd över helgen.

Förstår! Men batteriet är alltså helt uteslutet?

Utmarks-Loke
8 november 2020 · 5 833 Inlägg

Om du kan köra startmotorn 1 minut i sträck är det inget fel på batteriet. Men gör inte det ändå, det sliter fruktansvärt mycket på grejerna att köra starten så länge. Den är förmodligen glödhet efter det. Låt någon som kan koppla in en felkodsläsare istället, och se vad som fattas.

Theope
8 november 2020 · 3 Inlägg

Update: Bilen gick igång nu efter 3e försöket, efter ca 1 min.
Direkt efter kunde jag stänga av bilen och starta den igen direkt.

jaka54
8 november 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Biltemas "Silverbatterier" ärväldigt bra! Så hoppas att du har ett sånt  batteri...och glöm den bilfirman som påstår att batteriet skulle vara orsaken! -Amatörer!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang