Strålkastare höger får inte tillräckligt med ström

sirapskakan
13 november 2020 · 9 Inlägg

Hej!

Har en Huyndai Accent år 2000. Över en natt slutade höger halvljus att lysa klart och glöder nu bara när jag har bilen igång. Helljuset fungerar inte alls. Har bytt lampa samt haft inne den hos en verkstad som konstaterade att höger lampa inte får tillräckligt med ström. De kollade efter jordfel men det var inte problemet. Försökte även tjuva ström men de löste det inte heller. Any ideas people?

Brådhis * Voff voff *
13 november 2020 · 10 293 Inlägg

sirapskakan skrev:
Hej!

Har en Huyndai Accent år 2000. Över en natt slutade höger halvljus att lysa klart och glöder nu bara när jag har bilen igång. Helljuset fungerar inte alls. Har bytt lampa samt haft inne den hos en verkstad som konstaterade att höger lampa inte får tillräckligt med ström. De kollade efter jordfel men det var inte problemet. Försökte även tjuva ström men de löste det inte heller. Any ideas people?

Låter inte som någon höjdarverkstad direkt. Om du inte tänkt skruva själv är iaf ett byte av verkstad steg 1. smile

I övrigt får du ju mäta och se vad som finns. Det låter definitivt som ett jordfel på din beskrivning.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
13 november 2020 · 2 220 Inlägg

Tycker också det låter som jordfel, alt. sönderärgade kontakter.

sirapskakan
15 november 2020 · 9 Inlägg

Ok tack för svar! Ska man satsa på å lösa det själv eller är de verkstad som gäller?

Utmarks-Loke
15 november 2020 · 5 862 Inlägg

Om du har lite grundläggande tekniskt kunnande borde du kunna lösa det själv med hjälp av en multimeter för 200kr på Biltema. Sätt den svarta ledningen på ett ställe med garanterat bra jord, helst direkt på batteriet om ledningen räcker dit. Med den röda ledningen mäter man först på ena polen på lampan, sedan på den andra. När allt fungerar skall man ha omkring 12V på ena sidan lampan och nära 0V på andra sidan. Din dåligt fungerande lampa kommer ha en annan spänning än den förväntade på ena sidan lampan.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 november 2020 · 17 530 Inlägg

Mät som Utmarks-Loke skrev. Sätter min slant på att voltmätning mellan jord och jord på lampan kanske visar något den inte ska.

Det är mycket vanligt på dessa gamla Hyundaier att anslutningar ärgar av eller att kablarnas innehåll ser ut som damm...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
16 november 2020 · 7 264 Inlägg

Ett fusksätt att komma förbi problemet kan vara att köpa Biltemas "ljusförstärkare" och använda den fungerande strålkastarens ström för relämatningen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang