Vill köpa en Audi A6 2,0 tfsi 2008, problem?

Christianwang6
18 november 2020 · 8 Inlägg

Tjena, tänkte köpa en A6 2008 2,0 tfsi, har uppfattat att den drar väldigt mycket olja, men om man fyller på oljan tillräckligt ofta och verkligen sköter om bilen, är det stor chans att motorn fortfarande rasar eller att det kommer något annat dyrt problem? Eller är det något annat känt fel med just den motorn?

Mew
19 november 2020 · 2 152 Inlägg

Jag vet personligen om flera sådana bilar bara i min umgängeskrets som rasat trots noggrann service. Kamkedjan som rasat i samtliga fall, om jag minns rätt. (Tror någon "bara" hade sträckt sig, men blev topp/motorbyte ändå.) Därmed inte sagt att det kommer att hända, jag vet också om en som bara rullat på i alla år, men... Köper du den så se till att ha ett sparkonto. Eller en extrabil. roll

Manuell låda eller DSG? För DSG-lådan är ungefär lika pålitlig...

eastereverybodybay
19 november 2020 · 360 Inlägg

Har en bekant som har en sådan och han fyller nog på runt 20 liter olja per år på dom 2000 mil som han kör varje år.   sad

jaka54
19 november 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det är orimligt att ALLA Audi A6 (runt år 2005-2012 skulle ha problem med sträckta kamkedjor/kamkedjesträckare, I så fall skulle det inte finnas några  A6:or ute på vägarna idag ...
Själva bilen är ju fanastiskt (nu har jag inte en sån men har kört) så det gäller som alltid att hitta ett bra exemplar. Att de skulle dra mycket olja är också något som påstås och det stämmer nog då Audi ville minska friktionen i motorn genom att (antagligen) ha kolvringar som inte låg an mot cylinderfodren lika hårt som på tidigare modeller (mer friktion, mer bränsle).
Så en välservad lågmilare skulle jag leta efter! Och glöm inte att Lyssna hur motorn låter.

Christianwang6
19 november 2020 · 8 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är orimligt att ALLA Audi A6 (runt år 2005-2012 skulle ha problem med sträckta kamkedjor/kamkedjesträckare, I så fall skulle det inte finnas några  A6:or ute på vägarna idag ...
Själva bilen är ju fanastiskt (nu har jag inte en sån men har kört) så det gäller som alltid att hitta ett bra exemplar. Att de skulle dra mycket olja är också något som påstås och det stämmer nog då Audi ville minska friktionen i motorn genom att (antagligen) ha kolvringar som inte låg an mot cylinderfodren lika hårt som på tidigare modeller (mer friktion, mer bränsle).
Så en välservad lågmilare skulle jag leta efter! Och glöm inte att Lyssna hur motorn låter.

Är 18k mil för mycket?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2020 · 17 379 Inlägg

Christianwang6 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Det är orimligt att ALLA Audi A6 (runt år 2005-2012 skulle ha problem med sträckta kamkedjor/kamkedjesträckare, I så fall skulle det inte finnas några  A6:or ute på vägarna idag ...
Själva bilen är ju fanastiskt (nu har jag inte en sån men har kört) så det gäller som alltid att hitta ett bra exemplar. Att de skulle dra mycket olja är också något som påstås och det stämmer nog då Audi ville minska friktionen i motorn genom att (antagligen) ha kolvringar som inte låg an mot cylinderfodren lika hårt som på tidigare modeller (mer friktion, mer bränsle).
Så en välservad lågmilare skulle jag leta efter! Och glöm inte att Lyssna hur motorn låter.

Är 18k mil för mycket?

Den kan rulla hur fint som helst några år. Men även gå sönder innan Jul. Svajig kvalitet. Köper du hos handlare så räkna inte med garantier, möjligen 30 dagar trafik.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
19 november 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Önskar att jag kunde ge råd när det gäller miltal men ...nej. Som många sagt tidigare så gäller det att bilen är bra underhållen (Adrig 3000mila service)  servats varje år eller vart 1500mil och att de som servat bilen varit lyhörda för fel (man tydligen läsa av läget kamkedjesträckarna.-Långt ut betyder att kedjan är sliten. En så gammal bil som en som är 12 år har alltid fel så kolla att allt funkar och att det inte finns alltför mycket rost.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2020 · 17 379 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Önskar att jag kunde ge råd när det gäller miltal men ...nej. Som många sagt tidigare så gäller det att bilen är bra underhållen (Adrig 3000mila service)  servats varje år eller vart 1500mil och att de som servat bilen varit lyhörda för fel (man tydligen läsa av läget kamkedjesträckarna.-Långt ut betyder att kedjan är sliten. En så gammal bil som en som är 12 år har alltid fel så kolla att allt funkar och att det inte finns alltför mycket rost.

En bil från 2008 ska varken ha rost eller fel! Varför i hela friden påstår du det? Förutom då att det är en VAG. Men det kanske är den saken du menar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang