A-traktor ECU spärr som inte fungerar

ForsbergEF
lördag 12:59 · 3 Inlägg
#1

Tjena!
Jag köpte nyss en a-traktor som är spärrad på ECU de funkade jättebra tills jag skulle frirulla nerför en backe, jag tryckte ner kopplingen å rullade fritt runt 20 sec i ca 50-60 km/h sedan när jag hade gått ner i fart under 30 började jag gasa igen men då fungerade inte spärren jag kunde gasa upp a-traktorn mycket mer än 30km/h sedan när jag hade släppt på gasen kunde jag inte gasa igen innan hastigheten var nere på 30. Efter man startat om bilen igen då funkar spärren som förr men så fort man frirullat ett tag över 30 funkar inte spärren, har nån någon förklaring till detta? Och är de dåligt å sliter på bilen om man sitter och pressar på spärren över 30?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
lördag 13:31 · 13 327 Inlägg
#2

Vad är det för bil? Är det automat eller manuell?

Tror att spärren får felaktiga värden när bilen rullar såpass fort så den stänger ner helt enkelt. När man stänger av bilen så blir dt en "reset" och allt fungerar igen.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
husseman
lördag 13:46 · 728 Inlägg
#3

Hmm, en bugg i ECM programvaran gissar ja på. Alla som säljer programvara för A-Traktorer är helt enkelt inte så bra som de säger. Men så länge inte snuten hittar din "bugg" så kan du nog fortsätta att vara en bromskloss i trafiken.

mvh/husse

husseman
lördag 13:50 · 728 Inlägg
#4

Hybrid_ skrev:
Vad är det för bil? Är det automat eller manuell?

Tror att spärren får felaktiga värden när bilen rullar såpass fort så den stänger ner helt enkelt. När man stänger av bilen så blir dt en "reset" och allt fungerar igen.

Låter troligt, och ja gissar på att han har manuell låda...eftersom han "tryckte ner kopplingen" hehe

mvh/husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
lördag 14:17 · 13 327 Inlägg
#5

husseman skrev:

Hybrid_ skrev:
Vad är det för bil? Är det automat eller manuell?

Tror att spärren får felaktiga värden när bilen rullar såpass fort så den stänger ner helt enkelt. När man stänger av bilen så blir dt en "reset" och allt fungerar igen.

Låter troligt, och ja gissar på att han har manuell låda...eftersom han "tryckte ner kopplingen" hehe

mvh/husse

Missade det.
Är inte lådan spärrad på högre växlar går det säkert att lura spärren även på plan mark genom att växla upp och låta tomgångsmotorn sakta arbeta upp farten.

Det går fort nu med olika mappningar och spärrar. Tror varken polisen eller bilbesiktningar hänger med riktigt.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
ForsbergEF
lördag 14:22 · 3 Inlägg
#6

Hybrid_ skrev:
Vad är det för bil? Är det automat eller manuell?

Tror att spärren får felaktiga värden när bilen rullar såpass fort så den stänger ner helt enkelt. När man stänger av bilen så blir dt en "reset" och allt fungerar igen.

Jag har en bmw e39 525i med manuell låda. men plågar man motorn eller nått om man ligger och kör fortare? För när jag kommit upp över 30 börjar den som småhakka litegrann som att den ändå försöker att strypa på nått sätt.

Mack Forum- och sitemoderator
lördag 14:29 · 24 941 Inlägg
#7

ForsbergEF skrev:

Hybrid_ skrev:
Vad är det för bil? Är det automat eller manuell?

Tror att spärren får felaktiga värden när bilen rullar såpass fort så den stänger ner helt enkelt. När man stänger av bilen så blir dt en "reset" och allt fungerar igen.

Jag har en bmw e39 525i med manuell låda. men plågar man motorn eller nått om man ligger och kör fortare? För när jag kommit upp över 30 börjar den som småhakka litegrann som att den ändå försöker att strypa på nått sätt.

Men den stryper väl bränslet?
Kör inte fortare än 30 och problemet är löst..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
lördag 15:22 · 13 327 Inlägg
#8

ForsbergEF skrev:

Hybrid_ skrev:
Vad är det för bil? Är det automat eller manuell?

Tror att spärren får felaktiga värden när bilen rullar såpass fort så den stänger ner helt enkelt. När man stänger av bilen så blir dt en "reset" och allt fungerar igen.

Jag har en bmw e39 525i med manuell låda. men plågar man motorn eller nått om man ligger och kör fortare? För när jag kommit upp över 30 börjar den som småhakka litegrann som att den ändå försöker att strypa på nått sätt.

Intressant. Den måste vara bra tung där bak.
Att den börjar hacka i 30 km/h låter som en dålig mappning. Är den mappad verkligen eller ligger det någon spärr kopplad till någon givare? Vad har du för papper på konverteringen?

Ha lite koll på tempmätaren. I synnerhet om du använder AC. Mätaren ligger stadigt eller?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Growe Fri fart för ett fritt folk!
lördag 15:44 · 10 374 Inlägg
#9

att dom blir lite hoppiga vid 30km/h är inte jätte konstigt.    den reglerar farten när du ligger där och allt klapp i drivlinnan blir ju väldigt tydlig..  det stänger helt enkelt gasspjället vid 30km/h och öppnar det vid 29km/h      så det kommer istort göra att man känner allt glapp i drivlinan  men det hade den gjort om man ligger och reglerar farten på exakt 30km/h med gaspedalen oxå.     

sen finns det vissa som gör dessa ecu spärrar enbart för att tjäna pengar och skiter totalt i resulteatet medans andra  fixar det om bilen är extremt hoppig genom att ändra programvaran lite mer.          vissa Bmw bilar med siemens ecu verkar vara väldigt besvärliga och inte vara helt enkla medans en del märken har perfekt funktion när man ligger och kör på detta sättet..    med tex lösa fartpärras boxar så stänger den av tändingen och det resulterar i att när tändningen hoppar på igen så kommer den skicka en eldslåga som heter duga...  så är istort sätt alla äldre volvosar eftersom den enbart stänger tändingen och inte bränslet.  så bilen tror att den fungerar som vanligt men signalen till tändspolen försvinner av och på hela tiden    medans soppan fortsätter att spruta in som vanligt.      en riktigt dålig lösning på fartspärr.   

att det går att komma förbi spärren på vissa bilmärken är nog inte speciellt svårt att lista ut varför det händer..   ecu har ett satt mål.  i detta fallet 30km/h   när sen bilen märker att den går över 30km/h så kommer ecu att se att något är fel.   då lägger den en felkod eftersom värdena för hastigheten är högre än vad den ska vara  för bilen har ett Bör värde (värdet det borde vara)  och ett Är värde (värdet den i verkligheten har)  det gör att den lägger en felkod och den slutar att ta den signalen eftersom ecu anser att den signalen är felaktig och inte längre går att lita på.   derför fungerar den när man startar om ecu genom att stänga av tändingen och slår på.    inget konstigt under solen direkt.        Men oavsätt om du rullar i över 30km/h med en A-traktor så är du rökt om polisen märker det.    oavsätt hur fungerande fartspärr du ens har.   så gör inte det!

Senast redigerat av Growe (lördag 15:46)

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
lördag 16:41 · 13 327 Inlägg
#10

Growe skrev:
att dom blir lite hoppiga vid 30km/h är inte jätte konstigt.    den reglerar farten när du ligger där och allt klapp i drivlinnan blir ju väldigt tydlig..  det stänger helt enkelt gasspjället vid 30km/h och öppnar det vid 29km/h      så det kommer istort göra att man känner allt glapp i drivlinan  men det hade den gjort om man ligger och reglerar farten på exakt 30km/h med gaspedalen oxå.     

sen finns det vissa som gör dessa ecu spärrar enbart för att tjäna pengar och skiter totalt i resulteatet medans andra  fixar det om bilen är extremt hoppig genom att ändra programvaran lite mer.          vissa Bmw bilar med siemens ecu verkar vara väldigt besvärliga och inte vara helt enkla medans en del märken har perfekt funktion när man ligger och kör på detta sättet..    med tex lösa fartpärras boxar så stänger den av tändingen och det resulterar i att när tändningen hoppar på igen så kommer den skicka en eldslåga som heter duga...  så är istort sätt alla äldre volvosar eftersom den enbart stänger tändingen och inte bränslet.  så bilen tror att den fungerar som vanligt men signalen till tändspolen försvinner av och på hela tiden    medans soppan fortsätter att spruta in som vanligt.      en riktigt dålig lösning på fartspärr.   

att det går att komma förbi spärren på vissa bilmärken är nog inte speciellt svårt att lista ut varför det händer..   ecu har ett satt mål.  i detta fallet 30km/h   när sen bilen märker att den går över 30km/h så kommer ecu att se att något är fel.   då lägger den en felkod eftersom värdena för hastigheten är högre än vad den ska vara  för bilen har ett Bör värde (värdet det borde vara)  och ett Är värde (värdet den i verkligheten har)  det gör att den lägger en felkod och den slutar att ta den signalen eftersom ecu anser att den signalen är felaktig och inte längre går att lita på.   derför fungerar den när man startar om ecu genom att stänga av tändingen och slår på.    inget konstigt under solen direkt.        Men oavsätt om du rullar i över 30km/h med en A-traktor så är du rökt om polisen märker det.    oavsätt hur fungerande fartspärr du ens har.   så gör inte det!

Hastigheten mäts på plan mark. Om den råkar gå fortare i nedförsbackar är den fortfarande laglig. Sen ska ju förvisso inte spärren kopplas ur om det råkar gå lite fort nedför.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Growe Fri fart för ett fritt folk!
lördag 17:37 · 10 374 Inlägg
#11

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
att dom blir lite hoppiga vid 30km/h är inte jätte konstigt.    den reglerar farten när du ligger där och allt klapp i drivlinnan blir ju väldigt tydlig..  det stänger helt enkelt gasspjället vid 30km/h och öppnar det vid 29km/h      så det kommer istort göra att man känner allt glapp i drivlinan  men det hade den gjort om man ligger och reglerar farten på exakt 30km/h med gaspedalen oxå.     

sen finns det vissa som gör dessa ecu spärrar enbart för att tjäna pengar och skiter totalt i resulteatet medans andra  fixar det om bilen är extremt hoppig genom att ändra programvaran lite mer.          vissa Bmw bilar med siemens ecu verkar vara väldigt besvärliga och inte vara helt enkla medans en del märken har perfekt funktion när man ligger och kör på detta sättet..    med tex lösa fartpärras boxar så stänger den av tändingen och det resulterar i att när tändningen hoppar på igen så kommer den skicka en eldslåga som heter duga...  så är istort sätt alla äldre volvosar eftersom den enbart stänger tändingen och inte bränslet.  så bilen tror att den fungerar som vanligt men signalen till tändspolen försvinner av och på hela tiden    medans soppan fortsätter att spruta in som vanligt.      en riktigt dålig lösning på fartspärr.   

att det går att komma förbi spärren på vissa bilmärken är nog inte speciellt svårt att lista ut varför det händer..   ecu har ett satt mål.  i detta fallet 30km/h   när sen bilen märker att den går över 30km/h så kommer ecu att se att något är fel.   då lägger den en felkod eftersom värdena för hastigheten är högre än vad den ska vara  för bilen har ett Bör värde (värdet det borde vara)  och ett Är värde (värdet den i verkligheten har)  det gör att den lägger en felkod och den slutar att ta den signalen eftersom ecu anser att den signalen är felaktig och inte längre går att lita på.   derför fungerar den när man startar om ecu genom att stänga av tändingen och slår på.    inget konstigt under solen direkt.        Men oavsätt om du rullar i över 30km/h med en A-traktor så är du rökt om polisen märker det.    oavsätt hur fungerande fartspärr du ens har.   så gör inte det!

Hastigheten mäts på plan mark. Om den råkar gå fortare i nedförsbackar är den fortfarande laglig. Sen ska ju förvisso inte spärren kopplas ur om det råkar gå lite fort nedför.

man får inte köra fortare än 30.. det betder att man råkar illa ut..  så rullar du i 51km/h är det ju körkortet direkt-.       det man ska göra med dett problemet som trådskaparen har är att kolla felkoden när man rullat för fort och se vad den säger.. sen ta bort den felkoden eller ändra tolleranserna i ecu.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang