Bil startar med starthjälp men stannar sen

Ziggezork
17 november · 29 Inlägg
#21

torsen skrev:
Ett förslag till koll av batteri:
Slå på lyset.
Det lyser normalt.
Vrid tändningsnyckeln till startmotorläge.
Det klickar bara i startmotorn och lyset bara glöder.
Slå av tändningen och lyset.
Slå på lyset.
Det lyser normalt.
Batteriet är defekt/svagt i någon eller några interna cellförbindningar eller celler.

Byt batteri!

Gjorde som du sa: slår på lyset och det lyser men svagt. Slår sedan på tändningen/försöker starta bilen - det klickar bara. Slår sen av tändningen och ljuset. Slår på lyset igen och det lyser som det gjorde innan (svagt alltså).

Ziggezork
17 november · 29 Inlägg
#22

Mossan1 skrev:
Bilens datamoduler slutar fungera som dom ska när spänningen sjunker.

Modernt CAN system drar också betydligt mer ström än en gammal analog bil.
En dieselmotor från 70 och 80talet går helt utan ström när den väl går.

Orsaken till att den stannar är givetvis spänningsbrist.
Frågan är om urladdat batteri beror på batteriet, generatorn eller annat elfel.
Utan fungerande generator blir ett nytt batteri tomt relativt snart.

Därför har flera föreslagit att fulladda batteriet och belastningsprova med ljuset på en stund med motor av.
För att se om.spänningen störtdyker = batteriet. (Ev också elfel)

Därefter mäta med fulladdat batteri och motor på. Vad är spänningen då?

Bilen står lite dumt utan strömuttag i närheten. Får väl dra en sladd från laddaren in till mitt kök i så fall.

Ziggezork
17 november · 29 Inlägg
#23

Hybrid_ skrev:

Mossan1 skrev:
Bilens datamoduler slutar fungera som dom ska när spänningen sjunker.

Modernt CAN system drar också betydligt mer ström än en gammal analog bil.
En dieselmotor från 70 och 80talet går helt utan ström när den väl går.

Orsaken till att den stannar är givetvis spänningsbrist.
Frågan är om urladdat batteri beror på batteriet, generatorn eller annat elfel.
Utan fungerande generator blir ett nytt batteri tomt relativt snart.

Därför har flera föreslagit att fulladda batteriet och belastningsprova med ljuset på en stund med motor av.
För att se om.spänningen störtdyker = batteriet. (Ev också elfel)

Därefter mäta med fulladdat batteri och motor på. Vad är spänningen då?

Kan ge exempel: Nya bilar skjuter ofta iväg en packe felkoder när spänningen går ner mot 12.3v volt.

Men en Focus 2:a bör väl tåla en hel del spänningsfall.

Jag blev bombad med felkoder däribland låg spänning (B1318-20).

Mossan1
17 november · 47 Inlägg
#24

En så pass "ny" bil som en Ford Focus tillhör kategorin känslig för spänningsfall. Även första modellerna.

Ju nyare desto känsligare, svar ja, men den är ingen Ford Tanus från 80talet, vars tändsystem fungerar med ett 4.5v ficklampsbatteri.

Mew
17 november · 1 501 Inlägg
#25

Ziggezork skrev:

Mossan1 skrev:
Bilens datamoduler slutar fungera som dom ska när spänningen sjunker.

Modernt CAN system drar också betydligt mer ström än en gammal analog bil.
En dieselmotor från 70 och 80talet går helt utan ström när den väl går.

Orsaken till att den stannar är givetvis spänningsbrist.
Frågan är om urladdat batteri beror på batteriet, generatorn eller annat elfel.
Utan fungerande generator blir ett nytt batteri tomt relativt snart.

Därför har flera föreslagit att fulladda batteriet och belastningsprova med ljuset på en stund med motor av.
För att se om.spänningen störtdyker = batteriet. (Ev också elfel)

Därefter mäta med fulladdat batteri och motor på. Vad är spänningen då?

Bilen står lite dumt utan strömuttag i närheten. Får väl dra en sladd från laddaren in till mitt kök i så fall.

Kan ju skruva loss batteriet och ta in och ladda det löst inomhus annars. smile

Ziggezork
17 november · 29 Inlägg
#26

Mew skrev:

Ziggezork skrev:

Mossan1 skrev:
Bilens datamoduler slutar fungera som dom ska när spänningen sjunker.

Modernt CAN system drar också betydligt mer ström än en gammal analog bil.
En dieselmotor från 70 och 80talet går helt utan ström när den väl går.

Orsaken till att den stannar är givetvis spänningsbrist.
Frågan är om urladdat batteri beror på batteriet, generatorn eller annat elfel.
Utan fungerande generator blir ett nytt batteri tomt relativt snart.

Därför har flera föreslagit att fulladda batteriet och belastningsprova med ljuset på en stund med motor av.
För att se om.spänningen störtdyker = batteriet. (Ev också elfel)

Därefter mäta med fulladdat batteri och motor på. Vad är spänningen då?

Bilen står lite dumt utan strömuttag i närheten. Får väl dra en sladd från laddaren in till mitt kök i så fall.

Kan ju skruva loss batteriet och ta in och ladda det löst inomhus annars. smile

Ja, det kan jag ju göra men får bli nån dag jag är hemma i så fall.

Ziggezork
lördag 15:42 · 29 Inlägg
#27

Fullt upp med jobb och annat men laddade batteriet över natten och stängde av den i går morse. Vilospännigen var då runt 12.5 ~ 12.6 Volt. När jag kom hem på kvällen låg vilospänningen på runt 12.2 Volt. Bilen startade då och gick normalt på tomgång i ca 5 min innan motorvarningslampan tändes. Sen gick det väl 10 sekunder innan bilen stannade. Försökte starta igen utan framgång.

Ziggezork
lördag 15:54 · 29 Inlägg
#28

12.2-12.6 Volt är väl normalt för ett fulladat batteri, eller?

Batterispänningen sjönk från ~12.6 V till ~12.2 V på ca 15 timmar när bilen stod parkerad och motorn var avslagen. Är det normalt?

Kan det vara nåt som tjuvdrar när motorn är avstängd? Alla reglage (belysning, stolvärmare etc.) var avslagna iaf...

Ziggezork
lördag 15:57 · 29 Inlägg
#29

Generatorns uppgift är väl att ladda batteriet (när motorn är igång)?

Om vi antar att spänningen på ett batteri är normal om man mäter strax innan motorn stängs av på kvällen och batterispänningen sjunker såpass mkt att bilen ej startar morgonen därpå borde det väl vara rimligt att anta att problemet är batteriet, eller att det är nåt elrelaterat fel, eller är jag helt ute å cyklar?

Brådhis * Voff voff *
lördag 15:58 · 5 664 Inlägg
#30

Ziggezork skrev:
12.2-12.6 Volt är väl normalt för ett fulladat batteri, eller?

Batterispänningen sjönk från ~12.6 V till ~12.2 V på ca 15 timmar när bilen stod parkerad och motorn var avslagen. Är det normalt?

Kan det vara nåt som tjuvdrar när motorn är avstängd? Alla reglage (belysning, stolvärmare etc.) var avslagna iaf...

Varta tex säger följande:

https://dusj4r71pmvop.cloudfront.net/5314/6852/8840/Testing.JPG

Så 12,2 är lågt. Bilen startar sannolikt, men det är i nedre regionerna...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Brådhis * Voff voff *
lördag 15:59 · 5 664 Inlägg
#31

Ziggezork skrev:
Generatorns uppgift är väl att ladda batteriet (när motorn är igång)?

Om vi antar att spänningen på ett batteri är normal om man mäter strax innan motorn stängs av på kvällen och batterispänningen sjunker såpass mkt att bilen ej startar morgonen därpå borde det väl vara rimligt att anta att problemet är batteriet, eller att det är nåt elrelaterat fel, eller är jag helt ute å cyklar?

Batteriet eller något som drar tjuvström ja. Förutsatt att du kört så att batteriet hunnit laddas fullt och att generatorn levererar det den ska (14,3 V ungefär).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Ziggezork
lördag 16:33 · 29 Inlägg
#32

Brådhis skrev:

Ziggezork skrev:
Generatorns uppgift är väl att ladda batteriet (när motorn är igång)?

Om vi antar att spänningen på ett batteri är normal om man mäter strax innan motorn stängs av på kvällen och batterispänningen sjunker såpass mkt att bilen ej startar morgonen därpå borde det väl vara rimligt att anta att problemet är batteriet, eller att det är nåt elrelaterat fel, eller är jag helt ute å cyklar?

Batteriet eller något som drar tjuvström ja. Förutsatt att du kört så att batteriet hunnit laddas fullt och att generatorn levererar det den ska (14,3 V ungefär).

Jag har kollat lite på live-data från min felkodsläsare och ForScan-appen och speciellt parametrar som rör laddningen, t.ex. "Generator Monitor", "Generator Voltage Desired", "Module Supply Voltage" men är inte helt säker på vilka slutsatser man kan dra av dessa. Ska se om jag kan ladda upp en skärmdump jag sparat.

Ziggezork
lördag 16:40 · 29 Inlägg
#33

Ziggezork skrev:

Brådhis skrev:

Ziggezork skrev:
Generatorns uppgift är väl att ladda batteriet (när motorn är igång)?

Om vi antar att spänningen på ett batteri är normal om man mäter strax innan motorn stängs av på kvällen och batterispänningen sjunker såpass mkt att bilen ej startar morgonen därpå borde det väl vara rimligt att anta att problemet är batteriet, eller att det är nåt elrelaterat fel, eller är jag helt ute å cyklar?

Batteriet eller något som drar tjuvström ja. Förutsatt att du kört så att batteriet hunnit laddas fullt och att generatorn levererar det den ska (14,3 V ungefär).

Jag har kollat lite på live-data från min felkodsläsare och ForScan-appen och speciellt parametrar som rör laddningen, t.ex. "Generator Monitor", "Generator Voltage Desired", "Module Supply Voltage" men är inte helt säker på vilka slutsatser man kan dra av dessa. Ska se om jag kan ladda upp en skärmdump jag sparat.

Får låg upplösning på bild tydligen, men här är ett exempel på mätvärden under färd för typ nån månad sen:

* GENERATOR MONITOR: 48.44 %
* GENERATOR VOLTAGE DESIRED: 14.07 Volt
* MODULE SUPPLY VOLTAGE: 13.81 Volt

Vet inte om det säger nåt om laddningssystemets skick men...

jaka54
lördag 17:27 · 4 079 Inlägg
#34

Hej!
Hur gammalt är batteriet?
12,2 V ...och du måste ladda i minst 12-16 timmar.
Antagligen är batteriet slut och behöver bytas. Biltemas "Silverfägade" rekommenders. Har kört med såna ( i mina och min brors bilar) de senaste 20 åren.

xXSammy
lördag 17:35 · 5 891 Inlägg
#35

Ziggezork skrev:
Får låg upplösning på bild tydligen, men här är ett exempel på mätvärden under färd för typ nån månad sen:

* GENERATOR MONITOR: 48.44 %
* GENERATOR VOLTAGE DESIRED: 14.07 Volt
* MODULE SUPPLY VOLTAGE: 13.81 Volt

Vet inte om det säger nåt om laddningssystemets skick men...

Har du mätt med multimeter?
Laddning med bilen igång?
Laddning med all belysning, torkare, klimat och stolsvärmare igång?

Mycket kan hända på en månad.

De/Dem
granadadr
lördag 17:59 · 6 345 Inlägg
#36

min mongo laddar ca 14,5 v när den är kall,, ju varmare den är å ju varmare det är ute ju sämre laddar den,, sämst har legat på ca 13,5 v med husvagn å +34 ute wink  allt funkar fint än smile  jag hade nog testat att ladda batteriet över natten,, gått ut å startat den å kollat på batteriepolerna med en multimeter

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang