Hjälp mig hitta en arbets laptop som ska vara smidig

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 november 2020 · 17 379 Inlägg

Jaka nämnde faktiskt något i tråden som inte var så dumt: Upplyst tangentbord. Kanske svårt att få i klassen men onekligen väldigt praktiskt. Jag kommer och försöka hitta en med denna funktion igen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
29 november 2020 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jaka nämnde faktiskt något i tråden som inte var så dumt: Upplyst tangentbord. Kanske svårt att få i klassen men onekligen väldigt praktiskt. Jag kommer och försöka hitta en med denna funktion igen.

jo de va fint faktiskt, försöker få ihop det med budgeten^^ kan sticka iväg fort som fan haha. till slut köper vi en laptop som kostar 30k fullmatad;))) de kul med design och funktioner

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 november 2020 · 17 379 Inlägg

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:
Jaka nämnde faktiskt något i tråden som inte var så dumt: Upplyst tangentbord. Kanske svårt att få i klassen men onekligen väldigt praktiskt. Jag kommer och försöka hitta en med denna funktion igen.

jo de va fint faktiskt, försöker få ihop det med budgeten^^ kan sticka iväg fort som fan haha. till slut köper vi en laptop som kostar 30k fullmatad;))) de kul med design och funktioner

Jo, det gäller att sätta ett maxtak. Jag har själv beslutat mig för max 10k inkl. eventuella tillbehör så fört över den summan från sparkontot till kontot och tömt det på alla andra pengar. Då har jag bara exakt 10 papp med mig till butiken så blir det inte "Men vafan, den kostar ju bara 2k mer?"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
29 november 2020 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:
Jaka nämnde faktiskt något i tråden som inte var så dumt: Upplyst tangentbord. Kanske svårt att få i klassen men onekligen väldigt praktiskt. Jag kommer och försöka hitta en med denna funktion igen.

jo de va fint faktiskt, försöker få ihop det med budgeten^^ kan sticka iväg fort som fan haha. till slut köper vi en laptop som kostar 30k fullmatad;))) de kul med design och funktioner

Jo, det gäller att sätta ett maxtak. Jag har själv beslutat mig för max 10k inkl. eventuella tillbehör så fört över den summan från sparkontot till kontot och tömt det på alla andra pengar. Då har jag bara exakt 10 papp med mig till butiken så blir det inte "Men vafan, den kostar ju bara 2k mer?"

ska också hålla maxtak på 10k. blir inget över 10k, vad ska du köpa? hittat nått roligt?

spillolja
29 november 2020 · 4 014 Inlägg

Jag gav ca 6200:_ för min nuvarande Toshiba Satelite  R50-C-15P   för knappt 2 år sedan
https://www.computeruniverse.net/en/tos … book-black    med orginal extra tillbehör i form av trådlös mus och Väska
Tor bort  Windows 10 och lade dit Windows 7 x86   vilket gör det jag behöver när jag är ute och reser   som att kolla väderlek och boka logi, finns inte Wifi så åker en gamma Huwaei USB-sticka för G2,3 från Telia som är upplåst  fram, och telefonens simkort från Comviq stoppas i

funderar på just att skaffa en 8Gb modul och får tot. 12Gb ram och  lägga dit Windows 7 x64
en sådan modul går att få loss för strax under 500:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
amazinjoey
29 november 2020 · 1 138 Inlägg

Exakt alla datorer ska klara det, därför prioriterar tangentbord, skärm år musplatta smile för den budgeten så får du alltid Prestanda

viccoA
29 november 2020 · 3 109 Inlägg

1. Pekskärm, gärna flipbar
2. Belyst tangentbord

I övrigt, så bra prestanda som du kan få för pengarna.
Tex Lenovo Yoga, Dell Inspiron 2:1

Dell har hyffsad rabatt just nu:
https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4 … es_section

Cuefa Ain't no place like home...
30 november 2020 · 4 628 Inlägg

Min jobbdator är en Dell 7440, som förvisso har några år på nacken men har en blixtsnabb I5a och SSD-disk.
Jag använder den för inkodning med VCDS men även annat arbete ibland. Den är sjukt smidig, väldigt responsiv, man skriver skönt på tangentbordet (som är bakgrundsbelyst) och de går att hitta rätt billigt både nya och begagnade.
Dessutom en skön musplatta och en exakt fingeravtrycksläsare vilket ju aldrig skadar.
Fick köpa ett nytt batteri till min, kostade typ 450kr och håller ett helt gäng timmar.
här finns de t.ex för 3000kr med OS och i gott skick.

Men oavsett vad ni slår till på - Skaffa en fläktplatta!
En bärbar dator man har i knäet blir GLÖDHET, det kortar ner batteritid och livslängd...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 november 2020 · 17 379 Inlägg

Cuefa skrev:
Min jobbdator är en Dell 7440, som förvisso har några år på nacken men har en blixtsnabb I5a och SSD-disk.
Jag använder den för inkodning med VCDS men även annat arbete ibland. Den är sjukt smidig, väldigt responsiv, man skriver skönt på tangentbordet (som är bakgrundsbelyst) och de går att hitta rätt billigt både nya och begagnade.
Dessutom en skön musplatta och en exakt fingeravtrycksläsare vilket ju aldrig skadar.
Fick köpa ett nytt batteri till min, kostade typ 450kr och håller ett helt gäng timmar.
här finns de t.ex för 3000kr med OS och i gott skick.

Men oavsett vad ni slår till på - Skaffa en fläktplatta!
En bärbar dator man har i knäet blir GLÖDHET, det kortar ner batteritid och livslängd...

Jo tack, märkt det. Min gamla fungerar förvisso stadigt i nuläget men tar jag bort kylaggregatet under den så är det tack och hej på 10 minuter numera. Troligen mycket damm men även batteriet är tvärdött. Inte lönt att laga.

Har denna fläktplattan och är mycket nöjd! Haft den i 5 år.  Inga fåniga lysdioder utan bara 2 stora tysta fläktar: https://www.kjell.com/se/produkter/dato … -17-p98980

200:- spänn är helt rätt pris!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
30 november 2020 · 4 228 Inlägg

Tack så jättemycket allihopa! Blev en sån här då både ja o sambon tyckte den borde vara lagom^^ plus budgeten gick att hålla hehe.

https://www.komplett.se/product/1170415 … 4-full-hd#

Hybrid: Tack som fan! visste inte att kjell hade såna, ska köpa en sån ganska fort så fort vi får hem datorn.

Nu ska bli kul o få hem skiten och kolla hur den känns;))) hoppas det var ett bra köp.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 november 2020 · 13 669 Inlägg

skulle aldrig vält en intel i dagens läge..   amd  4xxx serien slår intel på alla plan när det gäller batteritid...     köpte en 15" till chefen med en ryzen 5  gtx1650 grafikkort  med belyst tangentbord för under 8k med ssd och 16gb minne..    väldigt snabb och välfungerande bärbar dator.    för engångs skull har han börjat lyssnat på mig när det gäller att köpa datorer och nu blir han inte lurad på en massa dyrt skräp som aldrig fungerar bra..  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
panda666
30 november 2020 · 4 228 Inlägg

Growe skrev:
skulle aldrig vält en intel i dagens läge..   amd  4xxx serien slår intel på alla plan när det gäller batteritid...     köpte en 15" till chefen med en ryzen 5  gtx1650 grafikkort  med belyst tangentbord för under 8k med ssd och 16gb minne..    väldigt snabb och välfungerande bärbar dator.    för engångs skull har han börjat lyssnat på mig när det gäller att köpa datorer och nu blir han inte lurad på en massa dyrt skräp som aldrig fungerar bra..  smile

länk or it didnt happen. är den ultraportabel då? vad väger datorn? den ja köpte väger knappt 1.2 kg samt har bra prestanda för 9500. visa mig vart ja hittar din version samt batteri tid, vikt och resten av specen samt garantier osv som komplett har^^? jag väntar;)

Cuefa Ain't no place like home...
1 december 2020 · 4 628 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Cuefa skrev:
Min jobbdator är en Dell 7440, som förvisso har några år på nacken men har en blixtsnabb I5a och SSD-disk.
Jag använder den för inkodning med VCDS men även annat arbete ibland. Den är sjukt smidig, väldigt responsiv, man skriver skönt på tangentbordet (som är bakgrundsbelyst) och de går att hitta rätt billigt både nya och begagnade.
Dessutom en skön musplatta och en exakt fingeravtrycksläsare vilket ju aldrig skadar.
Fick köpa ett nytt batteri till min, kostade typ 450kr och håller ett helt gäng timmar.
här finns de t.ex för 3000kr med OS och i gott skick.

Men oavsett vad ni slår till på - Skaffa en fläktplatta!
En bärbar dator man har i knäet blir GLÖDHET, det kortar ner batteritid och livslängd...

Jo tack, märkt det. Min gamla fungerar förvisso stadigt i nuläget men tar jag bort kylaggregatet under den så är det tack och hej på 10 minuter numera. Troligen mycket damm men även batteriet är tvärdött. Inte lönt att laga.

Har denna fläktplattan och är mycket nöjd! Haft den i 5 år.  Inga fåniga lysdioder utan bara 2 stora tysta fläktar: https://www.kjell.com/se/produkter/dato … -17-p98980

200:- spänn är helt rätt pris!

Har 3st såna här hemma, de är dyrare nu än när jag köpte dem! 🙈
https://www.kjell.com/se/produkter/dato … -17-p91543

Har fått ta isär dem en gång på 10 år och smort upp fläktarna igen, annars går de utmärkt.
Sambon har en till sin privata bärbara, som är en Dell E7240, samt en som står permanent under hennes Lenovo arbets-bärbara i hemma-kontoret. 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
panda666
1 december 2020 · 4 228 Inlägg

Cuefa skrev:

Hybrid_ skrev:

Cuefa skrev:
Min jobbdator är en Dell 7440, som förvisso har några år på nacken men har en blixtsnabb I5a och SSD-disk.
Jag använder den för inkodning med VCDS men även annat arbete ibland. Den är sjukt smidig, väldigt responsiv, man skriver skönt på tangentbordet (som är bakgrundsbelyst) och de går att hitta rätt billigt både nya och begagnade.
Dessutom en skön musplatta och en exakt fingeravtrycksläsare vilket ju aldrig skadar.
Fick köpa ett nytt batteri till min, kostade typ 450kr och håller ett helt gäng timmar.
här finns de t.ex för 3000kr med OS och i gott skick.

Men oavsett vad ni slår till på - Skaffa en fläktplatta!
En bärbar dator man har i knäet blir GLÖDHET, det kortar ner batteritid och livslängd...

Jo tack, märkt det. Min gamla fungerar förvisso stadigt i nuläget men tar jag bort kylaggregatet under den så är det tack och hej på 10 minuter numera. Troligen mycket damm men även batteriet är tvärdött. Inte lönt att laga.

Har denna fläktplattan och är mycket nöjd! Haft den i 5 år.  Inga fåniga lysdioder utan bara 2 stora tysta fläktar: https://www.kjell.com/se/produkter/dato … -17-p98980

200:- spänn är helt rätt pris!

Har 3st såna här hemma, de är dyrare nu än när jag köpte dem! 🙈
https://www.kjell.com/se/produkter/dato … -17-p91543

Har fått ta isär dem en gång på 10 år och smort upp fläktarna igen, annars går de utmärkt.
Sambon har en till sin privata bärbara, som är en Dell E7240, samt en som står permanent under hennes Lenovo arbets-bärbara i hemma-kontoret. 👍🏼

tack så mycket^^ kommer säkert att köpa nått sånt så fort vi får hem datorn. lika bra att ha bra kylning direkt. Sen kanske behöver en väska också ifall man vill ha me sig datorn:smilesmile 10 år säger du, vilken jävla konstruktion som lever så länge^^

Cuefa Ain't no place like home...
2 december 2020 · 4 628 Inlägg

panda666 skrev:

Cuefa skrev:

Hybrid_ skrev:
Jo tack, märkt det. Min gamla fungerar förvisso stadigt i nuläget men tar jag bort kylaggregatet under den så är det tack och hej på 10 minuter numera. Troligen mycket damm men även batteriet är tvärdött. Inte lönt att laga.

Har denna fläktplattan och är mycket nöjd! Haft den i 5 år.  Inga fåniga lysdioder utan bara 2 stora tysta fläktar: https://www.kjell.com/se/produkter/dato … -17-p98980

200:- spänn är helt rätt pris!

Har 3st såna här hemma, de är dyrare nu än när jag köpte dem! 🙈
https://www.kjell.com/se/produkter/dato … -17-p91543

Har fått ta isär dem en gång på 10 år och smort upp fläktarna igen, annars går de utmärkt.
Sambon har en till sin privata bärbara, som är en Dell E7240, samt en som står permanent under hennes Lenovo arbets-bärbara i hemma-kontoret. 👍🏼

tack så mycket^^ kommer säkert att köpa nått sånt så fort vi får hem datorn. lika bra att ha bra kylning direkt. Sen kanske behöver en väska också ifall man vill ha me sig datorn:smilesmile 10 år säger du, vilken jävla konstruktion som lever så länge^^

Haha, jag e snål, så jag håller liv i grejerna så länge det bara går... Samtliga komponenter i min stationära dator är begagnade, förutom nätaggregatet som jag köpte nytt, för säkert 10 år sedan, och chassit som jag köpte som "sekunda" vara (skadad kartong) på Webhallen. Nog "bara" 6 år gammalt 🙈

Jag fick faktiskt en Samsonite NetWork 2 datorväska av min sambo för säkert 5-6 år sedan, den ser fortfarande ut som ny och är grymt smidig måste jag säga! Rymmer 2 laptops om man nu skulle känna det behovet.
Min 15" Dell får gott om plats, och all min diagnosutrustning samt laddare ligger också säkert i den 😋
Kan varmt rekommenderas smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
panda666
2 december 2020 · 4 228 Inlägg

Cuefa skrev:

panda666 skrev:

Cuefa skrev:

Har 3st såna här hemma, de är dyrare nu än när jag köpte dem! 🙈
https://www.kjell.com/se/produkter/dato … -17-p91543

Har fått ta isär dem en gång på 10 år och smort upp fläktarna igen, annars går de utmärkt.
Sambon har en till sin privata bärbara, som är en Dell E7240, samt en som står permanent under hennes Lenovo arbets-bärbara i hemma-kontoret. 👍🏼

tack så mycket^^ kommer säkert att köpa nått sånt så fort vi får hem datorn. lika bra att ha bra kylning direkt. Sen kanske behöver en väska också ifall man vill ha me sig datorn:smilesmile 10 år säger du, vilken jävla konstruktion som lever så länge^^

Haha, jag e snål, så jag håller liv i grejerna så länge det bara går... Samtliga komponenter i min stationära dator är begagnade, förutom nätaggregatet som jag köpte nytt, för säkert 10 år sedan, och chassit som jag köpte som "sekunda" vara (skadad kartong) på Webhallen. Nog "bara" 6 år gammalt 🙈

Jag fick faktiskt en Samsonite NetWork 2 datorväska av min sambo för säkert 5-6 år sedan, den ser fortfarande ut som ny och är grymt smidig måste jag säga! Rymmer 2 laptops om man nu skulle känna det behovet.
Min 15" Dell får gott om plats, och all min diagnosutrustning samt laddare ligger också säkert i den 😋
Kan varmt rekommenderas smile

hehe när det gäller stationära datorer kan man överleva ganska länge med begagnade delar och kan bara uppgradera lite då o då alltså behöver inte köpa helt nytt hela tiden. Vissa grejer kan man uppgradera hos laptops också så som ram och ssd tex. Har haft min stationära säkert 10 år ja me, har bara uppgraderat lite second hand alltså begagnat. Kan endå spela allt i 1080 p på runt max inställningar. Väntar fortfarande på laptop helvetet, står att den skulle vara framme idag men icke, får den imorn garanterat^^

spillolja
2 december 2020 · 4 014 Inlägg

Se att den Asus ni valt inte ha RJ45-anslutning för nätverk sad
men det finns USB-grunka för det:
https://www.computersalg.se/i/119331/d- … dapter-usb
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
panda666
2 december 2020 · 4 228 Inlägg

spillolja skrev:
Se att den Asus ni valt inte ha RJ45-anslutning för nätverk sad
men det finns USB-grunka för det:
https://www.computersalg.se/i/119331/d- … dapter-usb
smile

hehe jävla konstigt, missade det totalt, tur att du sa och att det finns andra lösningar. Hon tänkte endå använda hemma wifit men tur att du sa det för ja såg inte det^^ trodde att den skulle ha men ja antar att den är gjort mer för att ha wifi och vara liksom utan trådar och kablar^

t_sielschot
29 januari 2021 · 14 Inlägg

Jag skulle rekommendera mac till dig också. Jag fick också en ersättare och jag är jätteglad över det

panda666
29 januari 2021 · 4 228 Inlägg

t_sielschot skrev:
Jag skulle rekommendera mac till dig också. Jag fick också en ersättare och jag är jätteglad över det

Tack men nej tack;) Vi är tyvärr inga apple/mac fans hemma hos mig. Köpte en acer swisft 14, ultra portabel laptop till sambon. i7 16gb ram, ssd, win10 osv osv den är blixtsnabb för pengarna, tror vi gav typ 10k och hon kunde inte ha varit nöjdare;) nu jobbar hon i lugn o ro utan att behöva ha ont i kroppen. Tar me sig laptopen överallt i huset.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang