Brådhis
* Voff voff *
4 december 2020
· 6 136 Inlägg
Eliotlid skrev:
Brådhis skrev:
Eliotlid skrev:
Tjena! Jag har precis köpt en Volvo v70 med 2.5t motorn som misständer. Enligt felkodsläsaren så är det en p0300, alltså att den misständer på flera cylindrar eller att den inte kan bestämma vilken som misständer. Min första tanke var att beställa nya stift samt en spole för att flytta runt den lite, men det börjar kännas mindre och mindre troligt att det är problemet. Jag läste på lite och luftmassemätaren verkar vara ett stort problem. Så i väntan på delar så rengjorde jag lmm-kontakten med multispray, det gjorde faktiskt att bilen gick betydligt bättre. Från att gå mellan 500-1000 varv på tomgång så är den relativt stabil nu. Däremot så dör bilen när jag försöker köra, jag kommer endast ett par meter. Jag har nu tagit av lmm och rengjort den men då passade jag även på att kolla stift och spolar. Det stiftet jag tog av var alldeles svart, enda upp på gängorna, kan detta bero på lmm eller har jag strul med oljeläckage kanske? Det låg lite olja i utrymmet under kåpan där spolarna är men inte speciellt mycket olja där spolarna går ner, så tänker att det kanske är spill från påfyllning. Men jag skulle verkligen uppskatta hjälp kring vad misständningarna kan bero på och vad jag kan göra för att lösa det.
En -98 har inte separata spolar, så någonting är knasigt här. Har du separata tändspolar är det en -99 eller senare.
Vanligaste felet om den misständer och har separata spolar är att gummit på dom spruckit så gnistan hoppar ut mot väggen i tändstiftsbrunnen.
Tja, tack för snabbt svar, jag menade 99 för den har separata spolar. Gummit på den jag drog ut var sprucken längst ner men med tanke på att det är p0300 istället för p0301 eller liknande, sen är stiftet helt svart och vet inte vad det beror på. Sen när jag kör så dör den efter några meter, känns inte som den borde göra det av bara misständning
Är det sprucket kommer gnistan förr eller senare ta den vägen och bilen misstända, det är iaf min erfarenhet. 
Jag undrar för örvigt om en -99 verkligen är så pass intelligent att den kan sätta annat än P0300 vid misständning? Men där kan kanske någon annan mer insatt i motorstyrningen på dessa bekräfta eller dementera.
Det är ju bara "halv-CAN" på dessa, så det går att läsa ut motor och ABS tex med en PPC på 99-00, medan först V70N -00 (eller ja, S80 -99) hade det mer avancerade CAN-nätet där allt är anslutet.
Senast redigerat av Brådhis (4 december 2020)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...