Brådhis skrev:
Eliotlid skrev:
Brådhis skrev:
Men är det konstanta misständningar eller sporadiska? Borde vara rätt avgörande för felsökningen.
En femcylindrig bil som tappar två cylindrar konstant torde vara närmast okörbar...
När jag drog ut de två tändspolarna och hade stift i så kom det ingen gnista alls, den är i princip okörbar, jag köpte den och kunde köra i typ 20 min fast nu går den bara på tomgång och kan varva men så fort jag försöker köra så dör bilen efter några meter, den har ingen ork alls
Och du jordade mot motorn?
Hur har du kommit fram till att det är just cylinder 2 och 3 som inte tänder?
Har för mig du skrev i förra tråden att gummit var sprucket på nå´n av spolarna. Har du åtgärdat det?
Det är ändå enormt mycket vanligare med kass spole/gummi än vad det är med trasig kabelhärva...
Det finns både bra och dåliga nyheter, jag har bytt spolarna nu och insåg att spolen jag testade med också gått sönder va någon anledning, jag får nu gnista till alla stift. Cylinder 2 går bra nu och bilen går mycket jämnare, däremot när jag drar ut kontakten på cylinder 3 så gör det ingen skillnad i motorns gång, jag har provat med flera stift och det ger gnista, när jag tar ut stiftet luktar det även bensin så tror det funkar också. Vilket får mig att tro att det är dålig komp. Oavsett anledningen så börjar jag bli osäker på om det ens är värt det, ska komptesta när jag får möjlighet men vad tycker ni man borde göra? Kan det vara något annat än komp? Är det ens värt att fixa?