Min volvo 945 käkar stift

d24tic24
6 december 2020 · 9 Inlägg

som sagt min 945 käkar stift håller 2 till 3 dagar dock är lambdan sönder så den går extremt fett den baksmäller som satan runt 2 tusen sen upp mot 3 tusen 3500 så blire också smällar dock tysta smällar och stiften bli sotiga som fan så funderar på att byta lambda så ksk slutar den käka stift varje dag vad tror ni här på forumet

Brådhis * Voff voff *
6 december 2020 · 10 280 Inlägg

d24tic24 skrev:
som sagt min 945 käkar stift håller 2 till 3 dagar dock är lambdan sönder så den går extremt fett den baksmäller som satan runt 2 tusen sen upp mot 3 tusen 3500 så blire också smällar dock tysta smällar och stiften bli sotiga som fan så funderar på att byta lambda så ksk slutar den käka stift varje dag vad tror ni här på forumet

Om lambdasonden är trasig är det utan tvekan steg ett innan du felsöker mer. På vilket sätt är lambdan trasig? Vilken felkod?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
6 december 2020 · 5 840 Inlägg

Ja, om lambdan är dålig så börjar man med att byta den. Är felet kvar sedankan man kolla hur tändningen står.

d24tic24
6 december 2020 · 9 Inlägg

gissar på lambdan för den drar 3 liter milen går fett och lamdalampan med lambda märket lyser vet att den inte indikerar att det är just lambdan men tror det

Brådhis * Voff voff *
6 december 2020 · 10 280 Inlägg

d24tic24 skrev:
gissar på lambdan för den drar 3 liter milen går fett och lamdalampan med lambda märket lyser vet att den inte indikerar att det är just lambdan men tror det

Eller LMM, eller en tempgivare, eller nå´t annat...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mew
6 december 2020 · 2 160 Inlägg

Ja, det låter som att stiften sotar igen av en anledning så satsa på att lösa grundproblemet. Går ofta att rengöra stiften med ex. bromsrengöring och montera igen f ö.

Lite speciellt att läsa felkoder på de där, men har du nån som har tillgång till en läsare så är det guld. Satsa i så fall på det först istället för att bara byta delar hejvilt. Alternativt om du har en kompis med en likadan bil som ni kan testa att skifta delar emellan.

Lucif3r
7 december 2020 · 2 215 Inlägg

Står ju inte vad det är för årsmodell... Men är det en -95a eller äldre finns det blinkdosa under huven, är det 96 eller senare byggar man sig en egen läsare mha. en LED(+passande motstånd) och 3 kablar(en tryckknapp är smidigt också, men inget måste).

Mew
7 december 2020 · 2 160 Inlägg

Lucif3r skrev:
Står ju inte vad det är för årsmodell... Men är det en -95a eller äldre finns det blinkdosa under huven, är det 96 eller senare byggar man sig en egen läsare mha. en LED(+passande motstånd) och 3 kablar(en tryckknapp är smidigt också, men inget måste).

Har du ju rätt i, fick för mig att det var en -97 men jag fick nog det från en annan tråd... lol

Lucif3r
7 december 2020 · 2 215 Inlägg

96-98 bygger man egen läsare till smile
Det är först 960/850/x70 med motronic4.4 man behöver en riktig läsare till.

d24tic24
7 december 2020 · 9 Inlägg

har en 96 men dock är det felsöksdosa på den var en 2,0 turbo förut importerad men får inga felkoder i dosan blinkar bar 1-1-1 på både tändning och bränsle delen av dosan

d24tic24
7 december 2020 · 9 Inlägg

fast är byt till en b230ft

Mossan1
8 december 2020 · 2 827 Inlägg

Avgassmällar brukar generellt vara tändningsfel. Men visst, flödar den, så kan det ju antända i avgasröret.

Tempgivaren, LMM, eller möjligen lamdasonden, men det är ganska ovanligt. Och rätt sond ska det vara.
Inget universellt tjafs. Funkade det, skulle alla ha samma sond för att spara pengar vid tillverkningen.

Är den modifierad utöver annan motor?
Jag tänker främst vedbodtrimmad med modifieringar på turbotryck, bränsletryck, osv.
Oljekladdat sportluftfilter = beställa havererad LMM, (nästan)
Kraftig överrepresentation bland LMM ras.

Jag ser så många fulskruvade Volvo 7-9-serie 850 och V-serie turbo som går halvdant.

Korrekt Chippad tex, brukar absolut inte vara problem i sig. Tvärsom så går dom riktigt bra.
Men att miljölampan lyser utan felkod, är ju lite skumt.
Hur gjorde man med mappningen när den gick från 2.0 till 2.3?
Tog man med styrdonet från 2.3?
Har inte 2.0 någon helt egen mjukvara, tror jag. Men det kanske kom senare...

d24tic24
9 december 2020 · 9 Inlägg

är styrsystem från en turbo 2,3 lh 2.4 och motorn är nyrenoverar eller rätt så ny renoverad me ny ringar packningar lager och allt pratade med han som hade haft den för föra ägaren han hade kört sönder 17 turbo motorer i den och 2 f motorer men den har ju lite mer ladd också laddar runt 1 bar om man verkligen ligger på men går som fan i 1 dag sen börjar den gå på 3 runt 3000 till 4000 sen efter det så går den så en stund till sen dan efter går den på 3 sen 2 sen dör den helt och bara hostar till när man försöker starta och lmm funkar testa den i annan bil tempgivaren borde funka för den fungerar i mätarhuset men jag testade dra ur lambdan och den gick likadant med lambdan i som utan

jaka54
10 december 2020 · 5 733 Inlägg

Hej!
Det är svårt att förstå vad du menar när du inte sätter ut punkt, komma  och liknande...

uazbuhanka
11 december 2020 · 30 Inlägg

att hänga sig i hur folk stavar gör att man inte vågar att skriva
se bygget i stället smile

husseman
11 december 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm.. fattar nada , var kan man se bygget? Kan det vara så att lite för många amatörkockar, varit inblandade i detta "bygge".?  - felkoder lär nog inte säga nåt, då man blandat o skakat o hoppats på tur.  -  hade satsat på skroten, eller möjligen byta l-sond med nån som har en som funkar. Till rätt motorstyrning då.  huu..  lycka till.
mvh/husse

Lucif3r
12 december 2020 · 2 215 Inlägg

uazbuhanka skrev:
att hänga sig i hur folk stavar gör att man inte vågar att skriva
se bygget i stället smile

Men det är en jäkla skillnad på att stava fel, och skriva så illa att man inte blir förstådd.
Och eftersom vi enbart kan tolka varandra utifrån just text här, så är det ändå rätt viktigt att man lägger ner lite extra energi på att åtmistonde göra sig förstådd.

Det tar inte speciellt många sekunder extra att slänga dit ett kommatecken eller 2, men gör natt-och-dag skillnad på hur väl man blir förstådd. Samma sak gäller givetvis punkt, och kräver ännu mindre energi att lägga dit än kommatecken. Hellre för många punkter än inga alls.


... Och vilket bygge är det vi ska se, menar du? Jag ser inget bygge i denna tråd...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang