Volvo 240 Bränslepump

SimonM
15 december 2020 · 5 Inlägg

Hej! Köpte en 244 härom dan och den har funkat prima helt tills nu, halvljuset slutade fungera och bilen startade inte, öppnade huven och hittade en lös hemmadragen kabel som gick till pluspolen på bränslepumpen under baksätet, kan det vara relaterat på nått vis att pumpen har gått på halvljuset, och vart ska pluskabeln till bränslepumpen?

Steff240
15 december 2020 · 1 018 Inlägg

Bränslepumpen matas från antingen bränslepumpsrelät eller från säkringsdosan, lite osäkert vilket.
Det kanske har matats av halvljuset men det är ju hög tattarvarning på det... roll

SimonM
15 december 2020 · 5 Inlägg

Steff240 skrev:
Bränslepumpen matas från antingen bränslepumpsrelät eller från säkringsdosan, lite osäkert vilket.
Det kanske har matats av halvljuset men det är ju hög tattarvarning på det... roll

Ja, jag blir ju så jävla brydd. Kikade kablaget vid pumpen och där hittade jag 3 kablar ihoplödda på plussidan (Hemmadragna kabeln som gick under bilen fram till batteriet, gul kabeln som går upp i bilen, och kontakten till pumpen). Så jag har ju ingen aning hur jag ska gå till väga, jag har konstaterat att pumpen funkar när man sätter extra pluskabeln på batteriet och när man byglar relät mellan 87 och 30, så jag vet att pumpen fungerar, men den vill inte gå igång när jag slår på tändningen.

Brådhis * Voff voff *
15 december 2020 · 10 280 Inlägg

Om pumpen går när du byglar reläet men inte annars så saknas ju spänningen som ska ge tillslaget på reläet. Du behöver alltså inte felsöka efter reläet egentligen då utan felet är att styrströmmen saknas av en eller annan anledning...

Du bör ju även kontrollera så att ingen spänning finns på styrströmmens stift, så att du vet att det nu inte bara är själva reläet som är kass.

Senast redigerat av Brådhis (15 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang