V70 98 startar och ibland startar den inte

stickan22
15 december 2020 · 5 Inlägg

hej min V70 98...ibland så startar den inte.. och ibland startar den(då går den som en klocka)
#bytt tändspole
# bytt brytare,fördelarlock
har tryck på ventilen(som liknar ett bilventil).har aktivitet på spridarna ..har kollat med en voltmeter då den inte ha startat..varvräknarnålen rör på sig då den inte startar..bränslepumpen funkar...
men då jag ger lite startspray då startar den (märkligt tycker jag )kanske är det bara tur att den startar då...
hoppas ni har några förslag ,jag har slut

amvh stickan 22

volvoqq Lastbilsmekaniker
15 december 2020 · 5 137 Inlägg

Hur mår din antenringen till startspärren

stickan22
15 december 2020 · 5 Inlägg

vet ej....vad har den  för funktion soppan eller tändnngen

Mossan1
15 december 2020 · 2 805 Inlägg

Startspärren bryter bara bränslepunpen på första generationerna.

Typexempel då, är att den "vill" första sekunden och dör. Omstart lika igen.
Bara för att pumpen startar i nån sekund med tändningen och dör tills nyckel identifierats och rörelse på motorn noterats av givarna.

stickan22
15 december 2020 · 5 Inlägg

Mossan1 skrev:
Startspärren bryter bara bränslepunpen på första generationerna.

Typexempel då, är att den "vill" första sekunden och dör. Omstart lika igen.
Bara för att pumpen startar i nån sekund med tändningen och dör tills nyckel identifierats och rörelse på motorn noterats av givarna.

okej.. du tror att det är startspärren som felar....kan man byta till reservnyckeln..

Senast redigerat av stickan22 (15 december 2020)

Mossan1
17 december 2020 · 2 805 Inlägg

Visst kan du testa andra nyckeln, och framför allt ta bort en ev andra bilnyckel från knippan.

Men det som felar (om det är startspärren) är i så fall antennringen som snappar upp signalen nyckelns chip ger ifrån sig.

Även tändlåsbrytaren är vanligt fel på gamla Volvo' s.

Senast redigerat av Mossan1 (17 december 2020)

Brådhis * Voff voff *
17 december 2020 · 10 277 Inlägg

Jag gissar på kamlägesgivaren. Var inget direkt superovanligt fel på dessa bilar och den brukar ge just felet att bilen ibland startar och ibland inte.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
17 december 2020 · 2 208 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag gissar på kamlägesgivaren. Var inget direkt superovanligt fel på dessa bilar och den brukar ge just felet att bilen ibland startar och ibland inte.

Det stämmer bara om det är en 10V(Fenix styrsystem). Dom kan, ibland, starta och gå utan kamaxelgivare
20V(Motronic4.4) tvärvägrar att starta om det är något fel på kamaxelgivaren(och tvärdör om den signalen skulle försvinna och/eller bli fel i drift).

Jag tycker det låter som ett typexempel på startspärrsproblem, och då är det nästan alltid antennringen som är kass. Ibland kan det funka att göra rent kontakten, men långt ifrån alltid.

Brådhis * Voff voff *
17 december 2020 · 10 277 Inlägg

Lucif3r skrev:

Brådhis skrev:
Jag gissar på kamlägesgivaren. Var inget direkt superovanligt fel på dessa bilar och den brukar ge just felet att bilen ibland startar och ibland inte.

Det stämmer bara om det är en 10V(Fenix styrsystem). Dom kan, ibland, starta och gå utan kamaxelgivare
20V(Motronic4.4) tvärvägrar att starta om det är något fel på kamaxelgivaren(och tvärdör om den signalen skulle försvinna och/eller bli fel i drift).

Jag tycker det låter som ett typexempel på startspärrsproblem, och då är det nästan alltid antennringen som är kass. Ibland kan det funka att göra rent kontakten, men långt ifrån alltid.

Ja, vi vet ju tyvärr inte vilken motor som sitter i trådskaparens bil...

Men jag har varit med om att kamaxelgivaren gett felet att bilen startat ibland och ibland inte på en 20V-motor. Det var helt enkelt nå´n form av glapp i givaren. Har även varit med om det på en B6304 i en 960 (som väl också har Motronic om jag minns rätt?).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
17 december 2020 · 2 208 Inlägg

Brådhis skrev:
Men jag har varit med om att kamaxelgivaren gett felet att bilen startat ibland och ibland inte på en 20V-motor. Det var helt enkelt nå´n form av glapp i givaren. Har även varit med om det på en B6304 i en 960 (som väl också har Motronic om jag minns rätt?).

Det beror helt på årsmodell. Motronic4.4 kom först -96 på både 960 och 850(T5 hade dock kvar 4.3), och alla S/V70 97-98 20V har Motronic4.4.
960 hade väl Motronic1.8 innan -96 har jag för mig, och 850 hade 4.3. Båda dom systemem är betydligt mer förlåtande än 4.4. Denso/ME7 som kom -99 är även den rätt förlåtande, jag är dock osäker på om dom kan starta och gå utan kamaxelgivarens signal...

Motronic4.4 är ett väldigt kompetent styrsystem, men ack så kinkigt big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang