Ford focus -01 dör vid frikoppling och inbromsning.

Allower
17 december 2020 · 9 Inlägg

Hej.
Jag skulle behöva lite tips här.
Jag ska förklara så noga jag kan.
Vid frikoppling går tomgång upp och ned under 1000 varv. Kör man på t.ex. 90 väg och frikopplar för att svänga går tomgången upp och med och ibland så lågt att bilen dör. Funderar på om det kan ha med ett spjällhus att göra?

Sen är det en sak till som är lustigt. Ibland när man kör så åker hastighetsmätaren ner till noll, när detta händer kan bilen ibland börja hacka lite och tripmätaren försvinner och det blir bara streck (——) typ istället för siffror.

Tror ni att detta är 2 separata fel eller hänger dom ihop?

Väldigt tacksam om någon har några tips som jag kan testa med.

Mvh Christian

SvarreE
18 december 2020 · 239 Inlägg

Svårt att säga, kan absolut höra ihop men måste inte.... (glasklart tyckande från min sida...)
Tror att ditt andra problem kan vara en taskig jordning någonstans eller ett kabelbrott som skakar isär för att sedan få kontakt igen, hade börjat att leta runt nyckeln, cylindern kanske eller runt säkringsboxen.

För ditt första problem får du nog ge lite mer info om vad det är för motor du har i bilen.
Kan såklart vara samma problem att strömmen försvinner, eller att bilen stryper sig själv (vilket hade varit en bättre gissning på en förgasarbil kanske) Men kanske går det kablar runt kopplingspedalen du råkar komma åt när du frikopplar?
Om du jobbar med gasen och håller uppe varven dör han då också??

Allower
18 december 2020 · 9 Inlägg

Ja ska kolla vad motorn heter men nån förgasare är det ju inte.

Det är inga problem att hålla varv om jag gasar lite när jag frikopplar. När jag startar bilen när den är kall ligger varvet stadigt på 1070rpm ungefär.

När jag kör och frikopplar får jag mer känslan av att bilen typ blir chokad eller så. De va därför jag tänkte spjällhus eller luftmassemätare kanske.
Jag ska undersöka det lite mer imorgon.

Kabelbrott och så vidare känns svårt att hitta, men jag ska kolla det du skrev så gott jag kan. Dra ut alla relä o sätta i dom igen också kanske.

Jag tar gärna imot fler tips.

Christian

Utmarks-Loke
18 december 2020 · 5 840 Inlägg

Om det är elektriskt spjällhus på en sådan så hade det helt klart varit en möjlighet att det behövde rengöras. Kan möjligen också bero på att motorn drar tjuvluft, men då brukar den gå bättre på höga varv.

Hastighetsmätaren tror jag är ett annat fel, kanske något med hastighetsgivaren eller kabeln till den. Vissa bilar har en speciell givare på slutväxeln, andra tar signal från ABS. Speciellt ABS-givarna är det ofta fel på eftersom de sitter utsatt till ute i hjulnaven i snö och slask och vägdamm.

Xebers76
18 december 2020 · 2 271 Inlägg

En motor som stannar på det sättet är oftast vakuumläckage eller problem med tomgångsmotor/gasspjäll.

Ditt andra problem vågar jag inte ge mig på dock.


Edit: se till att läsa av felkoder med en riktig läsare innan man börjar byta delar

Senast redigerat av Xebers76 (18 december 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang