4534
Sök

Köpråd m4/c63

1 Inlägg
20 december 2020
Trådstartare
Hej,

Behöver lite tips från er som har lite mer koll angående bilköp
Har tänkt och kollat på en m4 eventuellt en c63 från -14 och uppåt.
Jag är väl medveten om bensin kostnaderna men det är väl oxå därför man köper dessa bilar.

Jag är en 20-åring, bor hemma har i princip inga ”hushållsutgifter” förutom mobil osv 1000kr sammanlagt
Drar in efter skatt 22-23k
Och jag kan lägga en kontantinsats på bilen runt 200k

Men vad är era åsikter?
Räcker pengarna?
Hur stora är utgifterna när det gäller service, försäkring, däck (12k) per set?
Hur ofta slits de ut baserat på en aggressiv körning?
Utgifter vill veta allt mer eller mindre, behövs inga direkt siffror men ett ungefär och sen era synpunkter är välkomna.

Har vissa av bilarna några större kända problem? Kollat lite youtube men lyssnar även på era kunskaper.

Är medveten om att allt går att lösa billigare så som service hos någon annan istället för bmw då de är piss dyra.
Beställa lite mindre saker från Tyskland som man kan byta själv.

Dessa 2 bilar är mitt första prio, annars har jag även tittat på 430i, riktigt härlig bil med men om jag kan ha råd med en m4 så tar jag nog hellre det.

Bilen kommer inte stå på mig så klart utan på farsan. Så försäkring borde ligga runt 1200-1400/månad?

Tar emot alla tips, tack!
Senast redigerat av Ralphr (20 december 2020)

Forummoderator
18 356 Inlägg
20 december 2020
20 år gammal och köpa M4? Du kommer nog att få mycket mothugg om att "spara pengarna och köp en gammal Toyota tills du lärt dig köra bil". Hehe. Men: Hög motoreffekt och en -än så länge- oerfaren förare, ta det vackert är mitt råd! Jag vänjer mig aldrig vid höga effekter på väg till jobbet en tidig måndagsmorgon... kör av olika orsaker en löjligt motorstark bil i nuläget.

Ska du köra hårt ibland så kan vevaxelhuben gå åt helvete med motorras som följd. Sök på "Crank hub M4" så klarnar det nog.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 703 Inlägg
20 december 2020
Ralphr skrev:
Är medveten om att allt går att lösa billigare så som service hos någon annan istället för bmw då de är piss dyra.
Beställa lite mindre saker från Tyskland som man kan byta själv.

Att köpa en sådan bil och göra service själv är ett perfekt sätt att sänka värdet på bilen

Ralphr skrev:
Bilen kommer inte stå på mig så klart utan på farsan. Så försäkring borde ligga runt 1200-1400/månad?

Och du är med på att försäkringsbolaget har rätt att neka ersättning ifall någon annan än brukaren står som ägare?
Det är inte första gången en förälder står som ägare

Säger inte att du kommer köra på något men det är onödigt att vara dumsnål
Senast redigerat av xXSammy (20 december 2020)

De/Dem

3 459 Inlägg
20 december 2020
20 år och planerar köpa m4 och undrar hur snabbt däcken slits vid aggressivt körning?

Säg till när du ska köra, så håller jag mig inomhus.

Sök