VW T4 eller T5 för ombygge?

enok71
18 december 2020 · 12 Inlägg

Jag skulle vilja fixa en "äventyrsbil" för roliga resor, som man kan sova i samt som kan ta sig fram på dåliga vägar långt ut i världen.

Jag väljer mellan en fyrhjulsdriven VW T4 eller T5 med TDI motor. De är hyfsat bränslesnåla så man kan åka långt utan att ruinera sig, och det finns gott om delar. Eller?

Fördel med T4 tänkte jag är att de är såpass gamla att man fortfarande får byta motor om man har lust. Men hittar man en T5 med lämplig drivlina så behövs ju å andra sidan inte det? Eller är de äldre motorerna enklare och driftsäkrare kanske?

Tänkte även fråga om nån vet hur besvärligt det är att byta tak, om man t.ex. vill ha high-top tak istället för det vanliga. Är det bara att åka till skroten och skruva loss ett tak och sätta dit? Jag har sett att det säljs "westfalia" tak också.

Anses de här bilarna jobbiga när det gäller rost?

Tack på förhand

Cuefa Ain't no place like home...
18 december 2020 · 4 630 Inlägg

Rosten är en stor fiende gällande alla T4 och många T5.
Den stora skillnaden är att T5 har bättre komfort, bättre förbrukning.
T4 är elaka att skruva på och väldigt mycket saker börjar försvinna gällande delar och annat.
T5 är överlag en bättre konstruktion att bygga vidare på, ska du ha 4wd är detta extra viktigt då T4ans Syncro-drivning inte är lika tålig som T5ans Haldex-system (som i sig inte är befriat från problem)...

I min värld är det solklart T5an som ligger bäst till.

Att byta tak är inte helt enkelt eftersom de högre taken oftast är i glasfiber medan det låga taket är plåt som är svetsat på plats.
Mitt tips är att inte ha bråttom, leta en stund så hittar Du bilen Du vill ha. Med lite tur kanske den redan har rätt tak, drivlina, etc

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
enok71
21 december 2020 · 12 Inlägg

Hmm tack för svar. Någon annan sa att TDI-motorerna drar sönder drivlinan på T4 med fyrhjulsdrift. Men utan turbo får man nöja sig med 77Hk och det är ju inte så roligt (fast det kanske faktiskt räcker i praktiken).

Brådhis * Voff voff *
21 december 2020 · 10 299 Inlägg

T5 är ju över lag en modernare bil, provkör du båda så kommer du märka detta tydligt på komforten.

Så ryms en T5 i budgeten är det helt klart att föredra. smile

Jag har gjort många mil i en T5 (facelift) på ett tidigare jobb och jag har egentligen bara gott att säga om den. Den jag körde var en lång med 180 hk, 4wd och DSG. Hade inte alltför sällan ~2,5 ton på dragkroken och det klarade den galant både vad det gällde förbrukning och körning.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang