A2 motorcykel, vad ska man köpa?

Niaisk
21 december 2020 · 44 Inlägg

Tjenare alla på garaget! Nu är det såhär nu inväntar jag min 18 årsdag och då är det sjävklart dags för att ta att uppgradera sig till A2-kort!

Så då är min fråga till er, vad ska man köpa för A2 hojj? Har kollat på olika och har fastnat för Kawasaki z400 eller z300 men hittar ingen till salu eller ingen för vettigt pris.

Alla motorcyklar är intressanta annars, budgeten är max 30-35 men kan möjligtvis sträcka mig till 40 tusen för ett riktigt fin motorcykel.

Ge mig gärna tips på vad för hoj men skaffa då jag behöver ideér och tips om vilka som är bra och inte, desto billigare desto bättre smile Om det ger något så kör jag en Yamaha YZF-R125 för tillfället.

Tack på förhand! //Elias

patrik79
22 december 2020 · 782 Inlägg

Åk och provsitt/kör är mitt tips. Hur bra än hojen är på papper eller vad folk säger på forum så ska ju hojen och körställningen passa dig.
Nu har jag aldrig kört någon högvarvig 300 eller 400cc hoj, jag skulle dock tippa på att man får varva rätt mycket för att få någon effekt. Jag hade hellre satsat på en större motor med samma effekt så du får lite bottenvrid. Det finns ju tex honda black widow med 750 motor som kvalar in som a2 hoj. En custom kanske är helt fel för dig men provkör lite olika hojar med olika karaktärer så du ser vad som finns.

Jag tycker det går lite hysteri i att ha den nyaste hojen med bäst omdömen för att det ska funka, Jag har nog kört 4000mil under de senaste 5 åren med hojar som nu är 20-30 år gamla och kostat max 20000kr, utan större problem. Med det vill jag ha sagt att gå mer på din egen känsla än vad som skrivs i tidningar och forum.

torsen
22 december 2020 · 7 233 Inlägg

Att du ska ha en Japan är väl utan tvekan.
Frågan är om du ska en "Raceputtehoj" eller en "Gynekologstol".
Oavsett vilket så anser jag att du ovillkorligen ska satsa på en med ABS-bromsar.
Går inte med ord beskriva hur mycket säkrare en inbromsning med ABS är än utan.
Du måste testa själv.
Skillnaden är som att bromsa en bil med fotbroms eller med handbromsspak.

Part i målet: Har bl a ägt Virago 1100 och Suzuki 1400 Intruder på 20-hundratalet.(utan ABS!!!!!)
Gjorde lumpen som MC-ordonans(skryyyyt)
Första hojen en 750 sida m handväxel och fotkoppling(mera skryt).

Nybergrobin
22 december 2020 · 2 378 Inlägg

Niaisk skrev:
Tjenare alla på garaget! Nu är det såhär nu inväntar jag min 18 årsdag och då är det sjävklart dags för att ta att uppgradera sig till A2-kort!

Så då är min fråga till er, vad ska man köpa för A2 hojj? Har kollat på olika och har fastnat för Kawasaki z400 eller z300 men hittar ingen till salu eller ingen för vettigt pris.

Alla motorcyklar är intressanta annars, budgeten är max 30-35 men kan möjligtvis sträcka mig till 40 tusen för ett riktigt fin motorcykel.

Ge mig gärna tips på vad för hoj men skaffa då jag behöver ideér och tips om vilka som är bra och inte, desto billigare desto bättre smile Om det ger något så kör jag en Yamaha YZF-R125 för tillfället.

Tack på förhand! //Elias

Varför begränsa dig med en z300/400 när du kan köpa en strypt 800? smile   

betydligt mycket mera motorcykel på alla sätt och vis

jaka54
23 december 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har själv en Honda Pan European 1300 STA (2003)  och en  Honda CB 750 (1969) och "pannan" har ABS bromsar! Det har inte den gamla Honda CB 750:an!- Det är en himmelsk skillnad att bromsa dessa hojar
På den moderna "Pannan" är det bara att klippa till med bromsarna  med all kraft  utan att man låser bakhjulet. På den gamla CB 750:an utan ABS låser man bakhjulet hur lätt som helst med följd att det man kanar och får sladd. Så ska du köpa motorcykel så välj därför en med ABS bromsar.
En annan  sak som är viktigt är att man sitter bra och att hojen har uppvärmda handtag!
Alla hojar idag är bra så valet att välja hoj är både lätt och svårt, för det finns många att välja på. En annan grej att tänka på är att man ska nå ner med bägge fötterna när man sitter upprätt på på sadeln, -en liten detalj kan tyckas men nog så viktig.
Sen om man föredrar glidare eller den typ av hoj Z300/Z400 representerar en smaksak, viktigast är att man trivs med hojen och sitter bekvämt. Så provkör så många du kan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang