Dubbla lådor och h-reg?

NissesMekAB
26 december 2020 · 16 Inlägg

Söker a-traktor och har hittat en som jag är intresserad av, däremot så har den dubbla lådor och h-reg. Dubbla lådor gör ju att bilen går på höga varvtal och medför vibrationer och dålig hållbarhet. Nu hittade jag en annan annons där en person påstår att man kan plocka bort den bakre lådan med ställning och sätta tillbaks originalkardan utan att göra en ny registreringsbesiktning. Detta tycker jag låter extremt udda med tanke på att spärrningen står skriven i bilens fordonsuppgifter. Uppskattar svar!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 december 2020 · 13 736 Inlägg

Måste alltid reggas för att det ska vara godkänt..    bes kanske inte bryr sig om det men polisen gör.

varför gör du inte bara en egen?   köpa någon halv ny diesel bil och regga den  inte alls så krångligt och svårt längre..     att köpa en gammal volvo med dubbla lådor är nog det sämsta valet..

polarn håller på med en v50 nu den gör 30km/h på 4ans växel straxt över tongång vilket är perfekt.  drar inget bränsle alls och man slipper allt oväsen.      på dessa bilar räcker det med  en låst ecu och lite lite små grejer för att bilen ska glida genom bes.    man slipper helt enkelt att 150st ungar varit och sabbat bilarna innan och söndervarvat gammalt skrot.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
NissesMekAB
27 december 2020 · 16 Inlägg

Detta stämmer inte, frågade killen som skrev att man kunde ta bort den bakre lådan utan ny reggbess och han hänvisade mig till transportstyrelsen: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … a-traktor/

Där kan vi läsa att han har helt rätt. "Om min A-traktor idag är registrerad med dubbla växellådor samt en hastighetsregulator. Om jag tar bort en växellåda, behöver min A-traktor registreringsbesiktas igen?"- transportstyrelsen

Svaret: "Du behöver inte inställa din A-traktor till registreringsbesiktning igen om den redan idag är hastighetsreglerad med hastighetsregulator och det framgår av registreringsbeviset." Skriver transportstyrelsen.


Alltså, man kan visst göra det! Och på din fråga om varför man skulle vilja ha en gammal volvo så är svaret enkelt. Varför vilja ha en ful liten familjebil när man kan ha en fin 940 med bakhjulsdrift. Mycket mer lättmeckad och mycket roligare.

Brådhis * Voff voff *
27 december 2020 · 10 277 Inlägg

NissesMekAB skrev:
Detta stämmer inte, frågade killen som skrev att man kunde ta bort den bakre lådan utan ny reggbess och han hänvisade mig till transportstyrelsen: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … a-traktor/

Där kan vi läsa att han har helt rätt. "Om min A-traktor idag är registrerad med dubbla växellådor samt en hastighetsregulator. Om jag tar bort en växellåda, behöver min A-traktor registreringsbesiktas igen?"- transportstyrelsen

Svaret: "Du behöver inte inställa din A-traktor till registreringsbesiktning igen om den redan idag är hastighetsreglerad med hastighetsregulator och det framgår av registreringsbeviset." Skriver transportstyrelsen.


Alltså, man kan visst göra det! Och på din fråga om varför man skulle vilja ha en gammal volvo så är svaret enkelt. Varför vilja ha en ful liten familjebil när man kan ha en fin 940 med bakhjulsdrift. Mycket mer lättmeckad och mycket roligare.

Men är den du kollat på alltså reggad (dvs det står inskrivet) med både H-reg och(!) dubbla lådor?

Det är för övrigt inte ofta tex V70, BMW 5-serie, Saab 9-5 (vilket väl är dom vanligaste nu med nya reglerna?) kallas "ful liten familjebil"...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
NissesMekAB
27 december 2020 · 16 Inlägg

Jepp, står både om dubbla och h-reg så det funkar jättebra, märker ju att det finns en del självutnämnda mästare på detta forumet 😂 (dvs Growe) men även de bästa kan ju ha fel.

Brådhis * Voff voff *
27 december 2020 · 10 277 Inlägg

NissesMekAB skrev:
Jepp, står både om dubbla och h-reg så det funkar jättebra, märker ju att det finns en del självutnämnda mästare på detta forumet 😂 (dvs Growe) men även de bästa kan ju ha fel.

Såja... Du visste inte heller svaret från början, så den där tonen kan du nog hoppa över...

Det kan för övrigt inte vara särskilt vanligt att en a-traktor är reggad både med dubbla lådor och H-reg? Varför skulle man ens göra så när det räckte med dubbla lådor förr?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
NissesMekAB
27 december 2020 · 16 Inlägg

Anledningen till att folk har både dubbla lådor och hreg är att innan lagen ändrades behövde man ha rätt utväxling (att traktorn endast fick gå i 10km/h på ettans växel). Efter att den regeln togs bort började folk köra med enkellåda och hreg. När hreg kom började folk sätta dem på de dubbla lådorna för att fortfarande uppnå det kravet fast med lägre bensinförbrukning. Jag kan givetvis ha fel men hoppas att ni förstår. Är själv ingen mästare men lär mig sålänge jag lever.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 december 2020 · 13 736 Inlägg

Tror endå inte på det svaret dom skrivet just pga det står dubbla växellådor inskrivet i regbeviset.

Tittar polisen och ser enkel låda istället för dubbla kommer dom sätta reg bes på bilen.

Eftersom den frångår sitt godkännande vid reggningen så ansers den inte vara rätt.
Men som sagt det är min personliga åsikt,  det man alltid ska veta är att polisen älskar att hitta fel på a-traktorer.  framför allt vissa nitiska trafikpoliser.     
Du kan ju dra iväg ett mai till polisen för det är ju dom som t.o.m underkänner bilar som just rullat ut från bilprovingen inkl reggningar av fordon.

Senast redigerat av Growe (27 december 2020)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 december 2020 · 13 736 Inlägg

NissesMekAB skrev:
Anledningen till att folk har både dubbla lådor och hreg är att innan lagen ändrades behövde man ha rätt utväxling (att traktorn endast fick gå i 10km/h på ettans växel). Efter att den regeln togs bort började folk köra med enkellåda och hreg. När hreg kom började folk sätta dem på de dubbla lådorna för att fortfarande uppnå det kravet fast med lägre bensinförbrukning. Jag kan givetvis ha fel men hoppas att ni förstår. Är själv ingen mästare men lär mig sålänge jag lever.

jo att dom ändrat lagen och att man inte längre behöver komma under 10km/h på 1ans växel är ju klart.    H-reg med dubbla lådor är för att man kör ena lådan som hög och låg växel 1:An och 4:Ans växel
och har tex 3 eller 4växlar på den andra lådan för att få ner varven.

problemet jag ser är att dubbla växelådor är inskrivet i reggbeviset samma grej som polisen slår upp på sin dator när dom stoppar dig.    dom tittar att bilen är reggad med dubbla lådor och bilen har enkel låda.     inte så mycket med att bilen är full laglig att registera så.  men det ena betyder inte per automatik att det andra är lagligt..

kan tex ta ett exempel på en volvo 740GL med automat låda från fabriken bilen är tillverkad 1986
inget konstigt 112hk förgasar motor.

en dag tänker du hm.  min bil får ha 238hk och 310nm vrid..   och du kastar i en motor från en volvo 940 2.3s  en B230fk med 135hk 230nm  ihop med dito låda en Manuell M90.   en godkänd kombo.

dagen efter du monterat motor och låda ibilen så blir du stoppad av polisen. 
dom står och pratar med dig genom fönstret och ser hm manuell växelåda.   polisen som är trafikpolis såg i datorn att denna bilen är utrustad med en Automatisk växelåda.
vilket så klart slutar med att dom gör en flygnade på bilen och där inser dom att det sitter ingen gammal b230a motor i den bilen. utan en modernare b230fk med turbo.     vilket kommer resultera i en registerings besikting. 

samma sak i min värld händer med en a-traktor med enkel låda iställlet för dubbla lådor som bilen ska ha enligt reginsteringspapprena.

jag personligen hoppas jag har tokfel.  men vi bor i byråkraternas skitland. Sverige..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
NissesMekAB
27 december 2020 · 16 Inlägg

Kan ju hålla med om att det verkar underligt men transportstyrelsen är ändå en statlig myndighet så det på deras hemsida kan näst intill omöjligt vara lögn. Borde man inte bara kunnat skriva ut deras sida och ha det liggande i handskfacket om polisen får något dumt för sig? Borde klart vara godkänt, vissa poliser gillar ju inte att kolla på telefonen/litar inte på den.

Senast redigerat av NissesMekAB (27 december 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang