Krånglande epa Volvo 740

Robmal
1 januari 2021 · 2 Inlägg

Sonen har en Volvo 740 -87 med en B230F som är ombyggd till epa. En regulator från Loh Electronics är monterad för att hålla nere hastighet och varvtal. Allting har fungerat perfekt fram tills några veckor sedan då det började krångla. När vi vrider på tändningen så reagerar inte bränslemätaren och när vi startar får vi inget utslag på varvräknaren, felet uppträdde först intermittent men nu är det konstant.

Det är bara bränslemätaren och varvräknaren som inte funkar, övriga instrument och lampor funkar som de ska.

Vi har bytt elkopplingen på tändningslåset men inte hela tändningslåset.

Vad anser ni att nästa steg är i felsökningen, börjar få ont om idéer?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 januari 2021 · 14 049 Inlägg

Robmal skrev:
Sonen har en Volvo 740 -87 med en B230F som är ombyggd till epa. En regulator från Loh Electronics är monterad för att hålla nere hastighet och varvtal. Allting har fungerat perfekt fram tills några veckor sedan då det började krångla. När vi vrider på tändningen så reagerar inte bränslemätaren och när vi startar får vi inget utslag på varvräknaren, felet uppträdde först intermittent men nu är det konstant.

Det är bara bränslemätaren och varvräknaren som inte funkar, övriga instrument och lampor funkar som de ska.

Vi har bytt elkopplingen på tändningslåset men inte hela tändningslåset.

Vad anser ni att nästa steg är i felsökningen, börjar få ont om idéer?

Jag är inte så duktig på sånt här men testa att byta tändningslåset. Förhoppningsvis kommer det in nån mer på forumet som kanske har mer koll.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mew
1 januari 2021 · 2 160 Inlägg

Se över själva mätarhuset och kretskortet på baksidan, det brukar bli dåligt med tiden, lödningar etc. Tankmätaren är standardfel på 740, brukar vara antingen i mätarhuset, givaren bak eller kablaget, men eftersom även hastighetsmätaren ger upp och eftersom det först var intermittent tippar jag på att det är mätarhuset (dess kretskort) som krånglar.

Senast redigerat av Mew (1 januari 2021)

Brådhis * Voff voff *
1 januari 2021 · 10 279 Inlägg

Eftersom krånglande mätarhus (i synnerhet tankmätaren) är rätt vanligt på 740 så skulle jag nog gissa på det. Ta ut det och kolla hur kretskort och lödningar mår, hittar ni inget så köp ett likadant (håll reda på hur många stift kontakten har) på skroten och prova. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Robmal
1 januari 2021 · 2 Inlägg

Tack för bra tips! Vi börjar nog med att kolla över instrumenthuset.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang