4537
Sök

Köpråd familjebil

4 Inlägg
3 januari 2021
Trådstartare
Tjena
Jag letar efter en bil till familjen, men jag är totalt okunnig med bilar
Kan fixa det absolut enklaste och har bytt olja nån enstaka gång endast

Söker en problemfri kombi med stor baklucka och automat, ett stort plus är motorvärmare
Automat är ett måste då tjejen har automatkort
Vi kör endast småsträckor, åker på ärenden, typ åka till skolor och handlar mat
Är inte så viktigt med komfort och så utan problemfritt och stor baklucka är verkligen det viktiga här
Budget är lite flytande men tänker mig runt 80-110k, men vet inte vart jag ska lägga mig för att få en bra problemfri prisvärd bil. Köp nåt för 200k känns onödigt eftersom vi inte använder bilen alltför mycket

Har såklart fastnat för Skoda Octavia/superb, men det är ju DSG men finns ju 6 växlade som jag läst att vissa tycker ändå är dugliga.. bakluckan är ju lockande! Även en hel del med fjärrstyrd värmare
Tack på förhand!

6 592 Inlägg
3 januari 2021
Hej!
Ingen el-bil då??
Som vanligt är det japanska bilar som är mest problemfria.
Varför inte en Prius?
Senast redigerat av jaka54 (3 januari 2021)

Forummoderator
18 356 Inlägg
3 januari 2021
Tja, man får ju en Prius 3:a för den slanten. Bagaget är mycket stort i dessa. Automaten är standard och den är krångelfri. Driftsäkra bilar. Våran drar cirka 0,48 l/mil nu med dubbdäck.

Skatt: 360:- /år

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

KenthIJ
3 januari 2021
Priusen går väl även att förvärma (och även kyla om det behövs) i ca tio min med AC knappen på nyckeln

KenthIJ
3 januari 2021
Kolla även Toyota Auris TS (kombi) Hybrid. Bra utrymmen , automat, erkänt driftsäker och bör kunna köras på i snitt halvlitern vid blandad körning och under alla årstider ( snitt årsbasis)

4 Inlägg
3 januari 2021
Trådstartare
Tack för alla svar!
Ja, Toyota verkar ju vara ökända att vara problemfria och driftsäkra
Ska kolla in de, men prius är väldigt fula men kanske får leva med det 😄
Vad tycker ni om avensis?
Om man då köper säg en auris/avensis vad för prisklass får man mest för pengarna tycker ni?

Har kollat lite på V70, vad tror ni om det?
Kollat på 2010-2011 med typ 16k mil

KenthIJ
3 januari 2021
Gurkapa skrev:
Tack för alla svar!
Ja, Toyota verkar ju vara ökända att vara problemfria och driftsäkra
Ska kolla in de, men prius är väldigt fula men kanske får leva med det 😄
Vad tycker ni om avensis?
Om man då köper säg en auris/avensis vad för prisklass får man mest för pengarna tycker ni?

Har kollat lite på V70, vad tror ni om det?
Kollat på 2010-2011 med typ 16k mil

Är inte heller så speciellt kunnig på bilar. Där är bl. a Hybrid_ s kunnighet oomtvistad men...

Jag skulle tro att en Auris TS HSD (kombi/hybrid) runt 2014-2015 (före sista facelift) är prisvärd (har själv haft en 2014). De lastar mer än man tror och jag tror att de fortfarande har 360sek/år skatt.

Avensis är ju något större men drar oxå mer och har högre skatt
Senast redigerat av KenthIJ (3 januari 2021)

Sök