Koppla backkamera på RTI v70

Wille03
2 januari 2021 · 67 Inlägg

Hej, har en v70 med RTI navi, ej TV. Skulle vilja få in en backkamera och har läst folk som har kopplat en kamera på TV kablarna, men jag har ju inte TV så jag undrar om det finns någon annan lösning som någon har lyckats med. Behöver inte vara så komplicerat ett det ska starta när man lägger i backen, men att man ska kunna välja mellan kameran och navigationen.

Lucif3r
3 januari 2021 · 2 208 Inlägg

Det beror ju lite på vilken årsmodell av V70 du har...
Men kort sagt så nej, inte på något enkelt eller billigt sätt.
Det enklaste(i mitt tycke) är att helt enkelt byta ut displayen till en eftermarknads med 'riktiga' videoingångar. Du förlorar ju RTI-delen med det alternativet, men samtidigt går det lösa på andra sätt rätt enkelt(genom t ex en modul som kan synca sig med telefonen, en raspberryPI, eller liknande).

Ett annat alternativ är att helt enkelt skruva isär displayen och leta reda på video-input-delen, och konvertera den så den godtar externa inputs.

Ett sista alternativ är att jaga reda på en sats som kan utföra det du vill. Jag vet inte exakt vilken sats som gäller i ditt fall, men dom verkar ligga på runt 200USD oavsett. Hur bra en sån funkar i praktiken har jag ingen aning om dock...

edit: hittade denna video https://www.youtube.com/watch?app=deskt … 4YxeVsdQ6o
Inga instruktioner, och vad jag kan se gäller det displayen i P2orna. Men vad jag kan se så används den vita kabeln för input. Blå och grön verkar styra upp/ner och ljusstyrka via en (troligen) simpel sketch i en arduino. Lite osäker på den punkten dock då jag inte riktigt ser vilken pin den röda kabeln är kopplad till på arduinon.
Om så är fallet så borde det enkelt gå att tjuva sig in på den vita kabeln, montera en switch så du kan byta mellan standard-visningen och extern input. Kan dock inte garantera att det riktigt så enkelt, det får man prova sig fram till.

Senast redigerat av Lucif3r (3 januari 2021)

Wille03
3 januari 2021 · 67 Inlägg

Hade det vart en RTI med inbyggd TV så borde det ha gått att koppla in bildsignal från kameran istället för bildsignalen till TV, och på så sätt fått backkamera när man väljer TV. Men det borde väll gå en bildsignal från cd-växlaren bak där skivan till navigationen sitter. Då kanske man kan sätta en swith och byta mellan Backkamera och Navigationen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang