Vad kostar en nytt bilbatteri samt installation?

TaxiBenz
7 januari 2021 · 130 Inlägg

Lucif3r skrev:
En laddare ska inte användas "i nödfall", en laddare används för att *underhålla* batteriet under lång tid.
Ska du ha någonting för "nödfall" så köp en startbooster och ha i bilen istället.

Tror det var en sån servicekillen hade. Kostar ju lika mycket som ett nytt batteri.

uhlin
7 januari 2021 · 2 831 Inlägg

TaxiBenz skrev:

panda666 skrev:
bara o köra vidare då^^ den dagen han slutar starta så bara o ringa bärgare och sen köpa ny batteri^

Ja och det spar jag många tusenlappar på.

Kostnaden för batteri kommer du aldrig undan. Och bärgare till det....

Hur räknar du då att du ska spara många tusenlappar?..... Hmmmm

panda666
7 januari 2021 · 4 228 Inlägg

uhlin skrev:

TaxiBenz skrev:

panda666 skrev:
bara o köra vidare då^^ den dagen han slutar starta så bara o ringa bärgare och sen köpa ny batteri^

Ja och det spar jag många tusenlappar på.

Kostnaden för batteri kommer du aldrig undan. Och bärgare till det....

Hur räknar du då att du ska spara många tusenlappar?..... Hmmmm

antar att man har bärgning på försäkringen och väntar tills batteriet är verkligen sopslut, finns en risk att betteriet blir så dåligt att bilen inte startar mer även med starthjälp, tror att ja har varit med om på jobbet att batteriet är i så dåligt kapacitet att starthjälp hjälpte inte. Då är det enda man kan göra att bärga till verkstad och byta batteri. Som sagt mitt batteri började bli lite seg några veckor sen och sist tjurade han ordentligt 3 dagar innan jul, köpte ny direkt för 1000kr en 62 ah om ja minns rätt och bytte sj tack o lov på gamla volvo går det enkelt. Börjar batteriet bli trött är det lite man kan göra för att få liv i den igen, bara o byta.

Brådhis * Voff voff *
7 januari 2021 · 10 245 Inlägg

Hade inte generatorn laddat hade definitivt bilen talat om det, det är ändå en modern E-klass vi pratar om.

Att ladda batteriet på en bil som går 3-4 timmar åt gången är tämligen bortkastat, det kommer vara så pass nära fulladdat att det inte spelar någon roll. Underhållsladda är något som kan behövas om man kör mycket kortkörningar.

Batteriet är väl sannolikt i mitten av sin livslängd, eller kanske lite mot slutet eftersom bla start-stopp lagt av.

Byt batteri om du vill vara säker på att få igång den. Kan du däremot vänta på bärgaren när behovet uppstår så kablar han/hon ju snabbt igång dig och så köper du ett nytt batteri direkt efter det. (Vissa bärgare har batterier med sig)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
eastereverybodybay
7 januari 2021 · 360 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Jaha ladda batteriet. Låter ju klokt. Verkstäder kanske laddar batterier också? Måste bli billigare än att köpa nytt batteri.

Tror inte det får plats med två bilbatterier i motorutrymmet.

Att försöka ladda upp ett dåligt batteri är ganska lönlöst. Det kanske hjälper för stunden om man har tur.

Vissa moderna dieselbilar har ett batteri i motorrummet och sen har dom ett likadant batteri där bak i bagageutrymmet någonstans på sidorna bakom klädseln.
Men jag tror nog att du bara har ett batteri i din Mercedes.

Ganska korkat att vara dumsnål om det dessutom är en taxibil som ska fungera som din inkomst.
Jobbigt läge om du inte skulle få igång din bil när du har en kund i bilen.
Risken är ju att bilen blir stående en dag innan du kan få hjälp med eventuell bärgning och utbyte av batteri.  ?

Se du till att få i ett nytt batteri innan det blir riktigt kallt och jävligt, för då lär det bli ännu svårare att få igång den. Sen när du har fått i ett nytt batteri så ger du fan i att ha tändning och ström påslagen när bilen inte är igång, så håller batteriet längre.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 januari 2021 · 13 674 Inlägg

panda666 skrev:

TaxiBenz skrev:

uhlin skrev:
Åk in och kolla så generator laddar och be dem göra ett test av batteriet. Kostar inte många kronor och du får veta vad det är.

Går den som taxibil vill du nog vara säker på du kommer iväg. Inte ens en mercedes startar med slut batteri.

Generatorn laddar ju, annars hade jag inte kunnat starta bilen varje dag?

Nej, Mercan startade ju inte den där dagen, men den har startat varje dag sen dess.

bara o köra vidare då^^ den dagen han slutar starta så bara o ringa bärgare och sen köpa ny batteri^

så kanske man kan tänka på sin privata bil och det inte är viktigt att den startar varje dag..

på våra bussar byter vi battteri direkt när vi hör att dom segar lite efter helgen.. då ryker dom direkt.

den kostnaden att byta batterier för 4000kr är låg jämfört att bli stående på fel ställe vid fel tid någonstans för att batterierna gett upp.  för när dom börjar bli slitna kan dom kortsluta en cell när som helst och göra att man står utan batteri.

lovar att det finns roliga saker än att stå och vänta på en bergningsbil när det är -25grader uppe i fjällen och det tar 7timmar innan bärgaren kommer och kan ge starthjälp

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
7 januari 2021 · 5 682 Inlägg

Hej!
Sen ska man komma ihåg att om det är minusgrader ute så tar batteriet inte emot laddning lika bra som om det vore varmt ute(+15-20 grader).
Personligen tycker jag tt en batteriladdare är något som man ska ha hemma. Det är bättre att ladda batteriet då och då ,någon gång i halvåret eller mer (speciellt om bilen står några vecker då modern elektronik drar ur batteriet ganska snabbt) . Att byta batteri bara för att bilen inte startar är direkt slöseri (Greta ni vet).

Senast redigerat av jaka54 (7 januari 2021)

Brådhis * Voff voff *
7 januari 2021 · 10 245 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Sen ska man komma ihåg att om det är minusgrader ute så tar batteriet inte emot laddning lika bra som om det vore varmt ute(+15-20 grader).
Personligen tycker jag tt en batteriladdare är något som man ska ha hemma. Det är bättre att ladda batteriet då och då ,någon gång i halvåret eller mer (speciellt om bilen står några vecker då modern elektronik drar ur batteriet ganska snabbt) . Att byta batteri bara för att bilen inte startar är direkt slöseri (Greta ni vet).

Fast nu är det här en taxi, som antagligen går 30+ mil per dag. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
7 januari 2021 · 5 682 Inlägg

Trodde det var en taxibil som övertagits/köpts av en privatperson...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 januari 2021 · 14 008 Inlägg

jaka54 skrev:
Trodde det var en taxibil som övertagits/köpts av en privatperson...

Jag har fattat det som att det är en företagsbil och då borde det nog bytas batteri i bilen samt kollas upp om generatorn fungerar. Har bilens ägare möjlighet att ladda batteriet dom få timmar bilen står still borde det införskaffas en bra laddare. Men det är mina tankar om en bil som "alltid" ska rulla och fungera.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
panda666
7 januari 2021 · 4 228 Inlägg

Growe skrev:

panda666 skrev:

TaxiBenz skrev:

Generatorn laddar ju, annars hade jag inte kunnat starta bilen varje dag?

Nej, Mercan startade ju inte den där dagen, men den har startat varje dag sen dess.

bara o köra vidare då^^ den dagen han slutar starta så bara o ringa bärgare och sen köpa ny batteri^

så kanske man kan tänka på sin privata bil och det inte är viktigt att den startar varje dag..

på våra bussar byter vi battteri direkt när vi hör att dom segar lite efter helgen.. då ryker dom direkt.

den kostnaden att byta batterier för 4000kr är låg jämfört att bli stående på fel ställe vid fel tid någonstans för att batterierna gett upp.  för när dom börjar bli slitna kan dom kortsluta en cell när som helst och göra att man står utan batteri.

lovar att det finns roliga saker än att stå och vänta på en bergningsbil när det är -25grader uppe i fjällen och det tar 7timmar innan bärgaren kommer och kan ge starthjälp

jag håller med dig till 100% men ts vill ju inte spendera pengar på ny batteri. Därför sa ja att hen ska fortsätta köra tills den är sopslut. Jag personligen byter direkt så fort den den visar tecken på tjurighet. Värsta ja vet i livet är när man går o startar bilen en morgon och den inte startar pga batteri eller annat. Jag väntar aldrig på att ladda batteriet eller att hålla på me starthjälp, drar o köper nytt direkt. Är batteriet tjurigt då är det så att den kommer ge upp precis när som helst.

VirreEriksson
7 januari 2021 · 1 296 Inlägg

Du får inte tillräckligt bra svar på flashback? Mata inte trollen.

TaxiBenz
7 januari 2021 · 130 Inlägg

Brådhis skrev:
Hade inte generatorn laddat hade definitivt bilen talat om det, det är ändå en modern E-klass vi pratar om.

Att ladda batteriet på en bil som går 3-4 timmar åt gången är tämligen bortkastat, det kommer vara så pass nära fulladdat att det inte spelar någon roll. Underhållsladda är något som kan behövas om man kör mycket kortkörningar.

Batteriet är väl sannolikt i mitten av sin livslängd, eller kanske lite mot slutet eftersom bla start-stopp lagt av.

Start-stopp la av för flera år sen. Jag har märkt att den bara brukar funka det första året av alla Mercedes bilar jag har kört.

TaxiBenz
7 januari 2021 · 130 Inlägg

VirreEriksson skrev:
Du får inte tillräckligt bra svar på flashback? Mata inte trollen.

"ok" saab.

SportPilot Ubåtsingenjör
8 januari 2021 · 7 218 Inlägg

Kort och gott, kör till närmsta verkstad och byt batteri. Bilen är ditt levebröd, att vara dumsnål lönar sig inte.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang