Köpråd: Ford Fiesta 1,3 -08

Audin86
9 januari 2021 · 19 Inlägg

Hej på er!

Jag har kollat in en Ford Fiesta 1,3 årsmodell 2008 som rullat runt 11.500 mil.

Är dessa bra bilar?
Är nämligen på jakt efter en mindre bil..

Kollade först på bilar som Toyota Aygo och Kia Picanto.

Hur står sig dom emot Fiestan?
Då jag aldrig kört dessa bilar utan endast googlat mig runt på info så verkar Fiestan vara
bekvämare och stabilare att köra?
Mer bil för pengarna så att säga..

Ha en fin Lördag!

Niknar
9 januari 2021 · 198 Inlägg

Jag har en 1,4l 2008 som varit i familjen sedan den var ny den har 10 hästar mer än 1,3. Har endast bytt bränslepump och fjärrlåset i bakluckan (vanligt fel har jag hört) kostar 3-400 kr och 30 minuters jobb.
Positivt: Billig att äga, skatt, drivmedel ca 0,6-0,7 beroende på körstil. Min har ingen rost och drar ingen olja mellan byten.

Negativt: Tråkig att köra, mycket växlande. Sitsarna är lite korta så man blir trött i bena vid lånkörning +15 mil.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Audin86
9 januari 2021 · 19 Inlägg

Niknar skrev:
Jag har en 1,4l 2008 som varit i familjen sedan den var ny den har 10 hästar mer än 1,3. Har endast bytt bränslepump och fjärrlåset i bakluckan (vanligt fel har jag hört) kostar 3-400 kr och 30 minuters jobb.
Positivt: Billig att äga, skatt, drivmedel ca 0,6-0,7 beroende på körstil. Min har ingen rost och drar ingen olja mellan byten.

Negativt: Tråkig att köra, mycket växlande. Sitsarna är lite korta så man blir trött i bena vid lånkörning +15 mil.

Tack för svaret!
Kommer endast använda bilen till och från jobb vissa dagar på cirka 8-9km enkel väg och att åka
ner till affären och handla.

En fråga från en som är helt bakom flötet när det gäller bilar, men dessa 1,3 motorer har väl
kamkedja?

Niknar
9 januari 2021 · 198 Inlägg

Verkar som Duratec 1,3 2007-2009 har kamkedja min 1,4 har kamrem som byts 10år eller 16 000 mil vilket so kommer först.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Audin86
9 januari 2021 · 19 Inlägg

Niknar skrev:
Verkar som Duratec 1,3 2007-2009 har kamkedja min 1,4 har kamrem som byts 10år eller 16 000 mil vilket so kommer först.

Super! Tack för infon. smile
Kan nog bli ett köp om den är fin. Ska dit och kika nästa vecka.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang