Funderar om ombesiktning var befogat. Hjälp mig förstå.

Username1984
20 januari 2021 · 48 Inlägg

Så min Peugeot 307 var inne på besiktning för ett par veckor sedan. Antipollution Fault lampan lyste sedan någon vecka. Detta händer ibland (kör mest i stan). Bilen gick bra, inga problem, inget som tydde på något fel, inget som gav anledning att lämna in bilen på reparation. Jag fick ombesiktning. Trots att ALLT var bra. Alla värden dom tog på avgassystemet var perfekta. Ändå fick jag ombesiktning för lampan lyste. Är detta rätt? Har detta med bilsäkerhet att göra? Nu är den släckt av en kompis och ombesiktigad, man jag försöker bara förstå varför detta var något dom anmärkte på. Det trodde jag då rakt inte när jag åkte dit första gången för ordinarie besiktning.

xXSammy
20 januari 2021 · 6 566 Inlägg

Om felkoder finns i motorstyrningen blir det underkänt vid besiktning

De/Dem
Utmarks-Loke
20 januari 2021 · 5 809 Inlägg

Ja, de kopplar in sin apparat och kollar om det finns felkoder. Det är därför man alltid skall nolla eventuella felkoder innan man åker in.

Username1984
20 januari 2021 · 48 Inlägg

Tack, då vet jag till nästa gång. Kollat och ser att såna felläsare som nollar ut inte är dyra så ska köpa en nästa gång jag är ute i affärer.

xXSammy
20 januari 2021 · 6 566 Inlägg

Bilen blir inte lagad av att felkoderna bara raderas smile

De/Dem
Brådhis * Voff voff *
20 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Peugeot307 skrev:
Så min Peugeot 307 var inne på besiktning för ett par veckor sedan. Antipollution Fault lampan lyste sedan någon vecka. Detta händer ibland (kör mest i stan). Bilen gick bra, inga problem, inget som tydde på något fel, inget som gav anledning att lämna in bilen på reparation. Jag fick ombesiktning. Trots att ALLT var bra. Alla värden dom tog på avgassystemet var perfekta. Ändå fick jag ombesiktning för lampan lyste. Är detta rätt? Har detta med bilsäkerhet att göra? Nu är den släckt av en kompis och ombesiktigad, man jag försöker bara förstå varför detta var något dom anmärkte på. Det trodde jag då rakt inte när jag åkte dit första gången för ordinarie besiktning.

Jo, din "antipollution fault"-lampa lyste. Då finns det en (eller flera) felkod(er).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Username1984
20 januari 2021 · 48 Inlägg

xXSammy skrev:
Bilen blir inte lagad av att felkoderna bara raderas smile

Den blir sån för jag kör för mycket i stan och bilen sotar igen ibland. Nu i och med att lampan förblev släckt så har jag åtgärdat det genom att köra på landsväg mer.

Username1984
20 januari 2021 · 48 Inlägg

Brådhis skrev:

Peugeot307 skrev:
Så min Peugeot 307 var inne på besiktning för ett par veckor sedan. Antipollution Fault lampan lyste sedan någon vecka. Detta händer ibland (kör mest i stan). Bilen gick bra, inga problem, inget som tydde på något fel, inget som gav anledning att lämna in bilen på reparation. Jag fick ombesiktning. Trots att ALLT var bra. Alla värden dom tog på avgassystemet var perfekta. Ändå fick jag ombesiktning för lampan lyste. Är detta rätt? Har detta med bilsäkerhet att göra? Nu är den släckt av en kompis och ombesiktigad, man jag försöker bara förstå varför detta var något dom anmärkte på. Det trodde jag då rakt inte när jag åkte dit första gången för ordinarie besiktning.

Jo, din "antipollution fault"-lampa lyste. Då finns det en (eller flera) felkod(er).

Kod 410. Peugeot verkstad säger så länge bilen går så bara kör. Vad gör man då liksom när verkstan inte anser att det är nåt fel.

Username1984
20 januari 2021 · 48 Inlägg

Jag är klar i tråden nu. Tack för svar. Fortsätt gärna prata men jag är klar nu. Tack igen. smile

Brådhis * Voff voff *
20 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Peugeot307 skrev:

Brådhis skrev:

Peugeot307 skrev:
Så min Peugeot 307 var inne på besiktning för ett par veckor sedan. Antipollution Fault lampan lyste sedan någon vecka. Detta händer ibland (kör mest i stan). Bilen gick bra, inga problem, inget som tydde på något fel, inget som gav anledning att lämna in bilen på reparation. Jag fick ombesiktning. Trots att ALLT var bra. Alla värden dom tog på avgassystemet var perfekta. Ändå fick jag ombesiktning för lampan lyste. Är detta rätt? Har detta med bilsäkerhet att göra? Nu är den släckt av en kompis och ombesiktigad, man jag försöker bara förstå varför detta var något dom anmärkte på. Det trodde jag då rakt inte när jag åkte dit första gången för ordinarie besiktning.

Jo, din "antipollution fault"-lampa lyste. Då finns det en (eller flera) felkod(er).

Kod 410. Peugeot verkstad säger så länge bilen går så bara kör. Vad gör man då liksom när verkstan inte anser att det är nåt fel.

Byter verkstad...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
20 januari 2021 · 4 228 Inlägg

Brådhis skrev:

Peugeot307 skrev:

Brådhis skrev:

Jo, din "antipollution fault"-lampa lyste. Då finns det en (eller flera) felkod(er).

Kod 410. Peugeot verkstad säger så länge bilen går så bara kör. Vad gör man då liksom när verkstan inte anser att det är nåt fel.

Byter verkstad...

jesus, förlåt om ja låter dryg nu men åker man runt me felkoder och säger bara aah det är bara för ja kör mycket i stan osv och sen åker in o besiktar med felkoder^^ den bilen tror ja inte kommer leva länge. Och ja, ja skulle aldrig sätta min fot i denna verkstad igen om dom säger så. Men lycka till!

husseman
21 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe- koden har med avgasrening att göra o om lampan lyser ska de underkänna..trots att de vet att på franska bilar är nåt verkligen fel om inget lyser...- men sånt e´livet. Vissa felkoder på franska bilar fixar inte ens märkesverkstan. O , ja lovar de har nog verkligen försökt...men det e´ju tjusningen med Fransk **** - 

mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 januari 2021 · 13 669 Inlägg

husseman skrev:
Hehe- koden har med avgasrening att göra o om lampan lyser ska de underkänna..trots att de vet att på franska bilar är nåt verkligen fel om inget lyser...- men sånt e´livet. Vissa felkoder på franska bilar fixar inte ens märkesverkstan. O , ja lovar de har nog verkligen försökt...men det e´ju tjusningen med Fransk **** - 

mvh/husse

fixar dom mesta ecu nissarna.. man tar helt enkelt bort felkoden ur systemet=felkod löst

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
husseman
21 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, tvekar ja inte det minsta på, bara det inte e´franska ECM stollar så... men såklart tråkigt att ha en Dator som varnar för skitfel, när felet e´att hela bilen e´skit.
mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang