2153
Sök

Besiktning utan bakruta.

* Voff voff *
10 955 Inlägg
25 januari 2021
#21
Bassiehof skrev:
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:
Sverige gick med i EU, så helbilsgodkännandet gäller sedan 1 Jan 1995.

Nej...

Bevisa det. Volvo gjorde en uppdatering av 850 (facelift), och kravet blev då att de anpassade modellen för den svenska marknaden till EUs standard.

Du är ju rolig... Men visst, följande text:

"Från och med den 1 januari 1998 är systemet med helfordonsgodkännande av en fordonstyp obligatoriskt för personbilar."

...finns i detta dokument utfärdat av Sveriges Riksdag:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la … OB312/html

Räcker det som bevis...?
Senast redigerat av Brådhis (25 januari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

* Voff voff *
10 955 Inlägg
25 januari 2021
#22
Bassiehof skrev:
Lucif3r skrev:
Det är bara vindrutan som är en del av krocksäkerheten. Eller rättare sagt, vindrutan är en del av ratt/passagerar airbagen, för att "styra" airbaggen i rätt riktning. T ex 740 och tidiga 940 utan airbag har butyltejpade vindrutor, men modellerna med airbag har limmade vindrutor.

Övriga rutor är ingen del av krocksäkerheten(dock står bakrutan på sedaner och sidorutorna i kombi-utrymmet på kombi för en viss del av vridstyvheten i självbärande karosser), och är heller inget krav på t ex besiktning(med undantag för helbilsgodkända bilar).
Däremot måste karossen vara "tät" så inte avgaser kan leta sig in i kupén. Men hur man tätar karossen är mindre viktigt, så det går med en plastpåse eller kartong...

Det tror jag inte på. En limmad ruta som ökar vridstyvheten bidrar till krockskyddet. Annars hade han inte skrivit så om bakrutan, vilket är vad som diskuteras.

Du behöver inte tro på det... Det är så ändå...
Senast redigerat av Brådhis (25 januari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 784 Inlägg
25 januari 2021
#23
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:
Brådhis skrev:

Nej...

Bevisa det. Volvo gjorde en uppdatering av 850 (facelift), och kravet blev då att de anpassade modellen för den svenska marknaden till EUs standard.

Du är ju rolig... Men visst, följande text:

"Från och med den 1 januari 1998 är systemet med helfordonsgodkännande av en fordonstyp obligatoriskt för personbilar."

...finns i detta dokument utfärdat av Sveriges Riksdag:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la … OB312/html

Räcker det som bevis...?

Ange paragraf för jag tänker inte gå igenom hela texten.

* Voff voff *
10 955 Inlägg
25 januari 2021
#24
Bassiehof skrev:
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:

Bevisa det. Volvo gjorde en uppdatering av 850 (facelift), och kravet blev då att de anpassade modellen för den svenska marknaden till EUs standard.

Du är ju rolig... Men visst, följande text:

"Från och med den 1 januari 1998 är systemet med helfordonsgodkännande av en fordonstyp obligatoriskt för personbilar."

...finns i detta dokument utfärdat av Sveriges Riksdag:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la … OB312/html

Räcker det som bevis...?

Ange paragraf för jag tänker inte gå igenom hela texten.

Haha! Så du tror på riktigt att jag bluffar? Nu får du nog skärpa till dig en smula. big_smile

Hett tips är annars att trycka "ctrl + F" när du har dokumentet öppet och skriva "helfordonsgodkännande"...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 784 Inlägg
25 januari 2021
#25
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:
Lucif3r skrev:
Det är bara vindrutan som är en del av krocksäkerheten. Eller rättare sagt, vindrutan är en del av ratt/passagerar airbagen, för att "styra" airbaggen i rätt riktning. T ex 740 och tidiga 940 utan airbag har butyltejpade vindrutor, men modellerna med airbag har limmade vindrutor.

Övriga rutor är ingen del av krocksäkerheten(dock står bakrutan på sedaner och sidorutorna i kombi-utrymmet på kombi för en viss del av vridstyvheten i självbärande karosser), och är heller inget krav på t ex besiktning(med undantag för helbilsgodkända bilar).
Däremot måste karossen vara "tät" så inte avgaser kan leta sig in i kupén. Men hur man tätar karossen är mindre viktigt, så det går med en plastpåse eller kartong...

Det tror jag inte på. En limmad ruta som ökar vridstyvheten bidrar till krockskyddet. Annars hade han inte skrivit så om bakrutan, vilket är vad som diskuteras.

Du behöver inte tro på det... Det är så ändå...

Hur vet du det? Inte lika enkelt att bevisa som helbilsgodkännandet? Han som skrev om limmade rutor som en del av bilens krockskydd gjorde det i samband med en disskussion om bakrutan.

1 784 Inlägg
25 januari 2021
#26
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:
Brådhis skrev:

Du är ju rolig... Men visst, följande text:

"Från och med den 1 januari 1998 är systemet med helfordonsgodkännande av en fordonstyp obligatoriskt för personbilar."

...finns i detta dokument utfärdat av Sveriges Riksdag:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la … OB312/html

Räcker det som bevis...?

Ange paragraf för jag tänker inte gå igenom hela texten.

Haha! Så du tror på riktigt att jag bluffar? Nu får du nog skärpa till dig en smula. big_smile

Hett tips är annars att trycka "ctrl + F" när du har dokumentet öppet och skriva "helfordonsgodkännande"...

Jag kan inte trycka på ctrl f på min telefon.

2 456 Inlägg
25 januari 2021
#27
Så du tror på allvar att en härdad glasruta, som splittras i tusen bitar om man tittar på den fel, tillför något som helst till krockskyddet? ... ok


6 456 Inlägg
25 januari 2021
#28
Hej!
För helige guds fader...varför inte montera en bakruta så tjafset här kan ta slut wink! -Kan ju inte vara så svårt/dyrt?!
Senast redigerat av jaka54 (25 januari 2021)


1 784 Inlägg
25 januari 2021
#29
Lucif3r skrev:
Så du tror på allvar att en härdad glasruta, som splittras i tusen bitar om man tittar på den fel, tillför något som helst till krockskyddet? ... ok

Det var inte jag som började! 😇

Men visst bidrar en limmad ruta till vridstyvheten. Tills den brister.

1 125 Inlägg
26 januari 2021
#30
Från 94 fanns möjligheten till helbilsgodkännande,men är krav från 98,då gäller detta.
3 kap. Typgodkännande
Inledande bestämmelse
3 kap. 1 §

Ett typgodkännande innebär att en typ av fordon, system, komponent eller separat teknisk enhet godkänns i fråga om beskaffenhet och utrustning.

Av 2 kap. 2 § fordonslagen (2002:574) framgår att typgodkännande kan ske i enlighet med EU-rättsakter på området, i enlighet med överenskommelser upprättade inom Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (ECE-typgodkännande) eller som nationellt typgodkännande.


4 552 Inlägg
26 januari 2021
#31
Håller med Jaka54 till100%.. åk o besa med wellpapp/plexiglas,duger det inte så talar säkert besmannen om det...

3 181 Inlägg
26 januari 2021
#32
Har besikta utan bakruta på en volvo 855 rutan bestod av silvertejp,
Gick igenom alldeles utmärkt.


4 Inlägg
28 januari 2021
Trådstartare
#33
Det gick bra vid besiktningen. De bedömer inte bakrutan.


Sök