Bilen startar ej, knackar när jag vrider om nyckeln

picanto
26 januari · 5 Inlägg
#1

Hej!

Jag har en Kia picanto 2013.

Lång historia kort:
I förrgår när jag skulle åka hem sent så åkte jag på en mörk landsväg med få bilmöten. De två bilar jag mötte blinkade med helljusen mot mig. Jag stannade bilen men kunde inte hitta något synligt fel och lysena fungerade som dom skulle. När jag kom hem så skulle jag låsa bilen men märkte att när jag tryckte på knappen så låstes bilen utan att "blinka" med blinkerserna. När jag tryckte på lås upp så blinkade den dock. Jag låste bilen igen utan att bilen blinkade.
När jag nu imorse skulle åka iväg så startar inte bilen. Den "knackar" bara, ett ljud som verkar komma från vad jag TROR är startmotorn! Lysena fungerar samt strömpanelen.
Vad tror ni? Jag har sökt runt i olika forum men min kunskap om bilar är helt obefintlig. Kan dessa saker ha med varandra att göra?

Tack så jättemycket för svar. Känner mig helt blank när det kommer till bilar. smile

Mossan1
26 januari · 124 Inlägg
#2

Knackandet är säkert startmotorsolenoiden som slår drevet  fram och tillbaka. Orsaken är strömbrist.
När magneten slår till, sjunker spänningen så magneten släpper, spänningen stiger så.magneten slår till, osv...
Gissar att batteriet är slut.
Lampor kan lysa ändå, trots spänningsfall.

Men, det kan vara annat också som ger samma sak. Jordförbindelse, själva startmotorn, osv.

Mack Forum- och sitemoderator
26 januari · 25 044 Inlägg
#3

Ren gissning;

Jag tror att du har klen laddning i batteriet. Antingen att det bara är väldigt urladdat/dåligt batteri, eller att generatorn slutat arbeta.
Det skulle förklara de mötande som blinkade åt dig, då de förmodligen försökte påvisa att dina lampor lös dåligt.
Dessutom skulle det förklara klickandet/"knackandet" när du försöker starta.

Edit; tvåa på bollen..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
picanto
26 januari · 5 Inlägg
#4

Tack så jättemycket för svar. Det känns direkt lite lugnande att få svar av personer som vet vad dom pratar om. En kompis kommer hit ikväll och vi ska försöka starta den via startkablar, men om den skulle gå igång då, tror ni att jag behöver byta batteri på den? Kan det bero på kyla? Bilen/batteriet är inte så jättegammalt, eller ska jag köpa en starthjälp/batteriladdare?
Och din teori om dåligt lyse Mack låter väldigt rimligt även om jag inte själv reagerade på det.

Bassiehof
26 januari · 1 442 Inlägg
#5

. Är det en diesel?

Brådhis * Voff voff *
26 januari · 6 293 Inlägg
#6

picanto skrev:
Hej!

Jag har en Kia picanto 2013.

Lång historia kort:
I förrgår när jag skulle åka hem sent så åkte jag på en mörk landsväg med få bilmöten. De två bilar jag mötte blinkade med helljusen mot mig. Jag stannade bilen men kunde inte hitta något synligt fel och lysena fungerade som dom skulle. När jag kom hem så skulle jag låsa bilen men märkte att när jag tryckte på knappen så låstes bilen utan att "blinka" med blinkerserna. När jag tryckte på lås upp så blinkade den dock. Jag låste bilen igen utan att bilen blinkade.
När jag nu imorse skulle åka iväg så startar inte bilen. Den "knackar" bara, ett ljud som verkar komma från vad jag TROR är startmotorn! Lysena fungerar samt strömpanelen.
Vad tror ni? Jag har sökt runt i olika forum men min kunskap om bilar är helt obefintlig. Kan dessa saker ha med varandra att göra?

Tack så jättemycket för svar. Känner mig helt blank när det kommer till bilar. smile

Jag gissar så här...

* Dom du mötte blinkade av någon anledning, skitiga lysen som bländade, vilt på vägen, du var sen med att blända av... Dvs inget som har med ditt batteri att göra.

* Eftersom din bil inte blinkade vid pålarmning/låsning så är något öppet, eller iaf tror bilen det. Detta något har sedan dragit ur ditt batteri under natten, därför klickar det nu (se beskrivning i tidigare inlägg om varför).

Så starthjälp kommer att få igång din bil. Sedan får du kolla vad det är som gör att bilen inte blinkar vid pålarmning/låsning.

Man ska inte krångla till saker i onödan. Hade bilen laddat så dåligt att mötande blinkar på dig hade du märkt det och sannolikt hade laddningslampan lyst.

Senast redigerat av Brådhis (26 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Utmarks-Loke
26 januari · 3 809 Inlägg
#7

Ljusviddsregleringen kan ha buggat om det var låg batterispänning, och bländat mötande eller också lyste lamporna ner i backen och syntes knappt

Brådhis * Voff voff *
26 januari · 6 293 Inlägg
#8

Utmarks-Loke skrev:
Ljusviddsregleringen kan ha buggat om det var låg batterispänning, och bländat mötande eller också lyste lamporna ner i backen och syntes knappt

Jag tror inte Picanton finns med xenon...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
picanto
26 januari · 5 Inlägg
#9

Bassiehof skrev:
. Är det en diesel?

Bensin! smile

picanto
26 januari · 5 Inlägg
#10

Brådhis skrev:

picanto skrev:
Hej!

Jag har en Kia picanto 2013.

Lång historia kort:
I förrgår när jag skulle åka hem sent så åkte jag på en mörk landsväg med få bilmöten. De två bilar jag mötte blinkade med helljusen mot mig. Jag stannade bilen men kunde inte hitta något synligt fel och lysena fungerade som dom skulle. När jag kom hem så skulle jag låsa bilen men märkte att när jag tryckte på knappen så låstes bilen utan att "blinka" med blinkerserna. När jag tryckte på lås upp så blinkade den dock. Jag låste bilen igen utan att bilen blinkade.
När jag nu imorse skulle åka iväg så startar inte bilen. Den "knackar" bara, ett ljud som verkar komma från vad jag TROR är startmotorn! Lysena fungerar samt strömpanelen.
Vad tror ni? Jag har sökt runt i olika forum men min kunskap om bilar är helt obefintlig. Kan dessa saker ha med varandra att göra?

Tack så jättemycket för svar. Känner mig helt blank när det kommer till bilar. smile

Jag gissar så här...

* Dom du mötte blinkade av någon anledning, skitiga lysen som bländade, vilt på vägen, du var sen med att blända av... Dvs inget som har med ditt batteri att göra.

* Eftersom din bil inte blinkade vid pålarmning/låsning så är något öppet, eller iaf tror bilen det. Detta något har sedan dragit ur ditt batteri under natten, därför klickar det nu (se beskrivning i tidigare inlägg om varför).

Så starthjälp kommer att få igång din bil. Sedan får du kolla vad det är som gör att bilen inte blinkar vid pålarmning/låsning.

Man ska inte krångla till saker i onödan. Hade bilen laddat så dåligt att mötande blinkar på dig hade du märkt det och sannolikt hade laddningslampan lyst.

Tack för svar Brådhis, som du skriver skulle det säkert kunna vara indicier.

vw_audi Driftsansvarig på KW Däckdepå i Bålsta
26 januari · 1 020 Inlägg
#11

Det är vanligt att det halvdåligt batteri visar sig när det blir kallt. Många gånger så kör man korta sträckor så inte batteriet hinner ladda upp tillräckligt. Och på vintern så använder man ofta bakrutevärmare, stolsvärme, kör fläkten på max och ibland även helljus.
Då räcker det inte med en kort sväng. Man kan behöva köra upp till 45 minuter innan det är "i kapp" och är det några år gammal så kan det vara slut om man kör korta sträckor.  Vid första köldknäppen brukar bärgarna få mycket att göra ;-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Hyundai i30 Sport
jaka54
26 januari · 4 256 Inlägg
#12

Hej!
Så det första du ska göra är att ladda batteriet! -Inte köpa nytt!

torsen
27 januari · 4 799 Inlägg
#13

Instämmer i det mesta som skrivits ovan.
Hur ser din vanliga körcykel ut?
Kortpendling med alla eltillbehör påslagna?

Innan du köper nytt batteri vill jag föreslå:
Mät batterispänningen innan du gör något annat.
Ligger förmodligen på under 10 volt.
"Kabla" igång motorn.
Mät spänningen med gående motor
Bör ligga på runt 14,5 volt.
Efter ett tag - ½-timma eller så.
Mät batterispänningen med avstängd motor.
Bör ligga på cirka 12,6 volt.
Om så är fallet är i alla fall generatorn OK och förmodligen även batteriet.

Och du, det finns prisbilliga voltmetrar som passar i ciggtänduttaget.
En del har visare, andra har dioder med olika färger(röd, gul & grön) .

Själv har jag tillverkat en adapter till en av mina multimetrar(har 3 st) så att jag kan se spänningen även inne i bilen.
Dock en nästan försumbar spänningssänkning jämfört med att mäta direkt på batteriet.

Lite o t så var bilarna bättre utrustade förr.
2CV hade t ex ampéremeter fram till 60-talet.
Därefter infördes termisk voltmeter.
På slutet, min 90:a, "moderniserad" = varken ampére- eller voltmeter.
Men jag har monterat en fast voltmeter.
Ampéremeter hade varit allt för omfattande kabeldragning.
Ursäkta o t.

Brådhis * Voff voff *
27 januari · 6 293 Inlägg
#14

picanto skrev:

Brådhis skrev:

picanto skrev:
Hej!

Jag har en Kia picanto 2013.

Lång historia kort:
I förrgår när jag skulle åka hem sent så åkte jag på en mörk landsväg med få bilmöten. De två bilar jag mötte blinkade med helljusen mot mig. Jag stannade bilen men kunde inte hitta något synligt fel och lysena fungerade som dom skulle. När jag kom hem så skulle jag låsa bilen men märkte att när jag tryckte på knappen så låstes bilen utan att "blinka" med blinkerserna. När jag tryckte på lås upp så blinkade den dock. Jag låste bilen igen utan att bilen blinkade.
När jag nu imorse skulle åka iväg så startar inte bilen. Den "knackar" bara, ett ljud som verkar komma från vad jag TROR är startmotorn! Lysena fungerar samt strömpanelen.
Vad tror ni? Jag har sökt runt i olika forum men min kunskap om bilar är helt obefintlig. Kan dessa saker ha med varandra att göra?

Tack så jättemycket för svar. Känner mig helt blank när det kommer till bilar. smile

Jag gissar så här...

* Dom du mötte blinkade av någon anledning, skitiga lysen som bländade, vilt på vägen, du var sen med att blända av... Dvs inget som har med ditt batteri att göra.

* Eftersom din bil inte blinkade vid pålarmning/låsning så är något öppet, eller iaf tror bilen det. Detta något har sedan dragit ur ditt batteri under natten, därför klickar det nu (se beskrivning i tidigare inlägg om varför).

Så starthjälp kommer att få igång din bil. Sedan får du kolla vad det är som gör att bilen inte blinkar vid pålarmning/låsning.

Man ska inte krångla till saker i onödan. Hade bilen laddat så dåligt att mötande blinkar på dig hade du märkt det och sannolikt hade laddningslampan lyst.

Tack för svar Brådhis, som du skriver skulle det säkert kunna vara indicier.

Inga problem. Det viktigaste här är ju då att ta reda på vad som gjorde/gör att bilen ej blinkar vid låsning/pålarmning eftersom det är också orsaken till ditt urladdade batteri. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
picanto
27 januari · 5 Inlägg
#15

Tack för alla svar, är ny här på forumet och är mäkta imponerad över responsen! Wow, vilken liten armé haha! Fantastiskt.
Update: Vi fick igång bilen igår via startkablar smile Som svar på din fråga Torsen så ser min körsträcka väldigt pendlingsaktig ut, runt 20km fram och tillbaka, sällan längre resor därav kanske större risk att batteriet laddar ur.
Detta har fått mig att inse;
1. Jag ska köpa en starthjälp jag alltid kan ha i bilen.
2. En multimeter så jag kan mäta spänning.
3. Att jag nog ska lägga lite tid på att lära mig om min egen bil haha.
4. Vilket fantastiskt forum garaget är!

Tack för all er hjälp, har varit så tacksamt. På garanterat återseende!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 januari · 10 721 Inlägg
#16

picanto skrev:
Tack för alla svar, är ny här på forumet och är mäkta imponerad över responsen! Wow, vilken liten armé haha! Fantastiskt.
Update: Vi fick igång bilen igår via startkablar smile Som svar på din fråga Torsen så ser min körsträcka väldigt pendlingsaktig ut, runt 20km fram och tillbaka, sällan längre resor därav kanske större risk att batteriet laddar ur.
Detta har fått mig att inse;
1. Jag ska köpa en starthjälp jag alltid kan ha i bilen.
2. En multimeter så jag kan mäta spänning.
3. Att jag nog ska lägga lite tid på att lära mig om min egen bil haha.
4. Vilket fantastiskt forum garaget är!

Tack för all er hjälp, har varit så tacksamt. På garanterat återseende!

om du har nära till biltema så har dom en ruskigt billig multimeter.. har nog 3-4st liggande lite över allt från dom..  perfekt när man berhöver mäta något.    kanske inte är den bästa men fungerar för hobbybruk och kostar inte mycket

https://www.biltema.se/verktyg/matverkt … 2000018521

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang