Köpråd pendlarbil med låga mil?

tobbeh78 !
31 januari 2021 · 543 Inlägg

Hej hej.
Behöver lite råd då jag behöver byta ut min Ford focus kombi mot en mindre bil.
Har en budget på ca 50000kr.
Mina krav för bilen är väl enbart lågmil och standard utrustning (behöver inte park-sensorer, back-kamera etc).
Samt enstaka längre körningar på typ 30-40 mil så Aygo och den storleken går bort.

Vågar man köpa något från VAG med tanke på problemen med deras TSI, FSI, dsg problem?
Vilket år fick VAG ordning på dessa strul?
Antar att Seat (Ibiza) har samma problem?

Volvo c30 - ok bil?
Suzuki Swift - ?

Tveksam till Honda då dessa är fula som stryk 😁

Tacksam för alla råd.

Trött och bitter?? javisst!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 januari 2021 · 14 066 Inlägg

tobbeh78 skrev:
Hej hej.
Behöver lite råd då jag behöver byta ut min Ford focus kombi mot en mindre bil.
Har en budget på ca 50000kr.
Mina krav för bilen är väl enbart lågmil och standard utrustning (behöver inte park-sensorer, back-kamera etc).
Samt enstaka längre körningar på typ 30-40 mil så Aygo och den storleken går bort.

Vågar man köpa något från VAG med tanke på problemen med deras TSI, FSI, dsg problem?
Vilket år fick VAG ordning på dessa strul?
Antar att Seat (Ibiza) har samma problem?

Volvo c30 - ok bil?
Suzuki Swift - ?

Tveksam till Honda då dessa är fula som stryk 😁

Tacksam för alla råd.

Om bilen är lågmilare eller inte kan ingen här på garaget hjälpa dig med. Det får du titta i bilannonserna hur det ligger till med den saken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
tobbeh78 !
31 januari 2021 · 543 Inlägg

Vettemannen skrev:

tobbeh78 skrev:
Hej hej.
Behöver lite råd då jag behöver byta ut min Ford focus kombi mot en mindre bil.
Har en budget på ca 50000kr.
Mina krav för bilen är väl enbart lågmil och standard utrustning (behöver inte park-sensorer, back-kamera etc).
Samt enstaka längre körningar på typ 30-40 mil så Aygo och den storleken går bort.

Vågar man köpa något från VAG med tanke på problemen med deras TSI, FSI, dsg problem?
Vilket år fick VAG ordning på dessa strul?
Antar att Seat (Ibiza) har samma problem?

Volvo c30 - ok bil?
Suzuki Swift - ?

Tveksam till Honda då dessa är fula som stryk 😁

Tacksam för alla råd.

Om bilen är lågmilare eller inte kan ingen här på garaget hjälpa dig med. Det får du titta i bilannonserna hur det ligger till med den saken.

/Benny

Ja Jo det är ju självklart.

Trött och bitter?? javisst!
Vitu
31 januari 2021 · 76 Inlägg

Varför ska du byta bil? En pendlarbil tycker jag ska kännas trygg vid en krock, men vissa pendlar ju med golf mk2..

tobbeh78 !
31 januari 2021 · 543 Inlägg

Vitu skrev:
Varför ska du byta bil? En pendlarbil tycker jag ska kännas trygg vid en krock, men vissa pendlar ju med golf mk2..

Börjat gå lite långt och vill gärna ha lite mindre bil.

Trött och bitter?? javisst!
Brådhis * Voff voff *
31 januari 2021 · 10 283 Inlägg

Varför har du hakat upp dig på lågmil (vad anser du vara lågmil förresten?)? Det viktiga är ju skick och historik

Personligen tar jag hellre en bil som gått närmare 20000 mil och fått tex stora servicen gjord (som många har vid ~18000 mil) än en som gått 14000 mil och snart måste in och få det gjort för en massa pengar...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
31 januari 2021 · 10 283 Inlägg

tobbeh78 skrev:

Vitu skrev:
Varför ska du byta bil? En pendlarbil tycker jag ska kännas trygg vid en krock, men vissa pendlar ju med golf mk2..

Börjat gå lite långt och vill gärna ha lite mindre bil.

Mindre än en Focus? Då är det väl Yaris, Picanto, i10 och liknande du ska kolla på. En C30 är ju i grunden lika stor som en Focus...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
xXSammy
31 januari 2021 · 6 578 Inlägg

Hur mycket pendlar du? Om det är en bit och du ändå kommer köra 30-40 mils resor kan en diesel vara värt.. även större bil så du inte behöver tanka så ofta

Focus 5 dörrars är ju mindre än kombin wink
Får även en fin Mondeo för den budgeten

De/Dem
MrHyde
31 januari 2021 · 654 Inlägg

Skulle struntat i C30 om jag var du, gammal modell trots facelift. Vill du ha en billig mindre pendlarbil så skulle jag kikat på Swift eller andra japaner/koreaner. Du kan lätt få en 2010-2013 hyundai i20, Kia Rio eller Yaris för den slanten. Polon är tyvärr dyrare(överprisad) så där får du kika på lite äldre modeller som gått längre.
Majoriteten av japanarna eller koreanerna må vara lite tråkiga, men dom är pålitliga i alla fall!

Live long, and prosper.
Utmarks-Loke
31 januari 2021 · 5 844 Inlägg

Suzuki Swift är väldigt trevliga bilar, i den storleken. Jag hade själv en i drygt tre år. Se upp för rost bara, det är väl akilleshälen.

tobbeh78 !
31 januari 2021 · 543 Inlägg

Brådhis skrev:
Varför har du hakat upp dig på lågmil (vad anser du vara lågmil förresten?)? Det viktiga är ju skick och historik

Personligen tar jag hellre en bil som gått närmare 20000 mil och fått tex stora servicen gjord (som många har vid ~18000 mil) än en som gått 14000 mil och snart måste in och få det gjort för en massa pengar...

För mig är låg mil typ 7-8000 mil.
Har ingen bra erfarenhet av bilar som gått långt, ställer mer krav på att föregående ägare servat och skött om bilen.
Har ingen lust att byta tex bussningar, bäljar, knutar osv.
Givetvis finns det bilar som gått 10k som är vrak också.

Trött och bitter?? javisst!
tobbeh78 !
31 januari 2021 · 543 Inlägg

xXSammy skrev:
Hur mycket pendlar du? Om det är en bit och du ändå kommer köra 30-40 mils resor kan en diesel vara värt.. även större bil så du inte behöver tanka så ofta

Focus 5 dörrars är ju mindre än kombin wink
Får även en fin Mondeo för den budgeten

2-3 mil enkel väg till jobbet med ca 1mil motorväg.
Funderat på 5 förras focus också 😁

Trött och bitter?? javisst!
Trollen
31 januari 2021 · 12 Inlägg

För den summan du har så rekommenderar jag starkt en Renault megane 2012- uppåt
Har själv en sån och syrran å som pendlar bil.
En 1.5dci som drar absolut ingenting å billig å äga också.
Sen är det inte världens komfort i dom men klart en av bästa pendlarbilar jag haft

Brådhis * Voff voff *
31 januari 2021 · 10 283 Inlägg

tobbeh78 skrev:

Brådhis skrev:
Varför har du hakat upp dig på lågmil (vad anser du vara lågmil förresten?)? Det viktiga är ju skick och historik

Personligen tar jag hellre en bil som gått närmare 20000 mil och fått tex stora servicen gjord (som många har vid ~18000 mil) än en som gått 14000 mil och snart måste in och få det gjort för en massa pengar...

För mig är låg mil typ 7-8000 mil.
Har ingen bra erfarenhet av bilar som gått långt, ställer mer krav på att föregående ägare servat och skött om bilen.
Har ingen lust att byta tex bussningar, bäljar, knutar osv.
Givetvis finns det bilar som gått 10k som är vrak också.

Det blir ~380 annonser totalt i Sverige på Blocket.se med dina krav...

Max 50000 kr, max 8000 mil och så valde jag som äldst årsmodell 2000.

Sorterar man då bort alla privatleasing genom att välja att börja på 10000 kr så blir det alltså bara knappt 400 annonser kvar.

16 Kia (varav 11 Picanto)
13 VW (varav 5 Polo och 1 Golf som har hamnat fel pga dom skrivit 2500 mil istället för 25000)
16 Skoda (varav 8 Fabia och ingen nyare än 2010)
25 Toyota (varav 2 Corolla, resten i princip Aygo och Yaris)

Gemensamt för i princip alla dessa bilar är att dom är förhållandevis gamla eller väldigt små (eller både och). Ska du ha en rejäl pendlarbil skulle iaf jag antingen gå upp i mil (och storlek) eller höja budgeten (om möjligt).

Att köpa en gammal bil som var billig redan när den var ny är att köpa sig problem. Då hjälper inte "lågmil" tyvärr. Rosten tar en lågmilare lika bra som en normalmilare, remmar åldras och måste bytas även på tid, däck åldras, bussningar åldras... Även om bilen står still!

Senast redigerat av Brådhis (31 januari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
amazinjoey
1 februari 2021 · 1 139 Inlägg

Suzuki swift är riktig go bil, vi har en sån men det är ingen pendlingsbil! Ska du pendla så kommer du förstöra värdet med alla mil du lägger, så lågmilade försvinner.

Kör på en honda accord 2.2 diesel som har åkt 20k+, dessa kommer hålla utan problem alt avensis 2.2 diesel.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 februari 2021 · 13 746 Inlägg

Brådhis skrev:

tobbeh78 skrev:

Vitu skrev:
Varför ska du byta bil? En pendlarbil tycker jag ska kännas trygg vid en krock, men vissa pendlar ju med golf mk2..

Börjat gå lite långt och vill gärna ha lite mindre bil.

Mindre än en Focus? Då är det väl Yaris, Picanto, i10 och liknande du ska kolla på. En C30 är ju i grunden lika stor som en Focus...

tanke på att alla  s40 v50 och c30 är samma bottenplatta som fokusen så är de tju identiska bilar men med lite mer grejer det står volvo på.  men det står foMo på det mesta endå..   den underbara ford kvaliten får man dessutom med på köpet ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
1 februari 2021 · 5 844 Inlägg

amazinjoey skrev:
Suzuki swift är riktig go bil, vi har en sån men det är ingen pendlingsbil! Ska du pendla så kommer du förstöra värdet med alla mil du lägger, så lågmilade försvinner.

Jag veckopendlade till Norge med min, 25 mil enkel resa. Sedan dagspendlade jag inrikes, runt 5 mil enkel. Var inga som helst problem, men det är klart att man inte åker som i en merca E-klass.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang