Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro skjuter ut oljestickan

annab7
31 januari 2021 · 4 Inlägg

Hej,

Jag som icke bil- och motorkunnig önskar att få hjälp med vad som kan tänkas vara fel på min bil.
Bilen det gäller är en Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro -06.
Jag har upptäckt att den börjat läckt olja, dock inte kunnat se vart den läcker ifrån. Det är så mycket olja överallt så det är svårt att spåra läckaget. Jag har dessutom märkt att den vid flera tillfällen skjutit ut oljestickan och själva röret oljestickan går ned i (det är därför det är olja överallt). Kan detta bero på att det byggs upp ett så högt oljetryck så att det brister vid svagaste punkten, i detta fall oljestickans rör?

Vad beror isåfall detta höga oljetryck på? Något som är igensatt?

Andra fel på bilen är att förglödningslampan blinkar ibland vid körning, bilen går in i "felsäkert läge" så jag tappar effekt, svarar ej på gasen. Går endast att köra bilen i ca 30 km/h. Jag brukar stänga av bilen och starta igen.
Efter omstart kan jag köra bilen som vanligt igen men ibland upprepar sig felet väldigt ofta på en relativt kort sträcka. Jag upplever det som att när detta fel inträffar blir det minst 3 stycken upprepningar men ibland kan det upprepa sig så många gånger som 10-15 ggr på 1-2 mil.

Jag upplever också att bilen får detta fel mer frekvent när tankmätaren står på under halvtank. Hur kan detta höra ihop?

När jag upplevde felet första gången höll jag bilen på högre varv för att inte arbeta med turbon, utifall det skulle vara kärv med vingarna i avgashuset på turbon. Denna strategi fungerade väldigt bra länge men nu krånglar bilen med detta specifika fel oftast när jag kör över 110 km/h. Innan var högre hastigheter inga problem, det var värre med låga hastigheter.

Bilen har även problem med kupévärmen. Trots bra motortemperatur så är värmen i bilen ibland 0 och ibland bara pissljummen. Riktigt varmt har jag aldrig fått i kupén. Kylarvätskan är kollad och OK. Jag nämner endast detta om det på något vis kan vara till hjälp att lista ut de andra felen, eller om det råkar vara så att detta är ett fel som simpelt kan åtgärdas.

Krånglig läsning, men jag som totalt okunnig har svårt att beskriva på ett begripligt vis.
Tack på förhand.

zzr94092
31 januari 2021 · 4 385 Inlägg

Du har nog en väldigt hög vevhuskomp!

Bassiehof
31 januari 2021 · 1 777 Inlägg

När vevhusventilationen är igentäppt trycker motorn ut oljan på andra ställen, som genom packningar.

Utmarks-Loke
31 januari 2021 · 5 833 Inlägg

Jag har aldrig grejat med vevhusventilation, men jag vet att det brukar finnas en ventil som kan bli täppt. Kolla den, eller byt. Den är inte dyr.

Om motorn gått ner i felsäkert läge måste du ha felkoder, börja med att läsa ut dom.

annab7
1 februari 2021 · 4 Inlägg

zzr94092 skrev:
Du har nog en väldigt hög vevhuskomp!

Tack för svar. Vad kan ett högt vevhuskomp bero på och vad gör jag för att kontrollera/åtgärda?

annab7
1 februari 2021 · 4 Inlägg

Bassiehof skrev:
När vevhusventilationen är igentäppt trycker motorn ut oljan på andra ställen, som genom packningar.

Tack för svar. Så som jag förstår det har just denna motormodell inte vevhusventilation i den vanliga bemärkelsen, istället är det bara en slang som jag förstår ska vara i plast.

annab7
1 februari 2021 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag har aldrig grejat med vevhusventilation, men jag vet att det brukar finnas en ventil som kan bli täppt. Kolla den, eller byt. Den är inte dyr.

Om motorn gått ner i felsäkert läge måste du ha felkoder, börja med att läsa ut dom.

Tack för svar. Så som jag förstår det har just denna motormodell ingen "vanlig" vevhusventilation. Ventilen kanske ändock finns, så det är värt att kolla upp. Heter denna ventil något särskilt och har du någon idé om vart den kan sitta?

Utmarks-Loke
1 februari 2021 · 5 833 Inlägg

annab7 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag har aldrig grejat med vevhusventilation, men jag vet att det brukar finnas en ventil som kan bli täppt. Kolla den, eller byt. Den är inte dyr.

Om motorn gått ner i felsäkert läge måste du ha felkoder, börja med att läsa ut dom.

Tack för svar. Så som jag förstår det har just denna motormodell ingen "vanlig" vevhusventilation. Ventilen kanske ändock finns, så det är värt att kolla upp. Heter denna ventil något särskilt och har du någon idé om vart den kan sitta?

CCV heter den på dieselmotorer, och brukar sitta på ventilkåpan eller däromkring. En liten svart plastdosa, ungefär som en hockeypuck med slangar på. Men det kanske är annorlunda på just din motor, jag vet inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang