6435
Sök

Bmw 325 i, 2006

2 Inlägg
31 januari 2021
Trådstartare
Tjena! Jag är en kille på 18 år och har precis tagit körkort och kikar runt lite på olika bilar. Jag har är väldigt intresserad i en bmw 325 i, e91 tror jag från 2006. Den har gått 13000-13500 mil. Den är inom min budget (70 000) men frågan är mest att jag inte har toppenkoll på bilar. Så finns det några vanliga fel på en bil som denna då den ändå räknas som en bil som har gått ”medellångt” och hur är skatten samt försäkringen på dessa bilar.
Tacksam för svar(:

Mvh

James Singleton

1 206 Inlägg
31 januari 2021
James_Singleton skrev:
Tjena! Jag är en kille på 18 år och har precis tagit körkort och kikar runt lite på olika bilar. Jag har är väldigt intresserad i en bmw 325 i, e91 tror jag från 2006. Den har gått 13000-13500 mil. Den är inom min budget (70 000) men frågan är mest att jag inte har toppenkoll på bilar. Så finns det några vanliga fel på en bil som denna då den ändå räknas som en bil som har gått ”medellångt” och hur är skatten samt försäkringen på dessa bilar.
Tacksam för svar(:

Mvh

James Singleton

Välkommen till garaget!

Det tråkiga med den bilmodellen du tittar på är främst att de brukar läcka olja lite här och där efter ett tag. Ventilkåpspackning, packning till oljefilterhuset och den fruktansvärda oljetrågspackningen brukar kunna bli dåliga. Motor och lådan (manuell) är bra pjäser som brukar gå långt.

Det finns nästan fler sönderkörda gamla BMWs än fina exemplar men tittar du på en för runt 70k så borde inte det vara ett större problem. Dock blir det ju än viktigare att se så att allt ser bra ut i serviceboken, kolla upp så bilen inte varit krockad eller stulen, inga skulder etc.

Kallstarta bilen med motorhuven öppen och lyssna noga efter rassel. Kamkedjan brukar inte vara något problem i dessa men man vet aldrig säkert.

Skatt ligger på runt 2500kr och försäkring blir sannolikt väldigt dyrt för en 18-åring med färskt körkort men det kan bara du kolla upp! Söka upp kostnaden kan du göra på exempelvis Länsförsäkringar genom att skriva i ett registreringsnummer och ditt personnummer. Jag hade inte haft något annat än helförsäkring på en bil för 70 000kr och då kanske priset ligger på gissningsvis 15 000kr/år? Men som sagt det är bara du som kan kolla upp det!

Kan vara gött att köpa en lite billigare första bil också som du har råd att lära dig köra ordentligt i och som räcker att trafikförsäkra!

2 Inlägg
1 februari 2021
Trådstartare
Tack för tipsen!
Hade ingen aning om det där med oljeläckage i ventilkåpspackningen mm. Även bra tips att lyssna efter rassel när man startar motorn så det tackar jag för(:

Men är det bättre att köpa en senare modell av en bil i övrigt som gått längre än en bil som är av en äldre modell som gått kortare? Samt vad rekommenderar du/ni för första bilar upp till 70 tusen kr.

1 206 Inlägg
1 februari 2021
James_Singleton skrev:
Tack för tipsen!
Hade ingen aning om det där med oljeläckage i ventilkåpspackningen mm. Även bra tips att lyssna efter rassel när man startar motorn så det tackar jag för(:

Men är det bättre att köpa en senare modell av en bil i övrigt som gått längre än en bil som är av en äldre modell som gått kortare? Samt vad rekommenderar du/ni för första bilar upp till 70 tusen kr.

Det är väldigt mycket fokus på miltal på begagnatmarknaden, folk tror att bilar exploderar när de överstiger 25 000 mil så man kan göra klipp på långmilare!
Fokusera på det enskilda exemplaret hellre än på milen.

Jag hade gått ner lite i pris på förstabilen så det inte är en fin dyrgrip som man gråter floder av när den repas på en parkeringsplats samt att kostnaderna går ner markant om man känner att man kan halvförsäkra bilen. Mellan 30-45 000kr kanske så finns det en reparationsbuffert över också.

Några exempel på trevliga bilar:
Honda Accord 2.4
https://www.blocket.se/annons/orebro/ho … g/93834337

Volvo S60 2.5T
https://www.blocket.se/annons/uppsala/v … r/93953468

Saab 9-3 1.8t
https://www.blocket.se/annons/ostergotl … k/93007878

Sök