Urladdat batteri-> trasig styrbox?

Hxman
31 januari 2021 · 10 Inlägg

Mercedes E300 2013, automat

Batteriet dog efter en kall natt. Jag kablade igång den nyss och nu tjuter det och blinkar varningar om att ABS inte fungerar, jag kan inte lägga i växel och den säger att jag inte ska köra den

Hittade ett annat inlägg här om en likn situation med en AMG där han tycks ha sabbat styrboxen när han kablade igång den. Är det det jag gjort?

Jag hatar min lokala M-handlare av en rad olika skäl men gissar att det är dit jag behöver bege mig. Vad tror ni kan vara bästa resp sämsta utfall?
Nåt tips på nåt jag kan prova själv?

Brådhis * Voff voff *
31 januari 2021 · 10 280 Inlägg

Kablade du igång den under huven eller direkt på batteriet?

Kablade du under huven "ska" det ju vara ok, det är ju det pluspolen där är till för i princip.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hxman
31 januari 2021 · 10 Inlägg

Under huven. Ok, det låter ju skönt det. Men varför tror ni den larmar den och varnar för allt möjligt?

Hxman
31 januari 2021 · 10 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236998/236998-426bf11187502e5dfd8fc285d2f18e43.jpg

Hxman
31 januari 2021 · 10 Inlägg

Kan inte bif video tyvärr. Luren verkar spara bilder i fel format

Brådhis * Voff voff *
31 januari 2021 · 10 280 Inlägg

ABS/antisladd osv brukar vara helt normalt att det lyser när man startat igång en helt strömlös bil. Dom brukar slockna när man kommit över 30-35 km/h och ABS:en gjort sitt självtest.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 januari 2021 · 13 744 Inlägg

Se till att ladda upp batterier och testa igen.        Eller rättare sagt byt batteri   ett dåligt batteri gör att allt får spunk

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hxman
1 februari 2021 · 10 Inlägg

Tx. Kan dock inte lägga i växel just nu så kan inte köra den och ladda batteriet

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 februari 2021 · 13 744 Inlägg

Hxman skrev:
Tx. Kan dock inte lägga i växel just nu så kan inte köra den och ladda batteriet

men om batteriet var tomt så är det nog så dåligt att det är dags att byta det endå.. ett bra batteri blir inte tomt bara för att det är kallt över natten

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hxman
1 februari 2021 · 10 Inlägg

Tack för snabba synpunkter. Har ringt bärgare nu som rullar över den till min favoritverkstad. Jag vågar inte boxera den pga att jag inte vill riskera sabba växellådan

Återkommer med domen

Hxman
5 februari 2021 · 10 Inlägg

2400+moms för nytt batteri och 2000 för ”adaption” av växellådan. Den hade hängt sig på nåt sätt när strömmen gick

För ordningens skull. Jag skrev E300 i TS men hade otur när jag tänkte. Det är en R300

husseman
6 februari 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, batteribytet låter ok, men 2k för att väcka lådan till liv lät saftigt...- men grattis. - en ny styrbox på MB...då blir det dyrt på riktigt.

Mvh/husse

Hxman
6 februari 2021 · 10 Inlägg

De tog säkert ordentligt betalt men jag räknar med att det var åtminstone 50% billigare arbetskostnad än hos min lokala MB-handlare som jag innerligt hatar. Jag var glad att det inte blev värre

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang