Hej!
Fläkten på min 32 år gamla Audi 100 Avant 2,0E la av förra veckan! Den har under de senaste 10 -15 åren "skallrat" lite på fullvarv så i somras köpte jag en ny fläkt på tyska Autodoc men att byta fläkt är lite bökigt då hela fläkthuset måste tas bort och delas, så att byta när det är vinter... Nej!
-Typiskt att det ska hända när det är kallt ute tänkte jag!
Körde iväg, hade nära hem (3km) och plötsligt startade fläkten! Nästa morgon var det likadant...fläkten funkade inte. Daskade till på på plasten ovanför intrumenthuset inne i bilen och fläkten startade.
Nästa morgon var det likadant...fläkten startade inte.
Efersom jag bytt fläkt/AC-enhet på brorsans Audi 100 Avant Turbo (91:a) för några år sedan visste jag att om man lyftre i framkant på plastkåpan inne i motorrummet så kan man sedan enkelt lossa ett litet gummirör (ventilation till kollekton på fläktmotorn) och komma åt att spruta ner lite el-kontaktspray på kollektorn samt avsluta med "skyddande" kontaktspray. Gjorde så men först petade jag med en liten skruvmejsel på kollektorn och fick kollektorn att snurra (så jag såg att kollektorn inte satt fast) och kollektorn såg inte allt för sliten ut och kolen inte för korta.
Satte mig i bilen och slog på tändningen och fläkten startade direkt och gick tyst och fint på alla fyra varvtal!

! Det var faktiskt länge sedan den gick så bra/tyst!
Fläkten har sedan dess funkat perfekt!
Men för säkerhets skull ska jag byta fläkt i sommar! -Fläkten har ju ändå hängt med i snart 39000mil.
Så...vad lär man sig av detta då!? Jo att oxidbildning ofta är den stora boven till varför "elgrejer" inte fungerar (om det nu inte är rena förslitningar på grejerna vill säga , som jag troligen har på min Audi ). Så vill du lära dig hur just din bil funkar /är uppbyggd ...skaffa en Haynes bok och kolla var fläktmotorn sitter.