Stabil, lättmekad bil? [Köpråd]

magrrtt
9 februari 2021 · 11 Inlägg

I dagsläget sitter man i en riktigt sunkig Opel Vectra A, där den närmar sig graven för varje dag som går.

Går i tankar om att kanske fortsätta i opel-spåret och hitta någon fräschare Vectra eller Omega med just stabila c20ne'n. Smart ide?

Annars har man råkat glida in och kolla på lite äldre Mercedesar som W123, W116 och W124 som verkar ha karaktär och evighetsmaskiner under huven. Något o ha?

Tips sökes!

Utmarks-Loke
10 februari 2021 · 5 833 Inlägg

Skall man ha en äldre mercedes måste man vara entusiast. Bilarna är väldigt avancerat uppbyggda och svåra att laga, det kan fort bli dyrt om man inte gör det själv.

Tanken på opel är inte så dum, men välj något nyare. Kanske en Astra av den modell som kom 2004? Dom är billiga nu, och fortfarande hyfsat nya och fräscha.

viccoA
10 februari 2021 · 3 109 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Skall man ha en äldre mercedes måste man vara entusiast. Bilarna är väldigt avancerat uppbyggda och svåra att laga, det kan fort bli dyrt om man inte gör det själv.

Tanken på opel är inte så dum, men välj något nyare. Kanske en Astra av den modell som kom 2004? Dom är billiga nu, och fortfarande hyfsat nya och fräscha.

Skulle inte kalla äldre Mercedes särskilt avancerad, avancerad för sin tid kanske, men inte särskilt krångliga att skruva med.

Cassius Hobbymekaniker
10 februari 2021 · 470 Inlägg

Omega A är ovanlig idag.. (enda omegan med C20NE) och hittar du en sån är chansen tyvärr stor att du kommer få jobba mer med svetsen än skiftnyckeln hmm Fina bilar annars!

Är du ute efter en bruksbil som är lätt att skruva med, eller en bil mest för att skruva med? Finns ju gott om 80 tals bilar som är lättmekade, men många har börjat stiga i pris och får väl klassas mer åt entusiast bilar än bruksbilar idag smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
magrrtt
10 februari 2021 · 11 Inlägg

Cassius skrev:
Omega A är ovanlig idag.. (enda omegan med C20NE) och hittar du en sån är chansen tyvärr stor att du kommer få jobba mer med svetsen än skiftnyckeln hmm Fina bilar annars!

Är du ute efter en bruksbil som är lätt att skruva med, eller en bil mest för att skruva med? Finns ju gott om 80 tals bilar som är lättmekade, men många har börjat stiga i pris och får väl klassas mer åt entusiast bilar än bruksbilar idag smile

Är mest ute efter en äldre bil att meka med, där det fortfarande finns potential och tillgängligt med reservdelar utan större summor.
För övrigt har jag mekat en hel del med en Opel Calibra där det fanns gott om reservdelar till rimligt pris och långt ifrån svår-mekat.

Därför hade en Opel Omega A varit ett kul projekt, men som du säger finns det inte många kvar i hyfsat skick. Och kanske är ett tecken på att gå vidare och testa något nytt märke.

Dehär äldre Mercedersarna som för mig är okända, dyker upp då och då på blocket och verkar inte alls va lika svåra att få tag i som Oplarna. Därav verkar det nog inte va större problem med reservdelar? Ser ju potential i en W123, men ifall det blir en utmaning så får de väl bli så.

Volvos 244or verkar heller inte helt utdöda och stabila för sin ålder. Men en sån verkar bara finnas i klåparskick eller i nyskick.

Andra märken som kan va intressanta från 80-90?

Utmarks-Loke
10 februari 2021 · 5 833 Inlägg

W123 är väldigt fina bilar, speciellt kombi eller tvådörrars, men vill man ha en som inte är upprostad så får man betala ordentliga pengar. Sedan får man akta sig så man inte köper en med bensinmotor med mekanisk K-jet insprutning för den är krånglig att laga. De med dieselmotor är bäst förstås, men de är väl dubbelt så dyra som motsvarande med bensin.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 februari 2021 · 17 470 Inlägg

W124 300D Aut. Fina grejer! Men dyra i acceptabelt skick. En W123? Då får man ju hitta en 5-växlad med servo i alla fall. Annars blir det väl träigt.

Toyota Celica? Trevliga och pålitliga kälkar. Kom ni i håg den med popup-ljusen..? Mmm!
Audi 100? På den tiden var de riktigt bra bilar.
Honda CRX/Aerodeck

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
10 februari 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Audi 100 Avant , 2,0 E, 2,3 eller 2,2lit Turbo. De tillverkades mellan 1993 och 1991.
Alla med femcylindrig motor med insprutning  och 5 växlad manuell låda. 2,2lit Turbo hade annan högre utväxling i lådan då den motorn hade 165hk vilket ger ca 200-300varv lägre varvtal vid 100km/h än de övriga två modellerna.
Dessa modeller fanns också med automatlåda och Quattro (fyrhjulsdift).
Det fanns också en 1,9lit Audi 100 med fyrcylindig 90hk motor men den hade förgasare.
Alla dessa är lättmeckade då det finns gått om plats i motorrummet . Undantaget kanske Turbon. -där är det mer "fullt", men inte lika trångt som på moderna bilar.
Karosserna är försinkade så rosten har svårt att få fäste och hela underredet är plastbehandlat med ett tjockt plastskickt.
Vissa senare modeller kunde fås med både krockkudde  och ABS bromsar. AC var ett tillval liksom eldrivna stolar och eldrivna strålkastare. Sportstolar från Rekaro fanns som tillval liksom tre olika modeller på 14"-15"aluminiumfälgar från Ronal.
-Härliga bilar men idag svåra att få tag på i bra skick. Ännu exklusivare var Audi 200 modellen med 20 ventilad 5cyl motor på 225hk och  ännu svårare att få tag på i dag!

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-4e798f6129e56ec63dacbdc0ada140b7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c442e584bc8c96c34e79fc9d7592fd75.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-63f8058cbd45d9262548e0625b1d65c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-68f1bc7517721b0a692a871257cdd0c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-68ba5f09a057bb7aa4978f57a36356ac.jpg

Senast redigerat av jaka54 (11 februari 2021)

Cassius Hobbymekaniker
11 februari 2021 · 470 Inlägg

Korrigering av jaka's inlägg: 1983-1991 tillverkades dom, 1,9 liters motor fanns aldrig däremot 1,8 liters. Den fanns både med förgasare (90hk) och centralinsprutning. Fanns även med dieselmotor om inte minnet sviker.. Bra rostskydd var de på dessa med! Långt ifrån ovanligt att man ser bilar som gått 40k+ mil!

1,8 med förgasare var dessutom riktigt snål, mina föräldrar hade en sån på sent 90-tal, den drog runt 0,7 l/mil.

Andra märken/modeller från 80-talet:
Opel Rekord D eller E, CIH motor, rwd
Opel Kadett D eller E, busenkelt att hänga ner en C20NE t ex (Kadett D, E och Astra F tror jag t.o.m delar motorfästen dvs motorn från en passar fysiskt rakt ner i den andra, och det är bara små skillnader mot Vectra/Calibra)
VW Golf MK2
VW Jetta
VW Passat
BMW, börjar ligga lite högre i pris än ovanstående dock..
Ford Sierra
Ford Escort
Ford Fiesta
Audi 80 B4

Alla dessa finns det fortfarande Gott om delar till! Sen finns det ju en uppsjö av asiatiska bilar med, Celica som nämnts, Subaru Legacy, Mazda 626, Toyota Corolla, Mitsubishi Galant/Lancer, Honda Accord/Civic m.fl.
Min personliga uppfattning är att asiaterna är lite knepigare at skruva med än europeerna. Inte för att dom är mer avancerade utan snarare för att det är mer ont om plats smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Bassiehof
11 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Japanska bilar är lättmekade och kräver inte många specialverktyg, i motsats till europeiska bilar.

Utmarks-Loke
11 februari 2021 · 5 833 Inlägg

Bassiehof skrev:
Japanska bilar är lättmekade och kräver inte många specialverktyg, i motsats till europeiska bilar.

Det viktigaste verktyget när man lagar japanska bilar är MIG-svetsen.

Bassiehof
11 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Bassiehof skrev:
Japanska bilar är lättmekade och kräver inte många specialverktyg, i motsats till europeiska bilar.

Det viktigaste verktyget när man lagar japanska bilar är MIG-svetsen.

Eller så rostskyddar man i god tid.

Cassius Hobbymekaniker
11 februari 2021 · 470 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Bassiehof skrev:
Japanska bilar är lättmekade och kräver inte många specialverktyg, i motsats till europeiska bilar.

Det viktigaste verktyget när man lagar japanska bilar är MIG-svetsen.

Audi 100 (C3 karossen som tidigare var uppe) lovordas ofta för sitt goda rostskydd. Men faktum är att Mazda 626 var helgalvad före Audi 100an blev det... smile Finns andra märken/modeller som rostar bra också men det gäller inte alla wink

Enda jag stött på med japaner/asiater är som sagt att det är trängre än europeer. Byta topp packning på en Celica ST162/165 t ex är Inte kul.. Framförallt inte när kabelstammen är dragen så att insuget inte går lossa utan att först lossa alla kablar som passerar det (varav många är svåra att komma åt).
Jag har gjort operationen två gånger, första gången drog jag m ett par kablar för att underlätta ifall det skulle meckas mer i framtiden. Kapade nog tiden i till hälften vid andra topp packningsbytet. (bytte på två lika motorer i samma bil. Typsikt när mn köper en med blåst packning, fixar, sen lyckas ha ihjäl motorn, hivar i en ny och det första som händer är att man blåser packningen som tog 10 timmar i garaget att byta första gången... *suck* big_smile).

Skruvningen i sig var inget konstigt, bara ont om plats som sagt.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
johanbrolin
11 februari 2021 · 108 Inlägg

Eftersom ingen annan gör det får väll jag slå ett slag för BMW, 3-serien av generation E36. Mycket trevliga att köra och relativt lättskruvat. Finns mycke guider och videos på det mest du behöver pilla på. Reservdelar finns det gott om. Har ägt 3 stycken och fler lär det bli. smile

Johan

Stora fötter - Stora skor
Utmarks-Loke
11 februari 2021 · 5 833 Inlägg

johanbrolin skrev:
Eftersom ingen annan gör det får väll jag slå ett slag för BMW, 3-serien av generation E36. Mycket trevliga att köra och relativt lättskruvat. Finns mycke guider och videos på det mest du behöver pilla på. Reservdelar finns det gott om. Har ägt 3 stycken och fler lär det bli. smile

Johan

De börjar bli sällsynta och man får nog en lika fin E46 för samma peng. Och som alltid när det gäller BMW så är det lättmekat, om man väljer en fyrcylindrig. Massor med plats, framför allt framför motorn. 16-ventilarna går ganska bra också, inte som sexorna förstås men ändå helt okej

johanbrolin
11 februari 2021 · 108 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

johanbrolin skrev:
Eftersom ingen annan gör det får väll jag slå ett slag för BMW, 3-serien av generation E36. Mycket trevliga att köra och relativt lättskruvat. Finns mycke guider och videos på det mest du behöver pilla på. Reservdelar finns det gott om. Har ägt 3 stycken och fler lär det bli. smile

Johan

De börjar bli sällsynta och man får nog en lika fin E46 för samma peng. Och som alltid när det gäller BMW så är det lättmekat, om man väljer en fyrcylindrig. Massor med plats, framför allt framför motorn. 16-ventilarna går ganska bra också, inte som sexorna förstås men ändå helt okej

E36 är i min mening en trevligare bil än E46, inte ur bekvämlighet, säkerhet eller pris. Men i körglädje, för mig. Den äldre generationen har på nått sätt mer karaktär.

2 av de 3 jag haft har varit 4cyl, dock ingen 16v. Gott om plats framför och runt om. 6an tycker jag inte är så farlig. Tar man bort fläkt samt kåpan har man gott om plats för t.ex vattenpump och thermostatbyte. Jag föredrar 6an för lite mera tryck och ljudet den ger ifrån sig.

Har man den dessutom den och bara "söndagskör" samt håller fin kommer den fortsätta stiga i pris big_smile

Stora fötter - Stora skor
magrrtt
13 februari 2021 · 11 Inlägg

Tack för alla tips, de uppskattas verkligen!
Många modeller man helt glömt bort.

Tack för inlägget Jaka54, mycket informativt! Hade inte ens en tanke på Audi's äldre bilar.
Sen verkar det inte helt kört att få tag i en Audi 100 idag förvisso. Men dem har ju karaktär alltså!

Cassius la iallafall en riktigt fin radda på bilar.
Asiatiska bilarna som blev nämnda har riktigt fin stil. Men gissningsvis dem mest svåra att få tag på. Mazdas 626 och Toyotas Celica är ju trots allt rätt fräcka.

Bland dem nämnda europeiska, så har jag alltid sett något i Volkswagens Golf och Jetta. Verkar samt va flertal som lever kvar än idag. Men tyvärr känns det som dem mer blivit till två ungdomskälkar. Men potential finns!

Opels Kadett D är också en fin kärra som påminner om Golfen. Att hinka ner en c20ne kanske inte låter så dumt.

Får snöa in mig på dem tips jag fått och se vad det blir för projekt!

Utmarks-Loke
13 februari 2021 · 5 833 Inlägg

magrrtt skrev:
Bland dem nämnda europeiska, så har jag alltid sett något i Volkswagens Golf och Jetta. Verkar samt va flertal som lever kvar än idag. Men tyvärr känns det som dem mer blivit till två ungdomskälkar. Men potential finns!

När jag fick körkort 1999 var golf 1 och 2 och Jetta ungdomsbilar, men inte längre. Och Golf 2 går faktiskt att få tag på fortfarande, och de är väldigt trevliga gamla bilar. Mycket nostalgi, nästan alla som är 30+ har något att säga om gamla golfar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang