744 startar inte

Volvo74489
11 februari 2021 · 2 Inlägg

hej, har en volvo 744 (ifrån 89) som inte startar. startmotorn går igång men får ingen tändning på tändstiften. har bytt följande (tändstift,tändspol,fördelarlock,rotor,tändkablar,styrmodul) men den startar inte och jag har kollat kompressionsvärde och insprutet, och den får bensin och kompressionsvärdet är bra men ingen tändning. den tänder bara 1 gång när man slutar vrida nyckeln till startmotorn, men då verkar det som att motorn går baklänges. håller på att kolla kablarna till tändboxen och lite andra små grejer. någon som har några tips?

Blacken
11 februari 2021 · 1 Inlägg

kollat Hallgivaren i fördelaren? eller sladd/kontakt därifrån?

Senast redigerat av Blacken (11 februari 2021)

volvoqq Lastbilsmekaniker
12 februari 2021 · 5 138 Inlägg

På denna sitter det mer troligen en svänghjulsgivare kolla så kabeln inte är porös och allmänt trasig testa byta den skulle jag gjort i första hand. Haft problem med några sådan genom åren

Volvo74489
13 februari 2021 · 2 Inlägg

volvoqq skrev:
På denna sitter det mer troligen en svänghjulsgivare kolla så kabeln inte är porös och allmänt trasig testa byta den skulle jag gjort i första hand. Haft problem med några sådan genom åren

Jag har bytt givaren idag men den startar fortfarande inte, funderar på om de är nått med nån el kabal

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang